صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۳۶ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
وزیر آموزش و پرورش خبر داد:

افزایش بیش از 100 درصدی حقوق معلمان در دولت یازدهم/ معلمان دغدغه منزلتی دارند/ با متخلفان صندوق ذخیره فرهنگیان برخورد شد

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید به فرهنگیان به ویژه معلمان توجه شده است، گفت: خوشبختانه در این دولت حقوق معلمان که به یکی از دغدغه‌های معیشتی آنها تبدیل شده بود، افزایش صددرصدی داشته است.
کد خبر : 176001

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، فخرالدین دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که پیش از ظهر امروز با اصحاب رسانه برگزار کرد، ضمن گرامیداشت هفته معلم افزود: هفته بزرگداشت معلم همزمان با سالگرد استاد بزرگوار شهید مطهری است، شهیدی که در زمینه فضیلت‌های اخلاقی و شخصیتی بسیار برجسته و سرآمد بود.


وی عنوان کرد: معلمان و فرهنگیان نقش کلیدی در نظام تعلیم و تربیت و تربیت نسل آینده کشور برعهده دارند، این افراد در طول تاریخ با سخت‌کوشی، فعالیت، تلاش، پیگیری‌های دلسوزانه و عاشقانه، در راه تعلیم و تربیت فعالیت داشته چرا که اگر معلمی عاشق کارش نباشد، مسلما تاثیرگذاری زیادی نخواهد داشت.


آموزش و پرورش یک دستگاه سرمایه‌ای است


وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنانش با توجه به رویکردها و سیاست‌هایی که در وزارتخانه پیگیری و دنبال می‌کند، گفت: نگاه من در این است که وزارت آموزش و پرورش یک دستگاه سرمایه‌ای است نه مصرفی که این امر را نیز مقام معظم رهبری بارها مورد تاکید قرار داده‌اند. بنابراین همه مسئولان باید به این دستگاه نگاه سرمایه‌ای داشته باشند.


وی با بیان اینکه در وزارت آموزش و پرورش واقع‌گرایی و تحول‌گرایی را دنبال می‌کنیم، یادآور شد: در بحث توسعه‌ای، اعتقاد ما بر این است که ما باید نگاه تحولی را که عنوان کردیم بیشتر مورد توجه قرار دهیم. در تمام نظاماتی که در بخش تعلیم و تربیت وزارت بهداشت عنوان می‌شود، بحث بر این است که مهم‌ترین دستگاه و رکن که موجب می‌شود کشور در مسیر توسعه حرکت کند، وزارت آموزش و پرورش است و علت آن است که نیروی انسانی کارآمد حاصل نظام تعلیم و تربیت مطلوبی است که بتواند آن را تربیت کند.


دانش‌آشتیانی افزود: نیروی انسانی کارآمد موتور محرک توسعه است. ما در این مساله نیاز به ایجاد فضای گفت‌وگو و گفتمان داریم که البته نیاز است رسانه‌ها نیز در این حوزه وارد عمل شوند و مسائل را به گفتمان ملی تبدیل کنند.


وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سرمایه انسانی کم‌اهمیت‌تر از سرمایه طبیعی و فیزیکی نیست و باید توجه کنیم که اگر به این مساله و سرمایه انسانی توجه نکنیم، کشور در مسیر توسعه قدم برنخواهد داشت.


باید به وزارت آموزش و پرورش نگاه سرمایه‌ای داشت


وی در ادامه با توجه به شعار ملی سال مبنی‌بر تولید و اشتغال گفت: مقام معظم رهبری امسال را سال تولید و اشتغال مطرح کردند که من نیز طی سخنرانی‌هایی که در ابتدای سال داشتم بر این موضوع تاکید کردم زیرا معتقدم تولید و اشتغال متوجه وزارت آموزش و پرورش است که اگر به این وزارتخانه و سرمایه انسانی موجود در آن توجه ‌شود و تحولی که به آن تاکید داشتیم‌ اتفاق بیفتد، مطمئنا اشتغال و تولید در جامعه به عنوان معضل مطرح نخواهد شد.


وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: اگر معتقدیم کشور باید در مسیر تحول و رونق گام بردارد، باید به وزارت آموزش و پرورش نگاه سرمایه‌ای داشت.


وی بحث پیوستگی بین وزارت بهداشت و آموزش عالی را یکی از اهداف خود در دوره وزارت دانست و گفت: ما در وزارت آموزش و پرورش حدود 13.5 میلیون دانش‌آموز و 107 هزار مدرسه داریم، اما به موازات آن در آموزش عالی 5 میلیون دانشجو در 2 میلیون و 500 هزار واحد دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند که اگر این آمار را کنار هم قرار بدهیم، متوجه می‌شویم که در آموزش عالی صندلی خالی بسیاری وجود دارد، اما در وزارت آموزش و پرورش برخی کلاس‌ها از تراکم بالای جمعیتی برخوردار هستند. این یکی از مسائلی است که باید به آن پرداخت و بین آموزش متوسطه و آموزش عالی ارتباط برقرار کرد.


دانش‌آشتیانی با بیان اینکه در تحقیقات ملی نگرش مردم به جایگاه معلم، جایگاه رفیق و مرجع است، عنوان کرد: نقش معلمی در نظام تعلیم و تربیت و سرمایه انسانی بسیار مهم است، اما در مقابل این امر بحث دغدغه معیشتی فرهنگیان وجود دارد که این مساله به 4 سال اخیر مرتبط نمی‌شود، بلکه سابقه دیرینه دارد و ما معتقدیم معلم نباید دغدغه معیشتی داشته باشد تا با آرامش در کلاس درس حضور پیدا کند.


افزایش حمایت از فرهنگیان در دولت یازدهم


وی افزود: خوشبختانه طی چند سال اخیر و در دولت تدبیر و امید حمایت‌های خوبی از قشر فرهنگیان و معلمان به عمل آمده است.


دانش آشتیانی یادآور شد: در دوره دولت تدبیر و امید با احتساب سال 96، می‌توان گفت بیش از صددرصد حقوق معلمان افزایش داشته است که این نشان‌دهنده نگاه مسئولان نسبت به معلمان است اما باید برنامه‌ای دقیق و مدون برای رفع دغدغه معیشتی معلمان تدوین شود.


وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای رفع دغدغه معیشتی معلمان اقدامات خوبی صورت گرفته‌ اما کافی نیست، گفت: طی صحبت‌هایی که با معلمان داشتم، آنها مدعی شدند که مسائل آنها فراتر از مسائل مالی است و می‌گویند نیازمند ارتقاء جایگاه و منزلت هستند.


وی یادآور شد: مساله معلم، مساله هویت و منزلت است. خوشبختانه در این دولت امنیت فرهنگی جایگزین فرهنگ امنیتی شده است و در این دوره شاهد ایجاد آرامش و احساس امنیت در بین معلمان هستیم.


دانش آشتیانی توسعه فضای نقد و کنشگری اجتماعی را یکی از برنامه‌ها و اولویت‌های خود دانست و گفت: بر این اساس به صورت مرتب و سرزده به مدارس می‌روم و با مسئولان، مدیران، معاونان، معلمان و دانش‌آموزان به صحبت می‌نشینم تا آنان مسائل خود را بازگو و ما نیز به آنها پاسخ دهیم، لذا فضایی را دنبال می‌کنیم که بتوان از مشارکت فکری تمام دست‌اندرکاران حوزه آموزشی استفاده کنیم.


وی تشکل‌های صنفی را یکی از راهکارهای ارتقای هویتی و منزلتی معلمان دانست و گفت: برای توجه به این مهم در سفرهای استانی با نماینده‌های این تشکل‌ها دیدار دارم و با آنها به صحبت و طرح مساله می‌پردازم.


گزینش معلمان اصلاح می‌شود


دانش‌آشتیانی در ادامه نحوه گزینش را یکی از دغدغه‌ها و مسائل معلمان مطرح کرد و افزود: ما در تلاش هستیم که گزینش سلیقه‌ای و سلبی وزارت آموزش و پرورش را به گزینش حرفه‌ای و تخصصی تبدیل کنیم تا دغدغه معلمان نیز در این خصوص برطرف شود.


وی تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است فردی در گزینش انتخاب شود که اخلاق‌مدار و دارای صلاحیت حرفه‌ای باشد و از نظر سواد هم بتواند به ارتقای نظام تعلیم و تربیت در کشور کمک کند.


وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: یکی از مواردی که ما در وزارت آموزش و پرورش به دنبال آن هستیم، گسترش روابط و افزایش حرمت‌هاست. به همین دلیل با حراست سازمان‌ صحبت‌ها و جلساتی را برگزار کردیم و به آنها گفتیم که حراست به معنای نگهبانی است نه مچ‌گیری. بنابراین باید فضایی را در این وزارتخانه ایجاد کنیم که افراد بتوانند علاوه بر حفظ منزلت، در فضای آزاد حضور داشته باشند.


دانش‌آشتیانی تغییر در نحوه ارزشیابی معلمان را یکی دیگر از برنامه‌ها و اقدامات اخیر خود عنوان کرد و گفت: نوع کار معلم با سایر کارمندان بسیار متفاوت است، بنابراین به دنبال آن هستیم که هر معلم بتواند در داخل مدرسه خود را ارزشیابی کرده و در شورای مدرسه مورد تایید قرار بگیرد.


وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید نگاه از بالا به پایین در بدنه این وزارتخانه حذف شود، خاطرنشان کرد: در تمام بخش‌های نظام تعلیم و تربیت کشور باید رابطه دوطرفه برقرار باشد، بنابراین باید به گونه‌ای برخورد داشته باشیم که شأن و منزلت دانش‌آموز، معلم و سایر همکاران فرهنگی را زیرپا نگذاریم.


مدرسه، رکن و محور اصلی نظام تعلیم و تربیت است


وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مدرسه، رکن و محور اصلی نظام تعلیم و تربیت است، بنابراین باید تمام فعالیت‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود، در مدرسه اتفاق بیفتد، اما موضوعی که در این میان مهم است آن است که معلم رکن مدرسه است و ما باید معلم را در تصمیم‌گیری‌های مدرسه دخالت دهیم.


وی عنوان کرد: در نظام تعلیم و تربیت بهای زیادی به بحث آموزش داده شده است؛ البته آموزش درست و با کیفیت، اما نوع آموزش ما کمی است و اثربخشی لازم را ندارد، لذا ما این مساله را در اولویت خود قرار دادیم که بتوانیم آموزش پرورشی و کیفی را داشته باشیم.


دانش‌آشتیانی افزود: ما باید از حافظه‌محوری به سمت خلاقیت‌محوری حرکت کنیم و از کمیت آموزشی به کیفیت پرورشی برسیم و از فضای رقابتی و غیرانسانی به فضای رقابتی و صمیمی دست پیدا کنیم، زیرا با رقابت نمی‌توانیم آموزش صحیح و کار تیمی داشته باشیم.


دانش‌آموزان را نباید وارد فضای رقابتی کرد


وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: رقابت با تشویق بسیار متفاوت است، اما متاسفانه ما هر زمانی که می‌خواهیم دانش‌آموزش را تشویق کنیم، او را وارد فضای رقابتی می‌کنیم. اما سیاست ما بر این است که هر دانش‌آموز براساس توان خود تشویق شود و زیرا معتقدیم هر کودکی دارای استعداد منحصر به فرد خود است و باید در آن زمینه مورد تشویق قرار بگیرد، لذا سعی می‌کنیم محیطی رفاقتی و کار تیمی در روند آموزشی کشور ایجاد کنیم.


وی با بیان اینکه در فضای رقابتی دانش‌آموزان دچار استرس و فشارهای روحی و رانی می‌شوند، گفت: ما باید به سمتی حرکت کنیم که دانش‌آموزان شوق و انگیزه یادگیری داشته باشند که ایجاد مدرسه بانشاط می‌تواند راهکاری برای این مساله باشد.


وی گسست خانه و مدرسه را یکی از دغدغه دانست و گفت: ما باید به همدلی خانواده و مدرسه برسیم.


لزوم بومی‌سازی کتاب‌های درسی


دانش‌آشتیانی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه آموزش‌ها باید بومی‌سازی شود، گفت: ما باید دانش‌آموزان را در هر منطقه براساس شرایط جغرافیایی و اقلیمی آموزش دهیم تا بتوانند پس از فارغ‌التحصیلی با شناخت از شرایط منطقه زندگی با اشتغال به کارآفرینی بپردازند.


وی در بخش دیگری از سخنانش با توجه به ابهاماتی که در صندوق ذخیره فرهنگیان ایجاد شده است، گفت: در ابتدای دوره وزارت به فرهنگیان وعده دادم که برای ساماندهی صندوق ذخیره فرهنگیان تلاش کنیم و هرجا که احساس کردیم نیروی کارآمدی لازم را ندارد، طبق ضوابط قانونی وی را تعویض کنیم که بر این اساس مدیرعامل و هیات مدیره جایگزین شدند.


برخورد با متخلفان صندوق ذخیره فرهنگیان


وی افزود: کارگروه‌ها و کارشناسان ما به تمام شرکت‌های زیرمجموعه این صندوق مراجعه کردند و وضعیت تمام اعضای هیات‌مدیره را مورد بررسی قرار دادند که البته در این موضوع قرار ما و مجلس بر این بود که تا نهایی شدن نتایج، آمار و ارقامی را اعلام نکنیم که ما به وعده خود پایبند بودیم، اما متاسفانه برخی نمایندگان با اعلام آمارهای اشتباه ابهاماتی را ایجاد کردند.


دانش‌آشتیانی یادآور شد: یکی از مشکلات ما در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان بانک سرمایه بود که وام‌های بی‌ضابطه‌ای را به افراد ارائه کرده بود که خوشبختانه در دولت یازدهم متوجه این خلاف‌ها که عمدتا مربوط به سال‌های 87 بود شدند و از پیشروی آن ممانعت کردند.


وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: حسابرسی از صندوق انجام شد و تراز سود و زیان نیز اعلام شد که 250میلیارد تومان سود را نشان می‌داد.


وی افزود: این میزان سود عدد بالایی نیست، زیرا ما معتقدیم که این صندوق از پتانسیل‌ بالایی برخوردار است و می‌تواند سودهای بیشتری به دست آورد، اما همین مقدار نیز بین سهامداران و فرهنگیان توزیع شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر