صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۳ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
تهماسب صلح جو:

جشنواره جهانی به نفع فیلم‌های ایرانی!

تهماسب صلح جو؛ منتقد پیشکسوت سینما گفت: اکران شدن فیلم های ایرانی در جشنواره جهانی، بعد از اکران آنها در جشنواره ملی می تواند فرصت مناسب‌تری برای برخی از فیلم‌هایی باشد که در جشنواره ملی به خوبی دیده نشده اند.
کد خبر : 175553

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، تهماسب صلح جو؛ منتقد سینما در خصوص جداسازی جشنواره جهانی از بخش ملی جشنواره فیلم فجر گفت: جداسازی این دو جشنواره از هم کار خوبی است، اما اینکه طی سال ها چه روندی را طی کند جای تامل دارد و اینکه برگزارکنندگان چگونه آن را برگزار کنند بحث دیگری است، به هر حال باید منتظر ماند و دید می تواند موفق باشد یا خیر.


وی با طرح این سوال که آیا این جشنواره برای سینما ایران مفید است یا خیر؟ توضیح داد: برنامه ریزی باید اصولی و با زمان‌بندی مناسب صورت گیرد و فیلمهایی از سراسر جهان انتخاب شوند که در وسعت جهانی حرفی برای گفتن دارند.


این منتقد به حضور فیلم های ایرانی در جشنواره جهانی فجر اشاره کرد و گفت: اکران شدن فیلم های ایرانی در جشنواره جهانی، بعد از اکران آن ها در جشنواره ملی می تواند فرصت مناسب‌تری برای برخی از فیلم هایی باشد که در جشنواره ملی به خوبی دیده نشده اند.


وی به فیلم سینمایی «ائو» اشاره کرد و ادامه داد: به عنوان مثال فیلم سینمایی «ائو» به کارگردانی اصغر یوسفی نژاد که در جشنواره ملی فجر نادیده گرفته شد در جشنواره جهانی عنوان بهترین فیلم را به خود اختصاص داد و سیمرغ گرفت.


صلح جو خاطرنشان کرد: ما نیاز به تدبیر جدی برای حضور سینماگران مطرح دنیا در این جشنواره داریم تا جشنواره جهانی فجر بتواند به عنوان یک جشنواره معتبر در سطح دنیا شناخته شود. این اتفاق نیازمند آن است که مدیرانی توانمند در سینمای ایران حضور داشته باشند تا با بررسی تحولات و اتفاقات سینمای ایران و جهان کاری کنند که این جشنواره تنها واژه بین الملل نداشته باشد.


این منتقد تاکید کرد: ما نیازمند آن هستیم تا مدیران سینمایی، سینماگران مطرح جهان را مجاب کنند تا با فیلم هایشان در این جشنواره حاضر شوند و از سوی دیگر راه حلی پیدا کنند تا عموم مردم به سمت تماشای فیلم های خارجی بروند در غیر این صورت تفکیک این جشنواره از بخش ملی راه به جایی نخواهد برد.


وی با اشاره به اینکه انجام هر کار صحیحی نیاز به یک سری زیرساخت دارد،‌افزود: ما باید در ابتدا زیرساخت های لازم را فراهم کنیم تا بتوانیم جشنواره ای موفق در سطح بین الملل داشته باشیم. امیدوارم مسئولان و مدیران سینمای کشور از همین حالا که جشنواره جهانی جشنواره ای نوپا محسوب می‌شود، زیرساخت های لازم را برای استقبال گسترده جهانیان از آن فراهم آورند. امیدوارم طی سال های آینده بتوانیم شاهد برگزاری یک جشنواره واقعی در کشورمان باشیم که عنوان بین المللی بودن برازنده آن باشد.


تهماسب صلح جو در خصوص مقوله بودجه و هزینه جشنواره عنوان کرد: از نظر هزینه نمی توان گفت که جداسازی این دو جشنواره هزینه بیشتری را در بر می‌گیرد زیرا زمانی هم که این دو در یک جشنواره ادغام شده بودند به همین اندازه هزینه می‌شد، اما نکته مهم این است که در تمامی سال‌های برگزاری جشنواره فیلم فجر شاهد استقبال مردم و حتی سینماگران از فیلم های بخش ملی بودیم و هیچ گاه استقبال جدی از فیلم های خارجی در جشنواره صورت نگرفت. از این رو تفکیک دو جشنواره به اینصورت مناسب است چرا که ما نیازمند‌آن هستیمتا توجهات را به سمت سینمای خارج از ایران جلب کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر