صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۴۵ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۶
از «فروشنده» تا «بارکد» و «خوب بد جلف»

انجمن 10 میلیاردی‌های سینمای ایران

به بهانه ورود «خوب بد جلف» به باشگاه 10 میلیاردی‌ها، فیلم‌هایی را که در سال 1395 وارد چرخه اکران شدند و به انجمن 10 میلیاردی‌ها پیوستند، معرفی کرده‌ایم.
کد خبر : 168945

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، سینمای ایران در سال 95 با فروش فوق‌العاده‌ای مواجه بود و پس از سال‌ها، گیشه سینماها دوباره پررونق و شلوغ بود.



من سالوادور نیستم


«من سالوادور نیستمِ» منوچهر هادی، دومین فیلم پرفروش سال 1395 بود که عده‌ای علت آن را حضور رضا عطاران، بازیگر پول‌ساز سینما و همچنین استفاده تبلیغاتی از ریوالدو، فوتبالیست برزیلی سابق باشگاه بارسلونای اسپانیا در بیلبوردهای تبلیغاتی فیلم و همچنین ضعف دیگر فیلم‌های اکران آن روزها می‌دانند. این فیلم با 12 میلیارد و 330 میلیون تومان تا قبل از اکران «فروشنده»، برای مدتی پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران بود.




«پنجاه کیلو آلبالو»


«پنجاه کیلو آلبالو»ی مانی حقیقی، کمدی دیگری بود که گیشه سینماهای کشور را تسخیر کرد و بالاخره با دستور مستقیم وزیر ارشاد به اکران خود پایان داد. در واقع کمدی مانی حقیقی که نمونه‌ای از کمدی‌های آمریکایی بود و از نمونه‌های موفق هالیوودی الگوبرداری شده بود توسط مدیران فرهنگی زودتر از زمان مقرر از پرده پایین کشیده شد و نتوانست صدرنشین جدول فروش سینما در سال 95 لقب بگیرد. آن روزها، علی جنتی، وزیر ارشاد وقت،در گفت و گویی از محتوای «پنجاه کیلو آلبالو» ابراز بی‌اطلاعی و اظهار کرده بود در صورت علم به محتوای این فیلم، حتما جلوی اکران آن را می‌گرفته است. مانی حقیقی که سال گذشته «اژدها وارد می‌شود» و «پنجاه کیلو آلبالو» را همزمان داشت، موفق شد با کمدی‌ پنجاه کیلو آلبالویش، به فروش 13 میلیارد و 656 میلیون تومان برسد.




«فروشنده»


«فروشنده»ی اصغر فرهادی با توجه به موفقیتش در جشنواره کن، اسکاری بودن کارگردانش و کارنامه فیلمسازیش، با فروش 15 میلیارد و 715 میلیون تومان مواجه شد و لقب پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران را از آن خود کرد. «فروشنده» پیش از اکران عمومی در ایران، موفق شد نخل طلای بهترین فیلم‌نامه و بازیگر نقش اول مرد را برای فرهادی و شهاب حسینی به ارمغان بیاورد و حاشیه‌های مخالفان همیشگی فرهادی و فیلم‌های موفق ایرانی خارج از مرزها هم نه تنها لطمه‌ای به اعتبارش نزد که مردم را هر چه بیشتر به تماشایش ترغیب کرد. این فیلم اولین نمایش خود را ساعت 8 صبح در پردیس کورش داشت که اتفاق بی‌سابقه‌ای بود. البته این فیلم می‌توانست فروش بیشتری را به نام خود ثبت کند که نسخه قاچاق آن در دسترس مخاطبان قرار گرفت و خیلی زود وارد شبکه خانگی شد.



«ابد و یک روز»


«ابد و یک روز» کار سعید روستایی، جوانی 26 ساله بود که با فیلم اولش همه را متحیر و سیمرغ‌ها را کسب کرد. این فیلم تلخ با حضور چهره‌های آشنای سینما چون پیمان معادی و نوید محمدزاده چنان خوب هدایت شده بود که همه را به ستایش کارگردان واداشت؛ کارگردانی که با فیلم اولش جایگاهش را در سینما تثبیت کرد و در گیشه هم با استقبال گرم مخاطب مواجه شد. «ابد و یک روزِ» سعید روستایی فیلم‌ اولی 11 میلیارد و 482 میلیون تومان فروخت تا مشخص شود مخاطب‌ها فقط دنبال کمدی‌ نیستند و این جمله کلیشه‌ای بعضی از سینماگران، همیشه هم درست نیست: مردم ایران آن‌قدر سختی کشیده‌اند که فقط می‌خواهند دو ساعت در سینما بخندند.



«بارکد»


«بارکدِ» مصطفی کیایی که با فیلم‌های «ضد گلوله»، «خط ویژه» و «عصر یخبندان» نشان داده بود که طیف گسترده‌تری از مردم را در نظر گرفته و هدفش سینمای بدنه است. همان‌طور که خودش هم اعلام کرده بود، مدل سینمای آمریکایی را می‌پسندد. «بارکد» با بازی بهرام رادان و محسن کیایی، روایت زندگی دو جوان بود که حضورشان کنار هم صحنه‌های بامزه و گاه‌ خنده‌داری را رقم می‌زد و ساده‌لوحی‌ و گاه جدیت‌شان فضایی بامزه را برای مخاطب به وجود می‌آورد. کیایی پس از تجربه ساخت فیلم«عصر یخبندان» و عدم موفقیت درگیشه به فیلم‌های قبلی‌اش رجوع کرد و با دست انداختن و جدی نگرفتن قصه‌اش، فیلمی موفق را روانه جشنواه سی و چهارم و گیشه کرد که موفق شد 11 میلیارد و 187 میلیون تومان بفروشد.



«سلام بمبئی»


«سلام بمبئیِ» قربان محمدپور، یکی از فیلم‌هایی‌ست که بدون داشتن هیچ‌یک از المان‌های استاندارد یک اثر سینمایی، به فروش عجیب 13 میلیارد و 646 میلیون تومان دست یافت. فیلمی ضعیف _ ضعیف از هر نظر _ که توانست با سوار شدن روی موج تبلیغات و استفاده ابزاری از محمدرضا گلزار، بازیگر مخاطب‌پسند و بنیامین بهادریِ زنده مانده از سانحه رانندگی و همسر از دست داده و بازیگران درجه چهار و پنج هندی مثل دیامیرزا، مخاطب را با شور و اشتیاق به سالن بکشاند و مجموعه‌ای از صحنه‌‌های هندی و لوس همراه با موسیقی را در قالب فیلمی عاشقانه به خورد مخاطب بدهد و 13 میلیارد و 646 میلیون تومان بفروشد و کارگردانش را به فکر ساخت قسمت دوم فیلمش بیاندازد؛ همان اتفاقی که برای سعید سهیلی و «گشت ارشاد»ش هم افتاد و استقبال اشتباهی مخاطب از فیلم، اعتماد به نفس ساخت قسمت دوم فیلم را به کارگردان هدیه داد.



«خوب بد جلف»


«خوب بد جلفِ» پیمان قاسم‌خانی، نویسنده موفق دنیای کمدی و همراه و مکمل قدیمی مهران مدیری که مجموعه‌های موفقی چون «برره» و «پاورچین» و... را خلق کرد؛ اولین فیلمی است که در سال 1396، از 10 میلیارد تومان گذشت. قاسم‌خانی که در نشست خبری جشنواره فیلم فجر اعتراف کرد هیچ‌چیز از کارگردانی نمی‌داند و با کمک عوامل اولین فیلمش را ساخته، در اولین تجربه‌اش موفق می‌شود فیلم بامزه‌ای بسازد و از پس کارگردانی آن برآید. «خوب بد جلف» توانست با اتکا به زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی که پیش از این در سریال «پژمان» که متن آن را قاسم‌خانی نوشته بود، به فضاو شوخی‌های بامزه‌ای برسد و مخاطب را مجاب کند بلیت 12 هزار تومانی را بخرد و فیلم را تماشا کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر