تربیت موضوعی نیست که تنها در چارچوب مدرسه اتفاق بیفتد
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، فخرالدین دانش آشتیانی در اولین جشنواره آموزشی تحصیلی جایزه ملی ایثار که در سالن آمفی تئاتر دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد، خودسازی و فضایل اخلاقی دانش آموزان زمان جنگ را دو شاخصه دانش آموزان شهید دانست و افزود: تقید، ایمان و وفاداری به امام (ره) از ویژگیهای روحی آنها بود و نه تنها در جبهههای نبرد، بلکه در درون مدرسه نیز فعالیتهای متفاوت آنها از بُعد کمک به دیگران و رعایت حق الناس، مشهود بود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این مطلب که همین ویژگیهای منحصر به فرد بود که خداوند آنها را انتخاب کرد، تصریح کرد: دانش آموزان رزمنده در بازگشت از جبهههای نبرد دارای روحیه بالایی بودند و رشد و تعالی در رفتار آنها دیده میشد و وقتی از آنها خواسته میشد، کمی بیشتر استراحت کنند و سپس به جبههها باز گردند، در پاسخ میگفتند، تحمل فضای دور از جبهه و جنگ برای ما سخت و دشوار است.
وی صداقت، اخلاص، پشتکار، تلاش و فعالیت را از دیگر ویژگیهای شهیدان دانش آموز برشمرد و افزود: نماز شب آنها هرگز ترک نمی شد و بر رعایت حق الناس تاکید فراوان داشتند به طوری که کوچکترین ابزار در مدرسه را از اموال عمومی میدانستند و نهایت دقت را در نگهداری آن میکردند، بنابراین چنین دانش آموزانی باید در فرآیند تربیت، الگو قرار داده شوند.
آشتیانی افزود: موضوع تربیت، موضوعی نیست که تنها در چارچوب مدرسه اتفاق بیفتد، بلکه باید در سطح جامعه نیز محقق شود، بنابراین رفتار مسئولان در جامعه بر تربیت فرزندان موثر است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: هدف از طرح ویژگیهای شهدای دانش آموز الگوبرداری و عمل به این خصوصیات است و اگر چنین شود، به خاطر نظام از منافع خود میگذریم و مقابل آن نمیایستیم.
دانش آشتیانی اظهار کرد: اگر اخلاق بر جامعه حاکم باشد، دانش آموزان نیز افرادی با اخلاق تربیت میشوند و اگر بیاخلاقی باشد، در تربیت فرزندان تاثیر منفی خواهد داشت، بنابراین اگر الگوی نادرستی در جامعه ارائه شود، نباید انتظار داشت یک نسل انقلابی تربیت شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری انتخابات در بهار 96، افزود: دانش آموزان در یک فرآیند اجتماعی شرکت میکنند بنابراین رعایت اخلاق در جریان انتخابات نیز بر تربیت دانش آموزان تاثیرگذار خواهد بود.
انتهای پیام/