صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۰۹ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵
روستاهای برگزیده مروج کتاب معرفی شدند؛

وزیر فرهنگ: اگر قرار است در این کشور اتفاقی بیفتد، آن اتفاق باید از ریل کتاب بگذرد

مراسم پایانی سومین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با حضور رضا صالحی‌امیری‌ وزیر فرهنگ، سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و نمایندگان شهرها و استان‌های مختلف در تالار وحدت برگزار شد.
کد خبر : 160617

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی سومین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، برنامه‌ریزان و مروجان کتابخوانی را نمادی از ایران فرهنگی خواند و گفت: در این جریان تمام اقوام و مذاهب جمع شده‌ایم تا سخن از کتاب و کتابخوانی بزنیم و امیدواریم این حرکت که یک رقابت سالم است منشأ تحولات مهم فرهنگی در کشور باشد.


وی افزود: اگر قرار است در این کشور اتفاقی بیفتد، آن اتفاق باید از ریل کتاب بگذرد و اتفاق در حوزه کتاب با انسان و انسانیت شکل می‌گیرد؛ انسان فرهنگی.


وزیر فرهنگ تمام شرکت‌کنندگان در این جشنواره را برگزیده خواند و گفت: این جشنواره از تمام جشنواره‌های دیگر که دارای زرق و برق بیشتری هستند، زیباتر بود، چرا که صفای بیشتری در آن وجود داشت.


صالحی‌امیری با اشاره به خدمات معاونت امورفرهنگی در سه سال گذشته گفت: امروز حرکتی قابل‌توجه در سطح کشور آغاز شده و معاونت امورفرهنگی در چند سال اخیر توانسته است در سراسر کشور شور و نشاط ملی در حوزه کتاب ایجاد کند. همچنین وجود 3200 کتابخانه عمومی در سراسر کشور، 12هزار کتابخانه در مساجد و بیش از 27هزار کانون فرهنگی در مساجد از ظرفیت‌های فرهنگی در کشورمان به شمار می‌آیند.


وی گفت: کتابخانه‌ای به انس با کتاب نیاز دارد. امروز دیگر هیچ توجیهی برای کتاب‌ نخواندن وجود ندارد. ما می‌توانیم با کمترین هزینه و بیشترین ایجاد انگیزه جریان کتابخوانی را ارتقا دهیم. چرا که توسعه از فرهنگ و انسان‌ فرهنگی آغاز می‌شود.


صالحی امیری درباره انتخاب بوشهر به عنوان سومین پایتخت کتاب ایران گفت: بوشهر یک ایران کوچک است که مردمان نجیب، سختکوش و بافرهنگ دارد. آنچنان که این شهر نگینی درخشان در تمدن ایران است و ما به آن افتخار می‌کنیم.


در بخش دیگری از این مراسم علی‌اصغر سیدآبادی، دبیر انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ضمن بیان توضیحاتی درباره اهمیت این طرح و با اشاره به تحولاتی که در نیشابور به عنوان دومین پایتخت کتاب ایران در سال 95 معرفی شد، گفت: آمارها حکایت از آن دارند که کتاب‌فروشان شهر نیشابور در سال 95، در حوزه کودک و نوجوان 67درصد و در حوزه بزرگسال 21درصد بیشتر از سال گذشته سفارش و خرید کتاب داشتند و همچنین میزان امانتگیری کتاب از کتابخانه‌ها در این شهر نسبت به سال گذشته 25درصد افزایش داشته است.


وی اعلام کرد: با انتخاب پایتخت کتاب در این دوره تصمیم خطرناکی گرفته‌اید و آن این است که پایتخت کتاب بعد از انتخاب، در نیمه سال مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و امکان این وجود دارد که عنوان پایتختی کتاب از شهر انتخاب شده پس گرفته شود.


سخنران بعدی این مراسم هادی مسلمی، شهردار شهر نیشابور بود. وی با حضور در جایگاه به بیان گزارشی مفصل درباره اقدامات صورت گرفته در نیشابور در سال 95 پرداخت.


سیدمحمد بهشتی عضو هیات داوران سومین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب نیز در بخش دیگری از این مراسم ضمن انتقاد از برخی پیش‌فرض‌های ذهنی که در اذهان عمومی وجود دارد، با اشاره به مصادیقی در رد این پیش‌فرض‌ها نظیر اینکه ایرانی‌ها حافظه تاریخی ندارند و یا مردمان شفاهی هستند، پرداخت.


وی گفت: ما امروز باید از اینکه چرا برگزاری طرحی اینچنینی که توانسته پرده از ظرفیت‌های مطالعه در ایران بردارد، تعجب کرده‌ایم، تعجب کنید. متاسفانه ما دچار پیش‌فرض‌های اشتباهی در این حوزه بوده‌ایم و این طرح دارد از ظرفیت‌های موجود پرده‌برداری و غبارروبی می‌کند.


وی با اشاره به ظرفیت‌های مختلف کشور در حوزه کتاب و کتابخوانی خواستار تبدیل کردن سوء‌تفاهم‌ها به پرسش‌ها شد و گفت: پیشنهاد من این است که در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های مختلف به جای اصطلاح کتابخوانی، از اصطلاح اهل کتاب استفاده شود. چرا که این اهلیت می‌تواند جامعیت بیشتری داشته باشد.


علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در ادامه، این جشنواره را جلوه‌ای از امید، تدبیر و موفقیت در حوزه وحدت فرهنگی ملت خواند و گفت: اگر قرار باشد اختلافات سیاسی به تمام بخش‌ها در کشور تسری پیدا کند، این اتفاق می‌تواند آسیب‌زا باشد، اما اتفاق‌هایی مانند این جشنواره که طی آن تمام مسئولان در شهرها با یکدیگر هم‌افزایی می‌کنند، می‌تواند در آینده کشور ما را به عنوان کشور کتاب در جهان مطرح کند.


در بخش پایانی این مراسم، از میان 20 روستای دوستدار کتاب که نامزد سومین دوره از این جشنواره بودند، 10 روستا به دلیل طرح‌های ارائه شده در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی به عنوان روستای برتر انتخاب شدند.


این روستاها عبارت بودند از: روستاهای «فهلیان» از نورآباد ممسنی استان فارس، «علوی» از نیاسر استان اصفهان، «خواجه جمالی» از نی‌ر‌یز استان فارس، «سردوش» از مریوان استان کردستان، «گَزیر» از بندر لنگۀ استان هرمزگان، «رئیس‌آباد» از ابرکوه استان یزد، «درازی» از دشتی استان بوشهر، «طبر» از جاجرم استان خراسان شمالی، «قُباق تپه» از کبودرآهنگ استان همدان و «فرّخ‌آباد» از فردیس استان البرز. همچنین شهرهای اوز، کاشان، زرند و شهرکرد به دلیل برنامه‌های مشارکت‌جویانه و استفاده از ظرفیت‌های بومی نیز در راستای ترویج کتابخوانی موفق به کسب عنوان شهر خلاق در ترویج کتابخوانی و دریافت لوح از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون ملی یونسکو شدند.


داوران سومین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب شهر بوشهر به عنوان سومین پایتخت کتاب ایران معرفی و روستای شمسی از شهرستان اشکزر از استان یزد نیز به دلیل تداوم در اجرای برنامه‌های قبلی به عنوان روستای برگزیده برگزیدگان انتخاب و موردتقدیر قرار گرفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر