صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۲ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
کارشناس پیش‌بینی آلودگی هوای شرکت کنترل کیفیت هوا مطرح کرد

۱۶ میلیون کیلومتر پیمایش، ۳۸۰ تن آلودگی در هر روز/ تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع می‌شود

کار‌شناس بخش سیاهه انتشار و پیش‌بینی آلودگی هوای شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: روزانه بیش از یک میلیون موتورسیکلت در تهران تردد می‌کند که ۳۸۰ تن آلاینده به هوا می‌فرستند و عاملی مهم و تاثیرگذار در آلودگی هوا هستند.
کد خبر : 15938

به گزارش گروه اجتماعی آنا، حسین شهبازی با اعلام این خبر افزود: موتورسیکلت‌های شهر تهران روزانه حدود ۱۶ میلیون کیلومتر در تهران پیمایش دارند که این میزان پیمایش منجر به تولید روزانه ۳۸۰ تن آلودگی در سطح شهر می‌شود.


وی افزود: از این میزان، بیش از ۹۵ درصد موتورسیکلت‌­های کاربراتور هستند که آلودگی بسیار زیادتری نسبت به انواع دیگر موتور تولید می‌­کنند.


به گفته شهبازی، به دلیل تکنولوژی قالب مورد استفاده در موتورسیکلت­‌های شهر تهران، میزان انتشار آلاینده­‌های مونوکسیدکربن، ترکیبات آلی فرار و ذرات معلق در مقایسه با سایر آلاینده بیشتر است و همین امر سبب شده این موتورسیکلت­‌ها ۳۹ درصد از ترکیبات آلی فرار، ۱۹درصد از مونوکسید کربن و ۱۴درصد از ذرات معلق روزانه تولیدی ناشی از تردد وسایل نقلیه در شهر تهران را تولید کنند.


کار‌شناس بخش سیاهه انتشار و پیش‌بینی آلودگی هوای شرکت کنترل کیفیت هوا تاکید کرد: این آمار نشان دهنده سهم قابل توجهی در تولید آلاینده‌ها در شهر تهران است که برای کاهش آن به برنامه‌ای بلند مدت نیاز است.


شهبازی با بیان اینکه در سال‌های گذشته با توجه به نقشی که موتورسیکلت‌های کاربراتوری در آلودگی هوای تهران دارند دو پیشنهاد برای کنترل و کاهش آلودگی ناشی از تردد آن‌ها در شهر مطرح شده است، افزود: نخستین پیشنهاد محدود و ممنوع کردن شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های بنزینی است به گونه‌ای که تنها موتورسیکلت‌های انژکتوری در تهران شماره‌گذاری شوند و اجازه تردد داشته باشند.


کار‌شناس بخش سیاهه انتشار و پیش‌بینی آلودگی هوای شرکت کنترل کیفیت هوا پیشنهاد دیگر برای کنترل آلودگی موتورسیکلت در تهران را استفاده از موتورسیکلت‌های برقی به جای بنزینی عنوان کرد و افزود: این برنامه‌ از چند ماه پیش در تهران آغاز شده است و هر چند همچنان شماره‌گذاری موتورهای کاربراتوری ادامه دارد اما آنطور که مدیران شهری و اعضای شورا‌ها پیش‌تر گفته بودند، در آینده نزدیک سیاست‌های سخت گیرانه‌تری برای تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری در تهران اعمال خواهد شد.























CO



NOx



VOCs



SOx



PM



آلاینده



286.0



7.9



83.2



0.1



2.6



میزان انتشار آلایندگی روزانه موتورسیکلت­‌ها در هوای شهر تهران (تن)




انتهای پیام/

ارسال نظر