صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۳۵ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی؛

از بازی و نرم‌افزار با موضوع انقلاب رونمایی شد

در آستانه سالگرد پیروزی باشکوه انقلاب اسلامی ایران و در ایام دهه فجر، روز گذشته ۱۸ بهمن ماه، از بازی رایانه‌ای «ایران ۵۷» و نرم‌افزار تعاملی «انقلاب عشق» با حضور مهدی جعفری، رئیس مرکز هنرهای رقومی بسیج، سازندگان این محصولات و معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای رونمایی شد.   
کد خبر : 157293

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در ابتدای مراسم متین ایزدی، معاون ارتباطات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، گفت:‌ «انقلاب اسلامی در نزدیک به چهار دهه گذشته پس از گذراندن دوره‌های حساس و پر فراز و نشیب برای تثبیت جایگاه خود در عرصه جهانی اکنون وارد مرحله بازتولید اندیشه‌‌های انقلابی شده است و در این میان ما بر این باوریم که حوزه بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند نقشی تاثیر‌گذار داشته‌ باشد چراکه بازی به مثابه رسانه‌ای تعاملی و فراگیر قادر است عمیق‌ترین پیام‌ها را در قالبی ساده اما جذاب به مخاطب عرضه کند و پیام‌های اساسی انقلاب را به گونه‌ای عمیق در ذهن و ضمیر نسل جوانان پیاده سازی کند».


کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، بیان کرد: «در جذابیت بالقوه حوادث انقلاب سال 57 همین بس که پرمخاطب‌ترین و پر‌فروش‌ترین تولیدات هنری کشور با درون‌مایه انقلاب و دفاع مقدس همراه بوده‌اند و این مساله نشان از آن دارد که مردم به وقایع انقلاب بسیار علاقه‌مند هستند و جزئیات آن را به دقت دنبال می‌کنند از سویی دیگر در طول این 38 سال آنقدر حوادث حیرت‌انگیز رخ داده است که می‌توانند بستر صدها و بلکه هزاران فیلمنامه و بازی‌نامه را فراهم سازد».


وی افزود: «در این میان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز به دلیل فلسفه و ماهیت وجودی خود دغدغه زیادی در این‌ حوزه خاص دارد و از تولید و نشر هر گونه بازی با موضوعات انقلابی حمایت می‌کند. نسل‌های سوم و چهارم تنها از طریق شنیده‌ها با مسائل انقلاب آشنا هستند. بنابراین چه خوب است که به جای دریافت خوراک فکری خود از مسیرهای نادرست، ‌غیرواقعی و جهت‌دار مانند بازی 1979 اطلاعات خود را از همین تولیدات داخلی و منطبق با حقیقت دریافت کنند اینجاست که اهمیت ورود دستگاه‌های فرهنگی کشور به این زمینه بیش از پیش خود را نشان می‌دهد زیرا هر میزان بودجه در این راه صرف شود بی تردید بازده ده‌ها برابری خواهد داشت».


مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای عنوان کرد: «تولید یک بازی رایانه‌ای به هیچ وجه فرآیندی آسان نیست زیرا برای خلق اثری در خور و قابل قبول به ملزومات مهمی نیاز است که مهم‌ترین آنها عبارتند از: درون‌مایه، ایده خلاقانه و ناب، ‌نگارش بازی‌نامه قوی، ‌در اختیار داشتن نیروی انسانی خلاق و در نهایت برخورداری از تجهیزات و دانش فنی روز آمد و بهره‌مندی از فناوری جدید برای ایجاد صحنه‌های جذاب و باورپذیر».


وی در ادامه بیان کرد: «اساسا به همین دلیل است که تولید یک بازی قوی به حدود چند سال زمان و صرف هزینه‌های گزاف احتیاج دارد که خوشبختانه مرکز هنرهای رقومی بسیج با درک صحیح موقعیت وارد این عرصه خطیر شده و با حمایت از تولید این بازی نشان داد که تا چه اندازه مقوله جنگ نرم را جدی گرفته است».


کریمی قدوسی گفت: «این بازی به عنوان نخستین گام از همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با نهادی انقلابی همچون سازمان بسیج مستضعفین می‌تواند فرخنده و مبارک باشد. قطعا برکات ناشی از این همکاری موجب ایجاد هم‌افزایی در حوزه فرهنگ و هنر خواهد شد و ما آماده‌ایم در این زمینه با دیگر دستگاه‌های فرهنگی نیز همکاری داشته باشیم».


وی ادامه داد: «بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ضمن تائید کامل حرکت دستگاه‌های نهادهای فرهنگی در مسیر تولید بازی می‌کوشد امکانات حمایتی خود را در کمک به نشر این بازی و بازی‌های مشابه به کار گیرد و در مورد این بازی خاص نیز از تمام ظرفیت خود برای عرضه هر چه بهتر و گسترده‌تر این بازی استفاده خواهد کرد».


کریمی قدوسی تصریح کرد: «در همین جا اعلام می‌کنم که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با افتخار آماده است هرگونه حمایت و مشاوره فنی و تخصصی لازم را به دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف برای ورود به این حوزه و ساخت بازی‌های قوی و منطبق بر استاندارهای جهانی ارائه دهد. تولید بازی در حوزه انقلاب اسلامی از دو جنبه اقتصادی و محتوایی توجیه و حتی ضرورت بسیار بالایی دارد. از جنبه اقتصادی باید گفت که صنعت بازی‌های رایانه‌ای در دنیای فناورانه امروز یکی از پرهزینه‌ترین و در عین حال پرسودترین صنایع جهان به شمار می‌رود به گونه‌ای که نسبت رشد سرمایه آن یک به 123 است. بی‌سبب نیست که تمامی کارگردانان و شرکت‌های فیلم‌سازی غربی سرمایه‌های عظیمی را صرف انتقال ارزش‌های غربی از طریق تولید بازی می‌کنند تا هم سهمی از این بازار پر سود را نصیب خود سازند و هم به سیاست‌های دولت‌های خود جامه عمل بپوشانند. در این میان به دلیل علاقه شدید مردم ایران به پیگیری حوادث انقلاب و همچنین جذابیت‌های آشکار و نهان اتفاقات دوران معاصر اگر تولیدات این حوزه از تکنیک و فناوری مناسبی برخوردار باشد بازگشت سرمایه آن تضمین شده خواهد بود».


وی گفت: «از نظر محتوایی نیز بازی‌هایی با محوریت انقلاب اسلامی در رده بازی‌های جدی و قوی جای دارند یعنی بازی‌هایی که با نشر یک عقیده یا دفاع از آرمان‌های یک ملت و آموزش مفاهیم ارزشی تولید می‌شوند. حماسه‌هایی که جوانان انقلابی در این سال‌ها آفریده‌اند هرکدامشان قابلیت تبدیل به چندین بازی رایانه‌ای تمام عیار و هیجان انگیز را دارا هستند».


کریمی قدوسی در پایان افزود: «ما حمایت از فعالان این عرصه را یک تکلیف باری خود می‌دانیم. برگزاری این آیین نیز حق‌شناسی و سپاسگزاری کوچکی است از عزیزانی که هنر و سرمایه خود را در این راه صرف کرده‌اند».


مهدی جعفری، رئیس مرکز هنرهای بسیج، با بیان اینکه از سال 1392 موضوع تولید محصولاتی با مضمون انقلاب اسلامی بسیار مطرح شده است، در خصوص تولیدات این سازمان اظهار داشت: «بحث تولید بازی انقلاب اسلامی را با سامان نوین و دیگر دوستان آغاز کردیم و با به ترسیم قصه انقلاب اسلامی در ذهن‌مان، به همکاری عماد رحمانی یکی از سازندگان خوب بازی‌های ایرانی، کار خود را با پیش تولید قوی شروع کردیم».


وی افزود: «همچنین در همان وهله اول با صحبت‌هایی که انجام شد، احساس کردیم می‌شود وقایع مهم تاریخی را از 15 خرداد 1342 تا بهمن 57 با شکل و شمایل نرم‌افزار رایانه‌ای با عنوان انقلاب عشق به تصویر در آورد».


رئیس مرکز هنرهای رقومی بسیج با بیان اینکه این اثر به 13 واقعه تاریخی مهم انقلاب اسلامی اشاره می‌کند، عنوان کرد: «این سازمان کار خود را از سال 1392 با تولید بازی، اپلیکیشن آغاز کرده است و این محصولات به کرات از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شده است. در این بین انیمیشن و برنامه‌های مختلفی شنیده و دیده شده است، اما آن چیزی که قابل دیدن نبود تولید بازی‌ها بود که تا پایان فروردین سال آینده از 7 محصول دیگر رونمایی خواهد شد».


جعفری در پایان خاطرنشان کرد: «در پایان صحبت‌هایم از مسئولان می‌خواهم صنعت بازی های رایانه‌ای را جدی بگیرند».


در ادامه این مراسم پس از پخش نماهنگی از تولیدات سازمان هنرهای رقومی بسیج، عماد رحمانی سرپرست سازندگان دو نرم‌افزار ایران 57 و انقلاب عشق با بیان آغاز فعالیت‌های این مجموعه و شروع کار خود به روی این دو نرم‌افزار گفت: «ما کشوری با پیشینه تاریخی و غنی هستیم که می‌توانیم در محصولات خود، تاریخ ایران را از اساطیر و افسانه‌ها تا حوادث معاصر به تصویر بکشیم».


وی ضمن یادآوری آثار خود ادامه داد: «همیشه دوست داشتم تلنگری به بخش محتوایی بازی‌های رایانه‌ای بزنم، اما نتیجه‌ای خوب از آن‌ها ندیده ام. این روزها سلیقه مخاطبان ما دستخوش تغییرات شده است و متاسفانه باید هشدار اتفاقی تلخ را برای صنعت بازی‌های رایانه‌ای در کشور داد».


در پایان این مراسم با حضور مهدی جعفری، عماد رحمانی و ابوالفضل سجادی از دو نرم‌افزار انقلاب عشق و ایران 57 رونمایی شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر