صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۳ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش‌ و پرورش مطرح کرد

جزییات تدوین شاخص‌های رتبه‌بندی معلمان/ تلاش جهت ترمیم حقوق فرهنگیان

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش‌‌ و پرورش با بیان اینکه در تدوین شاخص‌های رتبه بندی به هیچ عنوان تالیف کتاب و مقاله مدنظر نیست، گفت: شاخص‌ها براساس مهارت‌های معلمی تدوین می‌شود. همچنین تلاش‌هایی برای ترمیم حقوق فرهنگیان در حال انجام است.
کد خبر : 15453

به گزارش خبرنگار اجتماعی آنا، سید محمد بطحایی درخصوص نظام رتبه بندی معلمان اظهار کرد: در آموزش‌ و پرورش رکن اصلی ارتقای کیفیت معلم است و اگر کار معلم با کیفیت انجام شود و انگیزه کافی وجود داشته باشد، می‌توان سایر نقایص از جمله کمبود فضا و تجهیزات را جبران کرد.


وی افزود:‌ رتبه بندی معلمان دو هدف عمده دارد که شامل ارتقای مهارت حرفه‌ای معلمان و افزایش انگیزه آنهاست. تصور ذهنی معلمان از نظام رتبه بندی بر اساس پیشنهاداتی است که قبلا در رابطه با این نظام مطرح بود در حالی که هنوز شاخص‌های رتبه بندی را ابلاغ نکرده‌ایم و شاخص‌ها در حال تهیه است.


معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: پس از تدوین شاخص‌های رتبه بندی باید آن را در شورای توسعه مدیریت تصویب و پس از آن ابلاغ کنیم. مبنای تهیه شاخص‌ها، عملکرد فعلی معلمان است، در شاخص‌های رتبه بندی به هیچ عنوان بحث تهیه کتاب و مقاله علمی مطرح نیست بلکه شاخص‌‌هایی همچون طرح درس، روش‌های یاددهی و یادگیری فعال، ارتباط موثر با اولیا، توجه به مسائل تربیتی و پرورشی و دلسوزی در بحث رتبه بندی مطرح است.


بطحایی بیان کرد:‌ مدارک و سنوات خدمات معلمان نیز در بحث رتبه بندی مطرح است، فاز نخست رتبه بندی از مهر 94 اجرا می‌شود که در سال‌های آینده باید تکمیل شود. برای اجرای طرح رتبه بندی طی امسال و سال آینده اعتبار قابل توجهی از سوی دولت اختصاص یافته است. در سال‌‌های آینده می‌توان طرح رتبه بندی را کیفی‌تر اجرا کرد و نتایج مثبت آن را طی سال‌های آینده در بحث حقوق و دستمزدها مشاهده کرد.


وی افزود: تا خرداد ماه شاخص‌ها و ضوابط رتبه بندی تهیه می‌شود و در اختیار فرهنگیان قرار می‌گیرد تا نظرات آنها را بررسی کنیم و پس از آن برای تصویب به شورای توسعه ارسال می‌شود. طبق طرح جدید، معلمان در چهار رتبه تقسیم بندی می‌شوند که بر این اساس به ترتیب رتبه‌ها از افزایش 15 تا 50 درصدی فوق‌العاده شغل بهره‌مند می‌شوند که معادل افزایش 160 تا 600 هزار تومان در حقوق آنها است.


معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: تألیف کتاب، جزوه و مقاله در بحث رتبه بندی معلمان امتیاز زیادی ندارد بلکه معلمی که وظایف خود را به خوبی و با کیفیت انجام دهد امتیاز بیشتری می‌گیرد. در حقیقت رتبه بندی کار بیشتری را از فرهنگیان نمی‌خواهد بلکه از آنها انتظار کار بهتر و با کیفیت‌تر دارد.


بطحایی تصریح کرد: رتبه بندی در سال 94 اجرا می‌شود و براساس آن معلمانی که کار خود را تخصصی‌تر انجام می‌دهند امتیازات بیشتری دریافت می‌کنند اما اجرای رتبه بندی سلب امتیازات معلمان نیست.


وی در پاسخ پرسشی در خصوص دغدغه معیشت فرهنگیان و پایین بودن حقوق آنها بیان کرد: بسیاری از اشکالاتی که فرهنگیان در خصوص پایین بودن حقوق و مزایا در مقایسه با کارکنان سایر ادارات عنوان می‌کنند، مورد تأیید مسئولان آموزش و پرورش و مدیران کشور است و تلاش بر این است تا این فاصله‌ها را کاهش دهیم اما باید توجه داشت که طی یک ماه یا یک سال نمی‌توان این مشکلات را حل کرده و فاصله‌ها را کاهش داد.


معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: دولت‌ تلاش می‌کند تا مشکلات فرهنگیان برطرف شود. در بودجه سال 94 برخی از احکام ذکر شده است که اگر تحقق یابد زمینه خوبی را برای حل مشکلات ایجاد می‌کند. به عنوان مثال در بودجه سال 94 برای نخستین بار حکمی وجود دارد که اعتبار 1700 میلیارد تومانی را برای پرداخت مطالبات فرهنگیان پیش‌بینی کرده است.


بطحایی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه چرا فرهنگیان از حق مسکن، حق غذا و حق سرویس بهره‌مند نیستند، گفت: متأسفانه در آموزش و پرورش حق ایاب و ذهاب، حق غذا و مسکن پرداخت نمی‌شود و این موارد موجب رنجش فرهنگیان شده است و مهمترین عاملی که باعث شده تا دولت نتواند این موارد را برای فرهنگیان اجرایی کند، کسری اعتبار در آموزش و پرورش است. در تلاش هستیم از محل اعتبارات سال 94 به تدریج این مزایا را برای فرهنگیان نیز عملیاتی کنیم.


وی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم تا اعتبارات رفاهی را در چند نوبت دریافت و به فرهنگیان تقدیم کنیم، اظهار کرد: تا زمانی که معلم رضایت خاطر نداشته باشد و مهارت لازم برای شغل معلمی را کسب نکند نمی‌توانیم به آموزش و پرورش با کیفیت برسیم. تلاش تمام افراد در حوزه ستاد آموزش و پرورش و دولت این است تا فاصله دریافتی میان فرهنگیان و کارکنان سایر ادارات کاسته شود.


معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه چرا هر بار اعلام می‌شود که مطالبات فرهنگیان تا این ماه پرداخت می‌شود اما خبری از پرداخت مطالبات نیست، افزود: این اعتراض فرهنگیان صحیح است. در تمام ادارات وقتی فردی اضافه کار طلب دارد و آن اضافه کار پرداخت می‌شود به هیچ عنوان رسانه‌ای نمی‌شود اما در آموزش و پرورش بسیاری از مواقع همکاران عنوان می‌کنند که چرا پرداخت مطالبات رسانه‌ای نمی‌کنید. اما تلاش ما بر این است تا پرداخت این مطالبات رسانه‌ای نشود.


بطحایی گفت: طی روزهای آینده بخش عمده‌ای از مطالبات پرسنلی سال 93 پرداخت خواهد شد.


وی در پاسخ به پرسشی در خصوص درآمد پایین کارکنان آموزش و پرورش در مقایسه با سایر وزارتخانه‌ها عنوان کرد: این کلام را از زبان بسیاری از مدیران ارشد کشور نیز شنیده‌ام. تفاوت بین حقوق و مزایای معلمان با سایر بخش‌های غیرقابل انکار است البته دولت تلاش می‌کند تا این تفاوت را کاهش دهد به گونه‌ای که رئیس سازمان مدیریت طی روزهای گذشته اعلام کرد که دولت به صورت جدی می‌خواهد نظام پرداخت‌ها را بازنگری کند اما تا رسیدن به این هدف در آموزش و پرورش تلاش می‌کنیم تا این فاصله راکاهش دهیم.


معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تلاش‌هایی از اواسط سال گذشته شروع شده است و یکی از مواردی که درسال‌های اخیر مورد اعتراض فرهنگیان بود پرداخت فوق العاده شغل بند 5 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری بود که این موضوع را ابتدا برای آموزگاران برطرف کردیم و به تدریج برای سایر همکاران در حال رفع شدن است.


بطحایی عنوان کرد: رتبه بندی مسیر مناسبی است تا فاصله میان کارکنان آموزش و پرورش با سایر ادارات را کم کنیم. همچنین بسیاری از دولت مردان رتبه بندی را توأم با ارتقای کیفیت آموزش و پرورش می‌دانند.


وی بیان کرد: در میان عامه مردم سخنانی عنوان می‌شود مبنی بر اینکه ساعات کار معلمان در طول هفته کم بوده و از تعطیلات نوروز و تابستان بهره‌مند هستند اما اگر از حساسیت کار معلمی آگاه باشیم به این نتیجه می‌رسیم که حتی طرز نگاه معلم به دانش آموز براساس حساب و کتاب باشد در غیر این صورت صدماتی را برای دانش آموز به همراه دارد هیچ یک از مدیران ارشد کشور قضاوت عامه مردم را نسبت به شغل معلمی ندارند و حتی اگر یک معلم در طول هفته 24 ساعت کار کند به دلیل سختی کار ارزش کار وی از کارمندی که 44 ساعت در طول هفته کار می‌کند کمتر نیست.


معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فاصله حقوق میان کارمندان سایر ادارات از گذشته وجود داشته و درآمد خزانه اجازه نمی‌دهد که طی مدتی کوتاه این فاصله کم شده و به صفر برسد البته دولت تلاش می‌کند تا هرچه سریعتر این فاصله را کاهش دهد.


بطحایی در پاسخ به پرسشی در خصوص تبعیض میان کارکنان ستاد آموزش و پرورش با معلمان گفت: یکی از مشکلات ما در وزارت آموزش و پرورش همین موضوع است وقتی یک نیروی آموزشی را به اداره می‌آوریم در بسیاری از مواقع حقوق این فرد تا 200 هزار تومان کاهش می‌یابد. البته در حوزه اداری و ستاد آموزش و پرورش به هیچ عنوان افزایش 35 درصدی حقوق را نداشته ایم و حقوق کارکنان ستاد همانند سایر معلمان 14 درصد افزایش یافته است.


وی در پاسخ به پرسشی در خصوص تبعیض میان کارکنان آموزش و پرورش و معلمان برای استفاده از خدمات رفاهی عنوان کرد: در برخی از مواقع نوعی رانت به کار گرفته می‌شود و اولویت استفاده از امکانات رفاهی به نیروهای ستادی می‌رسد که تلاش می‌کنیم تا این تبعیض کاهش یابد در مواردی که فرهنگیان احساس می‌کنند که به آنها ظلم شده است می‌تواند این موضوعات را به ادارات کل تعاون و پشتیبانی آموزش و پرورش گزارش دهند.


معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امکانات رفاهی آموزش و پرورش به نسبت نیروها ضعیف و اندک است البته در حال تلاش برای افزایش کیفیت خانه‌های معلم هستیم و نوروز امسال خدمات با کیفیتی را در اسکان نورزی به فرهنگیان ارائه کردیم.


بطحایی گفت: بخشی از سهمیه مراکز رفاهی و خدماتی آموزش و پرورش در ایام نوروز و تابستان از طریق سایت قابلیت رزرو کردن را دارد که در چنین مواردی امکان استفاده از رانت وجود ندارد. رانت در مراجعات حضوری شکل می‌گیرد که در تلاش هستیم تا بیشتر ظرفیت را به صورت اینترنتی تکمیل کنیم.


وی در خصوص بیمه طلایی فرهنگیان بیان کرد: از زمانی که قرارداد بیمه طلایی منعقد می‌شود حق بیمه براساس خدمات ارائه شده کسر می‌شود. از اوایل خرداد قرارداد جدید بیمه طلایی به جریان خواهد افتاد که در این قرارداد جدید تلاش کرده‌ایم تا اشکالاتی که فرهنگیان به آنها معترض هستند را رفع کنیم. باید توجه داشت که از مهر 93 تعرفه‌های پزشکی تغییر یافت و چون این موضوع از قبل در قرارداد با شرکت بیمه‌گذار پیش‌بینی نشده بود تأثیر زیادی را در ارائه خدمات گذاشت البته تلاش کردیم که صدمات را کاهش دهیم اما به صفر نرسید و برخی از نارسایی‌های بیمه طلایی ناشی از این موضوع است.


معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص تأخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی عنوان کرد: بازنشستگان فرهنگی حداکثر با تأخیر یک ساله پاداش خود را دریافت می‌کنند و پرداخت پاداش پایان خدمت به صورت قسطی هم اکنون صورت نمی‌گیرد. درسال 94 تلاش می‌کنیم تا در مرحله نخست تمام افرادی که در شش ماهه ابتدایی سال 93 بازنشسته شدند پاداش پایان خدمت خود را به صورت یک جا دریافت کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر