صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۹ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
گفت‌و‌گوی اختصاصی آنا با لیو سِنگ تات، فیلم‌ساز مالزیایی

مردانی که دنیا را از خرافات و اشباح نجات می‌دهند

کارگردان جوان مالزیایی که با فیلم اولش جوایز جشنواره‌های پوسان، رتردام، فرایبورگ و دوویل را ربوده برای نمایش اثر دومش، کمدی/درام «مردانی که دنیا را نجات می‌دهند» در جشنواره فیلم فجر به تهران سفر کرده است.
کد خبر : 15251

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، فیلم «مردانی که دنیا را نجات می دهند» (به انگلیسی‌ Men who Save the World ، عنوان اصلی Lelaki harapan dunia) محصول مشترک سال 2014 مالزی، آلمان، هلند و فرانسه دوشنبه شب در بخش جلوه‌گاه شرق سی‌و‌سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با حضور عوامل فیلم و سفیر مالزی در پردیس سینمایی ملت در تهران به نمایش درآمد. در این فیلم کمدی/درام مردمی در روستایی دورافتاده سایه یک مرد را در خانه‌ای متروک با شبح اشتباه می‌گیرند و همین باور خرافی، آشوبی برپا می‌کند.


«مردانی که دنیا را نجات می دهند» را لیو سِنگ تات، فیلمساز 36 ساله متولد کوالالامپور، مالزی کارگردانی کرده است. وی با فیلم اولش «گل‌ها در جیب» محصول 2007 جوایز جشنواره‌هایی ماند روتردام و پوسان را ربوده و در گرانادا و بوئنوس آیرس نیز نامزد دریافت جوایزی بوده است. «مردانی که دنیا را نجات می دهند» نیز در بخش مسابقه جشنواره‌های لوکارنو و سنگاپور حضور داشته و در جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام برنده جایزه شده است. لیو سِنگ تات پیش از نمایش فیلمش در جشنواره بین المللی فیلم فجر به پرسش‌هایی از خبرنگار آنا پاسخ گفت.



لطفاً خودتان را معرفی کنید.


من لیو سِنگ تات هستم، فیلم‌ساز. «مردانی که دنیا را نجات می دهند» دومین فیلم بلند من است. اولین فیلم داستانی بلند من «گُل در جیب» نام داشت.


داستان «گل در جیب» چیست ؟


«گل در جیب» فیلمی درام است، درباره دو پسر که مادر ندارند و پدرشان آنها را بزرگ می‌کند. این فیلم داستان بزرگ شدن و به بلوغ رسیدن آنهاست.


کاملاً در ژانر درام است؟


لحظه‌های کمدی نیز در آن وجود دارد. «مردانی که دنیا را نجات می دهند» نیز چنین وضعی دارد. داستان این فیلم در یک روستا می‌گذرد و درباره جمعیتی از روستانشینان است. این فیلم نیز درام است و لحظه‌هایی کمدی در آن وجود دارد. کمدی/درام است.


فیلم درباره اشباح است. ترسناک هم هست؟


نه، ترسناک نیست. داستانی درباره اشباح نیز در فیلم وجود دارد، ولی ترسناک نیست، بیشتر کمدی است. درباره خرافات است و تصورات مردم.


درباره عنوانش می‌پرسم، «مردانی که دنیا را نجات می‌دهند»، واقعاً همه دنیا را نجات می‌دهند؟


بیشتر دنیای یک جمعیت کوچک مورد نظر است. و اگر








فیلم ایرانی زیاد دیده‌ام. بیشتر از کارگردان‌های ایرانی که در خارج از ایران مشهور هستند و در جشنواره‌های فیلم حضور دارند، مثل عباس کیارستمی، مجید مجیدی و جعفر پناهی

فیلم را تماشا کنید، متوجه می‌شوید که چرا این نام را انتخاب کرده‌ام. «مردانی که دنیا را نجات می‌دهند» بخشی از دیالوگ فیلم است.


این‌طور که شنیده‌ام اولین فیلم شما جوایز جشنواره‌های روتردام، فرایبورگ و دوویل را برده است.


بله. و همچنین جشنواره فیلم پوسان در کره (جنوبی). در همه این جشنواره‌ها برنده جایزه شده است. در پوسان (2007) برنده جایزه بخش «جریان‌های نو» به عنوان اولین فیلم کارگردان (و همچنین جایزه دیگری به‌عوان منتخب تماشاگران این جشنواره) شده است و در روتردام برنده جایزه ببر (Tiger) باز هم به عنوان فیلم اول کارگردان و در دوویل برنده جایزه «نیلوفر آبی» (Lotus) ویژه هیأت داوران. (فیلم در جشنواره فرایبورگ 2008 نیز جایزه بزرگ را دریافت کرده است.)


با فیلم‌های ایرانی آشنا هستید؟


فیلم ایرانی زیاد دیده‌ام. بیشتر از کارگردان‌های ایرانی که در خارج از ایران مشهور هستند و در جشنواره‌های فیلم حضور دارند، مثل عباس کیارستمی، مجید مجیدی، جعفر پناهی و قبادی. بله، از این فیلم‌سازها.


دوست دارید تولید مشترکی با ایران داشته باشید؟


بله، حتماً. من دیروز (به تهران) رسیده‌ام و امروز دارم می‌گردم. همین الان هم چند دوست فیلم‌ساز و کارگردان ایرانی اینجا با من هستند و با هم فیلم تماشا می‌کنیم. اینجا جای خیلی جالبی است. خیلی زنده است. خیلی زندگی در اینجا هست. من البته می‌دانم، چون این درسینمای ایران هم نشان داده می‌شود. من هم خیلی علاقه‌مندم چون مالزی نوعی ارتباط فرهنگی هم با ایران دارد. از لحاظ دین، در مالزی نیز دین رسمی اسلام است. بنابراین اقدام بسیار جالبی می‌تواند باشد و امیدوارم موفق شویم و چنین چیزی اتفاق بیفتد.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر