صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۰:۱۸ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
ایوبی: وزیدن این توفان، نوید برگزاری جشنواره بهتری را می‌دهد

بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر با نام پیامبر (ص) آغاز شد

بخش بین الملل سی‌و‌سومین جشنواره فیلم فجر عصر امروز (5 اردیبهشت ماه) در فضای باز پردیس سینما گالری ملت با حضر مدیران سینمایی، سینماگران و اهالی رسانه آغاز به کار کرد.
کد خبر : 14723

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا مراسم افتتاحیه بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر در فضای باز پردیس سینمایی ملت با حضور حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر، آرش امینی مدیر بخش بین الملل جشنواره، محمد مهدی طباطبایی نژاد مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، محمد رضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، حسین مسافر آستانه مدیر عامل موسسه رسانه‌های تصویری و جمعی از مدیران سینمایی، امیرحسین علم‌الهدی مدیر گروه سینمایی هنر و تجربه و هنرمندان و سینماگران داخلی وخارجی آغاز شد.


در ابتدای این مراسم که با اجرای موسیقی محلی آغاز شد، علیرضا رضاداد، دبیر جشنواره ضمن خیر مقدم به میهمانان خارجی گفت: «از همه هنرمندان و سینماگران ایرانی که در این چند روز وظیفه میزبانی از سینماگران منطقه و جهان را برعهده دارند تشکر می‌کنم و امیدوارم تجربه برگزاری مستقل بخش بین‌الملل با توفیقات و دستاوردهای ارزشمندی همراه باشد. »


وی ادامه داد: «صاحب‌خانه این جشنواره همه سینماگران ایرانی هستند. در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر، اولین برگزاری مستقل این بخش را تجربه می‌کنیم. پس از گذشت ۳۲ سال از تجربه همنشینی با سینماگران در جشنواره فجر اینک به برگزاری مستقل این بخش رسیده‌ایم.»


وی افزود: «فرهنگ در هر جامعه‌ای مصادیقی اختصاصی دارد، اما مفهوم جهانی و رشد و تعالی فرهنگ جز با تعامل امکان‌پذیر نیست و سینما در این میان نقش مهمی دارد. مهمترین و درخشان‌ترین نوع گفت‌وگو با یکدیگر، گفت‌وگو به زبان سینماست و اکنون که سینما توانسته به رشد فرهنگ در کشورهای گوناگون کمک کند، پس بهتر است که این مولفه‌ها را به یکدیگر نزدیک کرده و به اشتراک بگذاریم.»


رضاداد اظهار کرد: «سینمای ایران به سهم خود تلاش کرده در این سال‌ها ریشه‌های فرهنگی و اعتقادی و باورها و داشته‌هایش را به جهانیان عرضه کند و این بسیار ارزشمند است که می‌بینیم مخاطبان جهانی نیز پذیرای این مفاهیم شده‌اند.»


وی افزود: «تردیدی نداریم که هم‌افزایی با باورهای مشترک و مفاهیمی عمیق می‌تواند به باور کردن هر چه بیشتر سینمای جهان کمک کند. آنچه امروز ما را در اینجا گرد هم آورده تلاش برای یافتن الگوهایی مناسب‌تر از وضعیت امروز منطقه و جهان برای رسیدن مخاطبان ما به سعادت است. بنابراین ناگزیریم این همنشینی را در هر عنوان و در هر منطقه‌ای ادامه دهیم تا به الگوی نهایی برای سعادت بشر دست یابیم.»


وی تاکید کرد: «سینمای ایران به سهم خود آماده است که یافته‌هایش را با دیگران به اشتراک بگذارد و از یافته‌های دیگران نیز استفاده کند. امیدواریم که جشنواره فجر موقعیتی برای معرفی آثاری باشد که تعالی بشر را هدف خود قرار داده است.»


دبیر جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: «قصد ما از این برگزاری مستقل امکان مشارکت هر چه بیشتر خود و دیگران در این مسیر است. در میان جشنواره‌های گوناگونی که در جهان برگزار می‌شود، فجر می‌خواهد به معرفی آثار فیلم‌ها و سینماگران و سینمایی که دلبستگی‌اش تعالی بشریت است اهتمام ورزد که این موضوع از مهمترین نیازهای امروز است.»


وی ادامه داد: «می‌دانیم که این راه دشوار و این مسیر سخت است و جز با سخت‌کوشی و تلاشی جهادگرانه میسر نخواهد شد، اما ما یکدیگر را نه تنها در این راه تنها نمی‌گذاریم بلکه هر روز بیشتر سعی می‌کنیم که قدمی هرچند کوچک در جهت توفیق آن برداریم زیرا پیامبر ما که پیامبر عدالت و اخلاق است از ما همین را خواسته است. بر او درود می‌فرستیم و به نام نامی او بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر را آغاز می‌کنیم.»


پس از آن حجت الله ایوبی که به گفته رضاداد قرار نبود سخنرانی داشته باشد توسط دبیر جشنواره برای بیان سخنانی کوتاه دعوت شد.


ایوبی ضمن خوشامد به میهمانان گفت: «از حضور همه شما به ویژه سفرا و هیات داوران که از راه دور رسیدند تشکر می‌کنم و مطمئنم این جشنواره موفق خواهد شد.»


وی افزود: «دعا می‌کردیم در برگزاری افتتاحیه این جشنواره نسیمی بوزد، اما وزیدن این توفان، نوید برگزاری جشنواره بهتری را می‌دهد.»


وی ادامه داد: «ترجیح می‌د‌هم از قول حضرت مولانا به شما بگویم از باد پاییز اجتناب کنید، برای این‌که همان بلایی که به سر درختان می‌آورد به سر شما نیز می‌آورد. البته این شاعر پارسی شدیدا توصیه می‌کند از باد بهاری دور نشوید از این رو اگر به حضرت مولانا باور دارید بدانید وزیدن این باد به نفع شما است.»


ایوبی در پایان ضمن تقدیر از تلاش دست‌اندرکاران برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره، تاکید کرد: «امیدوارم این جشنواره بهار سینمای کشورهای شرقی، اسلامی و منطقه باشد و نتیجه آن، همکاری سازنده بین همه ما و شما باشد.»


در ادامه این مراسم هیات داوران بخش‌های مختلف توسط آرش امینی معرفی شدند.


عباس کیارستمی، مرتضی شایسته، بیژن امکانیان، سیروس الوند، فرزاد موتمن، مرتضی رزاق کریمی، ویشکا آسایش و عباس غزالی از جمله میهمانان این مراسم بودند.


انتهای پیام/

ارسال نظر