صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۰ - ۱۱ دی ۱۳۹۵
معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران:

استفاده از توان داخل در توسعه ثانویه میدان‎های نفتی و گازی

معاون مهندسی و توسعه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر ضرورت استفاده از توان داخل در توسعه ثانویه میدان های نفتی و گاز تاکید کرد. ریکاوری نیازمند نیروی انسانی متخصص، تکنولوژی روز دنیا و انجام کار مهندسی و نظارت دقیق است که هر چند نیازمند سرمایه خارجی است به نیروهای انسانی ایرانی نیز نیازمند است. 
کد خبر : 147206

به گزارش گروه اقتصادی آنا از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، غلامرضا منوچهری با تاکید بر ضرورت استفاده از توان داخل در توسعه ثانویه میدان های نفتی و گاز گفت: ریکاوری نیازمند نیروی انسانی متخصص، تکنولوژی روز دنیا و انجام کار مهندسی و نظارت دقیق است. این امر هر چند نیازمند سرمایه خارجی است اما به نیروهای انسانی ایرانی نیز نیازمند است.


منوچهری افزود: بیش از یکصد سال است که نفت به عنوان دست مایه قوی اقتصاد کشور، نقش چشمگیری در تامین نیاز انرژی کشور داشته این در حالی است که در ۵۰ سال اخیر این نقش بسیار حساس تر شده به طوری که نه تنها نفت منبع عظیم تامین انرژی کشور بوده بلکه تامین کننده ۷۰ درصدی انرژی خاورمیانه نیز بوده است.


وی با بیان اینکه هم اکنون نیز حدود ۷۰ درصد انرژی خاورمیانه از طریق منابع متعارف نفت و گاز تامین می شود افزود: بعد از این دوره طولانی برداشت از مخازن نفت و گاز، دوره برداشت طبیعی طی شده و هم اکنون اکثر مخازن در نیمه دوم عمر خود قرار دارند از این رو به منظور توسعه ثانویه میدان های نفتی و گازی به سرمایه گذاری و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا نیازمندیم.


منوچهری با بیان اینکه ضریب بازیافت میدان های گازی حدود ۷۰ درصد است افزود: در حدود ۱۰ سال اخیر توسعه منابع هیدروکربوری در بخش گاز به خوبی انجام شده و از این پس باید به دنبال صادرات گاز باشیم.


وی افزود: هم اکنون ضریب بازیافت میدان های نفتی میان ۵ درصد و در موارد استثنا ۴۰ درصد متغیر است اما در مجموع و به طور متوسط ضریب بازیافت میدان های نفتی ۲۶ درصد برآورد می شود که باید با استفاده از دانش روز این ضریب افزایش پیدا کند.


افزایش ضریب بازیافت میدان های نفتی کاملا عملی است


منوچهری با تاکید بر اینکه بازیافت میدان های قدیمی و در حال بهره برداری در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد افزود: افزایش ضریب بازیافت میدان های نفتی تا ۳۶ و ۴۰ درصد کاملا عملی است هر چند این امر نیازمند سرمایه، نیروی انسانی و تکنولوژی روز دنیاست.


وی افزود: هم اکنون قیمت تولید نفت با توجه به میدان و شرایط آن نسبت به گذشته افزایش یافته است و دوران تولید نفت ارزان به سر آمده است از این رو باید افزون بر تداوم تولید از میدان های مشترک نفتی و گاز، افزایش ضریب بازیافت به طور جدی در دستور کار باشد.


منوچهری اظهار کرد: با فرض وجود ۷۵۰ میلیارد بشکه ذخایر نفتی، افزایش یک درصدی ضریب بازیافت سبب تولید ۷.۵ میلیارد بشکه نفت خواهد شد که ارزش اقتصادی آن حدود ۴۰۰ میلیارد دلار پیش بینی می شود. با فرض صرف ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه باز هم ۳۰۰ میلیارد دلار به خزانه کشور کمک می شود. وی افزود: با یک نگاه استراتژیک به موضوع ضرورت افزایش ضریب بازیافت، باید به دنبال افزایش استفاده از توان نیروهای ایرانی باشیم کما اینکه هم اکنون بسیاری از نیروهای انسانی ایرانی متخصص در اقصی نقاط دنیا مشغول فعالیت هستند.


منوچهری با بیان اینکه هم اکنون کشورهای بزرگ دنیا بر چالش افزایش ضریب بازیافت غلبه کرده اند افزود: چالش این کشورها هم اکنون تولید نفت و گاز از منابع غیر متعارف شیل هاست.


وی افزود: هم اکنون در ایران نیز منابع غیرمتعارف نفتی و گازی در حال شناسایی است و مطمئنا در آینده ایران نیز با بهره گیری از علم روز دنیا برای برداشت از این منابع اقدام می کند.


منوچهری با تاکید بر مدیریت بهینه مصرف اظهار کرد: استفاده درست از منابع انرژی و ذخیره سازی آن در کل فعالیت های نفتی، صنعتی و حمل و نقل موضوعی است که باید به آن توجه ویژ شود.


وی ادامه داد: در مدل جدید قراردادهای نفتی صنعت نفت نیز تلاش شده تا از توان نیروهای داخلی در توسعه میدان نفتی و گازی استفاده حداکثری شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر