صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
درباره فیلم‌اولی‌های فجر

فیلم‌‌اولی‌های فجر سی و پنجم چه در چنته دارند؟/ امسال هم تازه‌کارها همه را غافل‌گیر می‌کنند

هر سال با نزدیک شدن به ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر در روزهای سرد ماه بهمن، سینمای کشورمان و مخاطبان جدی‌ترش خودشان را برای برگزاری این رویداد مهم آماده می‌کنند تا به تماشای آثار فیلمسازانی از نسل‌های مختلف بنشینند؛ فیلمسازانی که آثارشان در سال‌های اخیر ثابت کرده، دیگر نمی‌توان به راحتی از قبل پیش‌بینی‌شان کرد. چرا که هرچقدر باتجربه‌ها در این سال‌ها، فیلم‌های ضعیف و دور از انتظار ساختند، جوان‌ترها با فیلم‌های جسورانه، تلاش کردند جای خالی‌شان را پر کنند...  
کد خبر : 146498

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا؛ فیلم‌اولی‌ها جذاب‌ترین بخش جشنواره هستند و غیرقابل پیش‌بینی بودن‌شان، تجربه تماشای فیلم‌هاشان را به تجربه متفاوت بدل می‌کند. سال گذشته سعید روستایی با «ابد و یک روز» و محمدحسین مهدویان با «ایستاده در غبار» تمام سیمرغ‌های مهم را درو کردند و سینمای کشورمان را به نسل جدید فیلمساز امیدوارتر. درخشش آن‌ها در جشنواره سی و چهارم اتفاقی تازه بود که پیش از این تکرار نشده بود و فیلم‌های فیلم‌اولی‌‎ها فقط توانسته بودند نظر مردم را جلب کنند و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران لقب بگیرند.


جشنواره سی و چهارم


جشنواره سی و چهارم فیلم فجر، شاهد ظهور چند کارگردان جوان بود که با فیلم‌هاشان تمام نگاه‌‌ها را معطوف به خود کردند. سعید روستایی با «ابد و یک روز» تقریبا تمام سیمرغ‌های مهم از جمله بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه، بهترین نقش اول زن و... را گرفت و در اکران هم با فروش تقریبی 11 میلیارد و 500 میلیون تومان پدیده سال لقب گرفت. «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان که بهترین فیلم جشنواره سال هم شد، پدیده دیگر جشنواره بود. احسان بیگلری با «برادرم خسرو» و سهیل بیرقی با «من» دیگر فیلم‌اولی‌های موفق جشنواره بودند.



جشنواره سی‌و‌پنجم


جشنواره سی‌و‌پنجم فیلم فجر نسبت به دوره‌‌های قبل تفاوتی دارد؛ بخش «نگاه نو» که متعلق به فیلمسازان فیلم‌اولی بود، امسال از جشنواره کنار گذاشته شده تا تمام آثار برای حضور در این رویداد هم‌مسیر باشند و کنار یکدیگر بررسی شوند. اتفاقی که به گفته بسیاری از فیلمسازهای جوان، کار را برای‌شان دشوار اما جذاب کرده است. از طرفی فیلم‌های آن‌ها کنار فیلم‌های دیگر فیلمسازان برای راه‌یابی به جشنواره بررسی می‌شود اما فرصتی فراهم شده تا تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره کنار هم دیده و مقایسه شوند.


فیلم‌اولی‌ها امسال با کدام آثار آمده‌اند؟


امسال کارگردان‌های زیادی با فیلم اول‌شان مشتاق حضور در جشنواره هستند و گفته می‌شود فیلم‌های قابل قبولی ساخته‌اند. «زرد» به کارگردانی مصطفی تقی‌زاده، «ویلایی‌ها» به کارگردانی منیره قیدی, «انزوا» به کارگردانی مرتضی‌علی عباس‌میرزایی، «تابستان داغ» به کارگردانی ابراهیم ایرج زاد، «آپاندیس» به کارگردانی مهدی نمازی و «خرگیوش» به کارگردانی مانی باغبانی، از کارهایی هستند که احتمال درخشش‌شان در جشنواره سی و پنجم زیاد است. از دیگر فیلم‌اولی‌هایی که برای شرکت در دوره سی و پنجم جشنواره فرم پر کرده‌اند می‌توان به رحمان سیفى آزاد با فیلم «ماجان»، پروین آشتیانى با «صداى منو می‌شنوید؟»، منیر قیدى با «ویلایی‌ها»، رقیه توکلی با «مادری»، آناهید آباد با «کارواجار»، کاوه صباغ‌زاده با «ایتالیا ایتالیا»، محمد حمزه‌ای با «آذر» و اصغر عبداللهى با «یک قنارى یک کلاغ» اشاره کرد.


سینماگران باتجربه‌ای هم هستند که کارگردانی اولین فیلم سینمایی‌‌شان را تجربه کرده‌اند و در جشنواره حضور دارند؛ سینماگرانی مثل مهران مدیری با «ساعت 5 عصر»، پیمان قاسم‌خانی یکی از بهترین فیلمنامه‌نویس‌های کمدی در سینمای کشورمان با «خوب، بد، جلف» و فلورا سام با «نیمکت» که اولین تجربه سینمایی‌شان به عنوان کارگردانی را پشت سر گذاشته‌اند. ‎‌


کارنامه‌های غافلگیرکننده فیلم‌اولی‌ها در دوره‌های گذشته


در هر دوره از جشنواره فیلم‌هایی بوده‌اند که باعث غافلگیری داوران، منتقدان و تماشاگران شده‌اند:


«ناهید» اولین ساخته کارگردانی آیدا پناهنده، فیلم تحسن‌برانگیز جشنواره سی و سوم فجر بود که توانست جایزه «نوعی نگاه» را در جشنواره کن، برای کارگردانش به ارمغان بیاورد و جوایز متعدد دیگری مثل جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو ، جایزه جشنواره «ماناکی» مقدونیه و... را بگیرد.


«اخراجی‌ها» اولین تجریه بلند سینمایی مسعود ده‌نمکی بهترین فیلم از نگاه مردم در دوره بیست‌ و پنجم جشنواره فجر شد.


«برف روی کاج‌ها»، اولین تجربه سینمایی پیمان معادی در دوره سی‌ام جشنواره فجر بهترین فیلم از نگاه مردم شد.


«رقص در غبار» به کارگردانی اصغر فرهادی و «نامه های باد» به کارگردنی علیرضا امینی از پدیده‌های جشنواره دوره بیست‌و یکم بودند و با استقبال مخاطبان مواجه شدند.


«روز واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی و نویسندگی بهرام بیضایی، در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بهترین فیلم را از آن خود کرد.«چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» اولین تجربه سینمایی سامان سالور یکی از فیلم‌های خوب میان فیلم‌‌اولی‌ها بود که البته همچنان توقیف است.


«بوتیک» اولین تجربه سینمایی حمید نعمت‌الله با بازی محمدرضا گلزار و گلشیفته فراهانی پدیده دوره بیست و دوم جشنواره فیلم فجر بود.


فیلم «رأی باز» اثر تاثیرگذار مهدی نوربخش در بیست و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر نمایش داده و با استقبال منتقدان و تماشاگران مواجه شد اما هرگز تا زمانی که کارگردانش زنده بود، رنگ پرده را به خود ندید.


«خواب تلخ» به کارگردانی محسن امیریوسفی که بیش از 12 سال توقیف بود و بالاخره در گروه هنر و تجربه نمایش داده شد، یکی دیگر از نمونه‌‌های موفق کارگردان فیلم‌اولی بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر