شهردار تهران: رویمان نمیشود از مردم بخواهیم که از حمل و نقل عمومی استفاده کنند
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از ایسنا، محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاح ایستگاه مترو حسین آباد با بیان اینکه این توفیق را به دست آوردیم که با وجود همه شرایط سخت و به لطف خدا و زحمات کارگران گمنام امروز شاهد افتتاح ایستگاه حسین آباد آن هم طبق روال برنامه باشیم، اظهار کرد: تجربه نشان داده است که برای تصمیم گیری در کلان شهرها باید علاوه بر انجام اقدامات سلبی، به اقدامات ایجابی نیز روی بیاوریم و این در حالی است که اگر میخواهیم برای تهران با 10 میلیون نفر جمعیت روزانه هر تصمیمی در حوزههای ایجابی و سلبی بگیریم نیازمند کار دقیق و کارشناسی هستیم تا حقی از کسی ضایع نشود.
شهردار تهران با بیان اینکه ما امروز در پایتخت شاهد معضل آلودگی هوا و ترافیک کور هستیم، افزود: برای حل این مشکل نیازمند تدبیری از جنس ایجابی و سلبی هستیم. هرچند معتقدیم که باید اقدامات سلبی نیز برپایه منطق باشد تا زندگی مردم دچار مشکل نشود نه اینکه یک مرتبه تصمیم بگیریم که طرح زوج و فرد را از درب منازل مردم کرده و یک دفعه آخر شب اعلام کنیم و جای سوال است که مردم در واکنش به این تصمیمات یک دفعهای چه واکنشی نشان میدهند؟ شاهد هستیم گاهی مواقع مردم ناگزیر میشوند به بدترین فرهنگ ممکن که همان بی قانونی است پناه ببرند و خود را به دست بیانضباطی و بیقانونی بسپارند.
وی با بیان اینکه متاسفانه در شهر تهران هیچ منطقی برای ورود خودروها نیست گفت: روزانه هزار خودرو به شهر تهران اضافه میشود و این در حالی است که تا کی باید منتظر چنین اتفاقی باشیم و لازم است سیاستی اندیشیده شود نه اینکه شب تصمیم بگیرند و صبح تصمیماتشان اجرایی شود بلکه باید با یک منطق وتدبیر درست این روند اصلاح شود.
قالیباف با بیان اینکه مهمترین کار ایجابی برای حل ترافیک و آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی به خصوص حمل و نقل ریلی است، گفت: در ملاقاتهای مردمی، همواره مردم از خوابیدن فعالیتهای عمرانی شهرداری گلایه کردند اما باید بگویم که در این دوره 10 ساله به اندازه تمام دورههای قبل اقدامهای زیرساختی توسعه پیدا کرده است.
شهردار تهران با بیان اینکه کارهای عمرانی شهرداری نسبت به گذشته سرعت بیشتری داشته است، اضافه کرد: 45 درصد زیرساختهای عمر انی شهر در این 11 سال ساخته شده است.
قالیباف با بیان اینکه همه شهروندان میتوانند این دگرگونی و توسعه اقدامات عمرانی را در محلات خود ببینند، ادامه داد: این حرف شوخی نیست که در حال حاضر 100 کارگاه فعال عمرانی با حضور 20 هزار کارگر در سه شیفت کاری ساخت مترو را برعهده دارند و این در حالی است که به غیر از مترو، پروژههای عمرانی زیادی نیز در این شهر موجود است.
وی با بیان اینکه با همه حاشیه سازیهایی که برای شهرداری تهران انجام میشود به کار خود ادامه داده و هیچ وقت وارد حاشیه نمیشویم، اضافه کرد: وقتی که برای سازندگی میتوان صرف کرد، چرا باید به پاسخگویی به افرادی بگذاریم که تنها به دنبال تخریب هستند هرچند که ما آنها را به خدا واگذار کردهایم و تنها زمانی به آنها پاسخ میگوییم که اعتماد عمومی را هدف قرار داده باشند و البته دغدغه اصلی ما افزایش توان برای پیشبرد اهداف است.
قالیباف با اشاره به حضورش در مترو برای آمدن به برنامه افتتاحیه ایستگاه حسین آباد گفت: مردم در قطار از طولانی بودن سرفاصلهها گلایه کردند و من به آنها توضیح دادم که ما یک حداقل پولی داریم که یا میتوانیم همه پول را واگن خریده و سرفاصله را کم کنیم اما دقت داشته باشید که مترو حالا سه میلیون مسافر دارد و قطعا این سه میلیون از این اقدام شهرداری خوشحال شده و ما را نیز تشویق میکنند اما این فقط برای راضی شدن سه میلیون است و یا میتوانیم این پول را صرف توسعه کرده تا همه مردم تهران از جمله همان سه میلیون نفر بتوانند از مترو استفاده کنند؟.
وی با بیان اینکه در 20 سال دولت و شهرداریها یکپارچه بودند و دولت تمام قد از شهرداریها حمایت میکرد که تنها 35 کیلومتر مترو ساخته شد ادامه داد: اما در 11 سال اخیر 112 کیلومتر دیگر مترو مورد بهرهبرداری قرار گرفت که تا پنج سال آینده این رقم به 200 کیلومتر مترو میرسد.
وی با بیان اینکه شهرداری این بخش سخت را به جان خرید اما خدا شاهد و ناظر است گفت: خرید واگن یک کار ساده است که هر کسی میتواند آن را انجام دهد اما ساخت سانت به سانت مترو کار سختی است چرا که با این جنس زمین تهران گاهی مجبور بودیم که میلی متری جلو برویم و این موضوع را به جان خریدیم.
قالیبایف با اشاره به جلسه دیروزش با نمایندگان مجلس اظهار کرد: ما مشکلات بودجهای دولت را قبول داریم و منکر آن نیستیم اما حداقل به هر درصدی که به دیگر دستگاهها تخصیص میدهد به مترو و حمل و نقل نیز تخصیص دهد و ما توقع بیشتری نداریم.
شهردار تهران با بیان اینکه من گله مند هستم و از دولت و از همه مراجع نظارتی همچون مجلس، دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور و ... میخواهم وارد شوند، گفت: بخشی از مقررات و قوانین قطعی است به گونهای که طبق قانون باید درآمد آن برای حمل و نقل تهران صرف شود و پول قطعی که توسط مردم پرداخت شده باید از خزانه به شهرداری برگردانده شود.
شهردار تهران با بیان اینکه براساس قانون این پول صرف هر چیزی که بشود خلاف است، تاکید کرد: باید این پول از خزانه به شهرداری برگردد که بر نمیگردد که این مساله خلاف قانون است.
قالیباف با بیان اینکه براساس قانون 60 درصد جرایم راهور باید به شهرداری داده شود، گفت: مردم جریمه را به حساب خزانه واریز میکنند اما این پول مجددا به شهرداری داده نمیشود و این در حالی است که ما باید این پول جرایم را صرف توسعه حمل و نقل عمومی کنیم اما این پول از مردم گرفته میشود و به شهرداری داده نمیشود و جای سوال است که این پول به کجا میرود؟.
وی با بیان اینکه من به شورای شهر نیز گلایه دارم چرا که معلوم نیست حقوق مردم کجا میرود، تصریح کرد: در بعضی از وزارتخانهها از صندوق ذخیره ارزی مبالغی در حدود 10 میلیارد دلار برای سرمایهگذاری به نفع مردم پرداخت میشود و این نشان میدهد که در صندوق پول موجود است و براساس همان قانون دولت باید 1/2 میلیارد دلار به مترو تهران کمک کند تا واگن بخرد اما دولت این را نمیدهد و برای ما این رفتار دوگانه و رفتار سیاسی جای سوال است.
وی با بیان اینکه پول در صندوق ذخیره ارزی موجود است اما چهار سال است که دولت به این قانون تمکین نمیکند و به شهرداری پولی نمیدهد، اضافه کرد: این قانون شکنی است و نشان دهنده رفتار سیاسی است که دولت با شهرداری دارد و قول میدهم اگر این پول بیاید در کمتر از یک سال سرفاصله تردد قطارهای خط 3 از 15 دقیقه به 4 دقیقه کاهش مییابد و ظرف یک سال ظرفیت مترو را از 4 میلیون مسافر به جابه جایی 8 میلیون مسافر در روز میرسانیم.
قالیباف با بیان اینکه بارها از ما خواسته شده است که تبلیغاتمان را بر روی استفاده مردم از حمل و نقل عمومی متمرکز کنیم، گفت: رویمان نمیشود از مردم بخواهیم که از حمل و نقل عمومی استفاده کنند چرا که هیچ کس حاضر نیست سوار مترویی شود که شلوغ است و باید مدتها صبر کنند تا قطاری بیاید. اما با همه این موضوعات بنده به عنوان شهردار تهران خود را مسئول میدانم که توسعه مترو را با همه سختیها در اولویت کار قرار دهم.
انتهای پیام/