صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

انتقادات صریح نمایندگان تشکل‌ها در حضور رئیس‌جمهوری/ از سیب و گلابی برجام تا علم «میدان انقلاب»ی و فضای دانشگاهی

نمایندگان تشکل‌های دانشجویی کشور صبح امروز در مراسم 16 آذر در دانشگاه تهران، دغدغه‌ها و مشکلات خود را با رئیس جمهوری مطرح کردند.
کد خبر : 140106

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، امسال دکتر حسن روحانی در مراسم 16 آذر در دانشگاه تهران نه در جایگاه دانشجوی این دانشگاه، بلکه در جایگاه رئیس جمهوری حضور پیدا کرد. این چهارمین سال متوالی است که رئیس جمهوری دولت تدبیر و امید آغوش خود را به روی مخالفان و موافقان دولت باز کرد و به صحبت‌های آن‌ها گوش فرا داد.


امین اقرلو، نماینده سازمان بسیج دانشجویی کشور در این مراسم خطاب به روحانی گفت: «آقای رئیس‌جمهوری شما نقد دولت و دولتمردان را نعمت بزرگی دانستید که باید در برابر آن با کمال تواضع سر فرود آورد، اما اکنون حتی نمی‌توان به رئیس دانشگاه انتقاد کرد. امروز شرایط تغییر کرده؛ دیگر نه ما آن دانشجویانی هستیم که چشم امید به آینده موهوم دوخته باشیم، نه شما آن فردی که قرار است پا در راهی دراز بگذارد. امروز ما و شما از راه رفته و از سه سال گره زدن همه‌چیز به تحریم‌ها با یکدیگر سخن می‌گوییم.»


او افزود: «از بی‌سواد و تندرو خواندن منتقدان؛ از وعده خروج از رکود و جذب سرمایه خارجی و در عوض ریختن سرمایه ملت برای خرید هواپیماهایی که فقط برای پرواز به لندن، برلین و پاریس به کار می‌رود. از سه سال فرافکنی و ربط دادن همه ناکارآمدی‌ها و سوء‌مدیریت‌ها به منتقدان و دولت‌های پیشین، از سه سال فرار دولتمردان از حضور در اجتماعات دانشجویی و برخوردهای گازانبری با منتقدان و نخبگان دانشگاهی؛ از سپردن حتی پذیرایی قطارهای مسافربری به شرکت‌های خارجی تا به راه انداختن جنجال‌های رسانه‌ای؛ تا سکوت مرگبار در برابر کشته‌ شدن هموطنان‌مان در حادثه قطار.»



نماینده سازمان بسیج دانشجویی کشور خطاب به روحانی گفت: «آقای روحانی، ماجرا زمانی آغاز شد که هرچه داشتید و نداشتید را در سبد مذاکره گذاشتید و نقدینگی در کشور افزایش یافت، همزمان هزینه‌های دولت 2.5 برابر شد، خام‌فروشی شدت پیدا کرد و قراردادهای جدید نفتی با پنهان‌کاری و قلدری ژنرال نفتی دولت شما در روند معاملات حوزه انرژی بی‌سرانجام ماند و طرح موسوم به تحول سلامت ناقص و غلط اجرا شد. توافق حاصل شد و در داخل قلب رآکتور سیمان ریختید، چرخ سانتریفیوژها را متوقف کردید؛ ما منتظر ماندیم تا بیگانگان چرخ زندگی مردم را بچرخانند. چرا؟ چون باید توافق حاصل می‌شد. چون شما همه حیثیت دولت خود را در برجام نهادید.»


او افزود: «از آن روزی که دستاوردهای نداشته برجام را به رخ مردم کشیدید برجام شد حکایت پادشاه عریانی که کسی جرات بیان واقعیت‌ها را نداشت و همه باید شکر نعمت می‌کردند. در واقع انتظار داشتید خدا را شکر کنیم که در پاییز دولت تدبیر و امید باز هم باغ برجام سیب و گلابی می‌دهد. امروز دیگر مانند سه سال قبل امیدوارانه پیگیر اصلاح رفتار دولت شما نیستیم، بلکه دغدغه امروز ما ثبت تجارب تلخ و شیرین دولت شما در خاطر ملتی است که باید آن را مایه عبرت خویش قرار دهند. آقای روحانی شما رئیس‌جمهور خوبی نبودید؛ رئیس‌جمهور خوبی نبودید چون انقلابی نبودید. انقلابی نبودید چون به رابطه با آمریکا خوشبین بودید. آری انقلابی نبودید و از همین رو کشور را با خسارت‌های سنگینی مواجه کردید.»


اجرای قانون اساسی راه نجات کشور است/ بهبود نسبی در دانشگاه‌ها با حضور فرجی‌دانا ایجاد شده بود


احسان فیض‌آبادی، نماینده نشریات دانشجویی کشور در این دیدار گفت: «من راه نجات کشور را اجرای قانون اساسی می‌دانم و اصل سوم این قانون که حقوق ملت در آن نهفته است. اگر کس دیگری این جملات را به خاطر نداشته باشد، ما دانشجویان این را به خوبی به خاطر داریم که شما در سخنرانی‌های انتخاباتی‌تان در سال 92 و در راستای وعده اجرای قانون اساسی امید قانون‌گرایی و گشایش فضای عمومی را به مردم دادید و به دنبال آن فضای رخوت و رکود در دانشگاه‌ها شکسته شد. در دوران نظارت دکتر فرجی‌دانا بهبود نسبی در فضای دانشگاهی حاصل شد، اما این روند با فشار برخی از نهادهای خارجی در دانشگاه‌ها متوقف شد. هرچند دانشگاه امروز به نسبت سال 92 در وضع بهتری به سر می‌برد، اما به نسبت سال 93 دچار پسرفت‌ها و عقب‌گردهای متعدد شد.»


او افزود: «آقای رئیس‌جمهور، دانشجو چشم بیدار جامعه است و در این میان نشریات دانشجویی به عنوان دیده‌بانان جامعه دانشگاهی مهم‌ترین راه ارتباطی برای بیان مشکلات و انتقادات هستند، اما امروز این نهاد درگیر مشکلات بسیاری است. مقررات و مصوبات دست‌وپاگیر از دولت قبل، نظارت پیش و پس از انتشار، عدم حمایت مالی و معنوی بایسته و شایسته از نشریات دانشجویی، به ویژه از نشریات علمی و صنفی که ناشی از نگاه سفارشی به فعالیت‌های دانشجویی است.»


فیض‌آبادی گفت: «احضار فعالان دانشجویی به کمیته‌های انضباطی، برخوردهای امنیتی با فعالان نشریات دانشجویی، دخالت و تصمیم‌گیری بعضی از مقام‌های خاص در کمیته ناظر بر فعالیت‌های نشریات دانشجویی، ایجاد محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های خودسرانه و گسترده در دانشگاه‌ها، عدم‌صدور مجوز برای متقاضیان انتشار نشریات دانشجویی و مهم‌تر از همه نبود آزادی بیان و آزادی پس‌ از بیان را در دانشگاه‌ها شاهد هستیم.»



او ادامه داد: «حقوق نشریات دانشجویی امروز به دلیل بی‌سلیقگی، بی‌ارادگی و... و دخالت غیرقانونی نهادهای خاص و غیردانشگاهی بیش از هر زمان دیگری در معرض تعرض قرار دارد. گویی دولت اراده‌ای برای حفاظت از اهل قلم در دانشگاه‌ها ندارد و یا اساسا در امور مربوط به دانشگاه‌ها مصلوب‌الاراده شده است. دانشجویان در دانشگاه‌های امام‌خمینی(ره) قزوین، صنعت نفت اهواز، بوعلی همدان و دانشگاه تهران به دلیل استفاده از حق آزادی بیان خود گرفتار راهروهای پیچ و خم دادسراها و دادگاه‌ها شده‌اند و حتی بازداشت شدند.»


او خطاب به روحانی گقت: «انتظار می‌رود با واکنش جدی و قاطع شما این روند برخوردها متوقف شود. رئیس‌جمهوری حقوقدان! شما با اشراف بر قانون اساسی و حقوق مردم، این را در وعده‌های انتخاباتی و حقوقی مانند حق فعالیت در تشکل‌ها، حق آزادی‌بیان، حق برگزاری برنامه‌های دانشجویی را اعلام کردید. من به عنوان نماینده دانشجویان از شما تقاضا دارم بفرمایید کدام‌یک از اصول مندرج در فصل سوم قانون اساسی اجرا می‌شود. با توجه به برخوردهای غیرقانونی انجام شده با نشریات دانشجویی به دلیل انتشار تصویر یا نام ...،...، ... از فعالیت آنها جلوگیری می‌شود.»


کارآمدی برجام به جیب مردم و سفره خانواده‌ها و چرخیدن چرخ زندگی ملت بستگی دارد


پیام مرادی، نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی دانشگاه اصفهان گفت: «پاییز آخر دولت یازدهم است و مجالی برای طرح موضوعات تازه فراهم نیست. چرا که انبوهی از وعده‌های عمل نشده و شعارهای برزمین مانده دولت شما در گوش مردم است. این روزها مردم از خود سوال می‌پرسند: سرنوشت تدبیری که وعده داده شده بود، چه شد؟ سه سال از بهترین سال‌هایی که می‌توانستید برای حل مشکلات کشور تلاش کنید با تمام توان برای انعقاد قراردادی صرف کردید که اکنون مانند آب خوردن نقض شده است.»


او افزود: «برجام جوان‌مرگ شد و ما به خاطر آن هزینه‌های سنگین و غیرقابل بازگشتی داده‌ایم. اما آنچه که بیشتر مایه ناراحتی است رویکرد شخص شما در روند مذاکرات هسته‌ای بود. شما برجام را نعمت الهی توصیف می‌کنید و دستور دادید که برجام در مدارس تدریس شود و حتی به نماد انرژی هسته‌ای پشت اسکناس‌های 5هزار تومانی نیز رحم نکردید، غافل از اینکه کارآمدی برجام به اینها نیست. کارآمدی برجام به جیب مردم و سفره خانواده‌ها و چرخیدن چرخ زندگی ملت و غیره بود.»


نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: «شواهد بسیاری از فساد در دولت شما وجود دارد. در دولت شما فردی که 57میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند از سوی سخنگوی دولت جزو سرمایه‌های نظام معرفی شد. مردم نمی‌خواهند رئیس‌جمهور در مقام دفاع از مفسدان دزدی 7‌هزار میلیارد تومانی از صندوق ذخیره فرهنگیان را معوقات بانکی بنامد، در حالی که هستند فرهنگیان و معلمانی که با حقوق‌های ناچیز روزگار می‌گذرانند.»


او افزود: « پرداخت یارانه برای دولتی مصیبت‌ عظمی است که در فیش نجومی مدیرانش حق فراغت فرزندان در نظر گرفته شده است. وزیری که تمام کارنامه‌اش در حوزه راه و مسکن با واژه آشنای تقریبا هیچ قابل توصیف است، با یادآوری بیمه بودن قربانیان حادثه قطار به زخم مردم نمک می‌پاشد. وزیر دیگری که شما او را پدر صنعت خوانده‌اید، پدر صنعت این مملکت را درآورد. قرار بود مشکلات را حل کنید و در نخستین گام بیکاری کاهش پیدا کند، اما متاسفانه چنین نشد.»


عدالت آموزشی مانند بورسیه‌ها در دانشگاه‌ها فراموش شده است/جایگزین دولت شما می‌تواند دولت‌هایی خطرناک باشد


محمد رهبر، نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران گفت: «نزدیک به چهار سال از آغاز دولت شما می‌گذرد و در این مدت تورم 40 درصدی به 10درصد رسید و سایه شوم تحریم و جنگ از سر کشور برداشته شد، اما آقای رئیس‌جمهور دولت جنابعالی به جای مبارزه با فساد سیستماتیک در جامعه در برابر این فساد سکوت کرد تا جایی که دامن خودش را نیز فرا گرفت. ما قبول داریم که فساد در کشور نه نتیجه عملکرد اشتباه افراد، بلکه نتیجه رویه‌های غلط عمومی در کشور به خصوص در دستگاه‌های نظارتی است و به جای برخورد با افراد باید این نواقص اصلاح شود.»


او افزود: «وعده‌های شما در حوزه سیاست داخلی محقق نشد، نه به جوانان آن‌طور که باید اعتماد کردید و نه بعد از استیضاح دکتر فرجی‌دانا فضای دانشگاه‌ها آنطور که باید می‌بود شد. این مساله باعث بی‌اعتمادی جوانان و دانشجویان شد و دیگر گفتاردرمانی شما موثر نیست. عدالت آموزشی مانند بورسیه‌ها در دانشگاه‌ها فراموش شده است. آموزش رایگان روز به روز محدودتر می‌شود و موضع دولت در برابر این مساله غیرقابل دفاع است.»



رهبر گفت: «آقای روحانی، ما نیز مثل شما می‌دانیم که جایگزین دولت شما می‌تواند دولت‌های خطرناکی که به کشور خسارت‌های زیادی وارد می‌کند، باشد. در نتیجه به شما پیشنهاد می‌کنیم به عنوان مجری قانون اساسی از ظرفیت‌های قانون استفاده کنید. وعده رفع محدودیت و حصر از چهره‌های ملی کشور کمترین خواسته مردم و صریح‌ترین وعده انتخاباتی شما بود که به ثمر ننشست.»


او افزود: «می‌گویند رفع حصر در اختیار رئیس‌جمهور نیست، اما حمایت و صیانت از دانشجویان در دانشگاه‌های تحت‌نظر وزارتخانه‌های شما در اختیار شما نیست؟ دفاع از استقلال دانشگاه و ممانعت از دخالت نهادهای امنیتی در دانشگاه‌ها در حیطه اختیارات شما نیست؟ خبر دارید که قوه‌قضائیه با دانشجویان در دانشگاه‌ها مستقیم برخورد می‌کند؟ می‌دانید سازوکارهای قانونی دور زده می‌شود؟ همین امروز به دلیل فشارهای نهادهای امنیتی، سخنران مجوزدار برنامه 16 آذر انجمن صنفی دانشجویان دانشگاه توجیه شده است که مصلحت نیست در دانشگاه تهران حضور پیدا کند. آیا با این وضعیت دانشگاه می‌تواند مبدا تحولات باشد؟»


نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران ادامه داد: «از دست رفتن اعتماد جوانان و دانشجویان بخش مهمی از سرمایه‌ برجام و تورم زیر 10درصد را نیز با خود از بین می‌برد، پس به مسائل دانشگاه توجه کنید. در برابر فضای امنیتی دانشگاه و پولی‌سازی گسترده آموزش بایستید و نشاط و امید را به دانشگاه‌ها بازگردانید. وگرنه در سال 1400 یا همین سال 1396 امکان دارد کشور را به افراطیون واگذار کنید.»


زمانی که شما دولت را تحویل گرفتید کشور در حال سقوط بود/ قرار بود وزارت علوم راه فرجی‌داناها را ادامه دهد


سعید هوشنگ، نماینده انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی ارومیه گفت: «امروز که سه سال و چهار ماه از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد بر خود واجب می‌دانم مطالبات و انتقادات‌مان را بیان کنم. این کم‌لطفی است که خدمات شایسته و شایان دولت تدبیر و امید به ویژه در حوزه وزارت خارجه و گشایش نسبی فضای سیاسی، کنترل تورم و دستاوردهایی از این دست نادیده گرفته شود. زمانی که شما دولت را تحویل گرفتید کشور در حال سقوط بود. پیگیری‌های شما کشور را از سقوط حتمی نجات داد، اما از طرف دیگر معتقدیم هم‌اکنون نیز کشور در لبه پرتگاه قرار دارد و همه مطالباتی که بیان می‌شود برای خروج کشور از بحران است.»



او افزود: «سقوط اخلاقی جامعه، رکود اقتصادی، مشکل بیکاری و مسکن، عدم پاسخگویی نهادهای امنیتی به مراجع ذی‌صلاح و مردم، تبعیض‌های جنسیتی و قومی، نگاه‌های امنیتی به اقلیت‌های مذهبی، بحران‌های محیط‌ زیستی، عدم‌رعایت منشور حقوق شهروندی و غیره برخلاف وعده‌های انتخاباتی شما است. ریشه‌کن کردن فساد به ویژه فساد اقتصادی، علی‌رغم فرمان 8 ماده‌ای مقام معظم رهبری در همه سطوح وجود دارد.»


او افزود: «مرداد امسال 92 تشکل دانشجویی به حضرتعالی از مشکلات دانشگاه اعم از فضای امنیتی و حاکم شدن ارعاب در دانشگاه‌ها سخن گفتند، اما این 92 تشکل دانشجویی هیچ پاسخی از شما دریافت نکردند. ورود دادستانی و سایر ارگان‌های خارج از دانشگاه برخلاف قانون است. با چه منطقی وزارت علوم و بهداشت در برابر فشارهای غیرقانونی سکوت می‌کنند؟ قرار بود وزارت علوم راه فرجی‌داناها را ادامه دهند، اما انگار وزیر علوم گوش به فرمان مخالفان دولت و مجلس است.»


نماینده انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی ارومیه گفت: «مجری من را درست معرفی نکرده است، من از جمله‌ درخواست‌دهندگان تاسیس اتحادیه تشکل‌های دانشجویان ایران هستم، اتحادیه‌ای که علی‌رغم داشتن همه شرایط و الزامات قانونی باید ظرف سه ماه تاسیس می‌شد اما با گذشت نزدیک به یک سال هنوز مجوز فعالیت به آن داده نشده است. شما در مراسم ماه مبارک رمضان قول جدی درباره تاسیس چنین اتحادیه‌هایی دادید اما این وعده هرگز عملی نشد. امسال نیز مانند سال‌های گذشته فشارهای زیادی بر روی عدم‌انتشار پیام رئیس‌جمهوری دولت اصلاحات درباره روز دانشجو وجود داشت. از شما می‌خواهم که به خواسته‌های ما توجه کنید.»


امروز چرخ‌های سانتریفیوژها مانند چرخ اقتصاد از کار افتاده است


حسین اخگرپور، نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌تحقیقات گفت: «شاید بهتر باشد در همین ابتدا از دغدغه مردمی بگویم که وقتی اخبار را مشاهده می‌کنند از خود می‌پرسند چه تفاوتی بین آنهایی که پای این انقلاب با 700هزار تومان در ماه ایستادند و صاحبان فیش‌های نجومی وجود دارد؟ اگر این فسادها نبود، شاید پول آن صرف مداوای ریزعلی‌هایی می‌شد که بار دیگر با آتش‌ زدن پیراهن خود جلوی فاجعه قطاری که روی ریل بی‌تدبیری حرکت می‌کرد را می‌گرفتند و افراد بی‌گناه در این حادثه کشته نمی‌شدند.»



او افزود: «وزرای شما به مردم می‌گویند که پول بیمه را به شما بازگردانند اما شما از آن‌ها عذرخواهی کنید. کاش با مردم مثل خانواده خودتان برخورد می‌کردید. آن‌وقت به جای این توجیه‌ها اشک شرمساری از چشمان‌تان سرازیر می‌شد. شاید بهتر باشد از برجام بگویم، پاییز برجام با رویکرد دشمنان این نظام و تمدید تحریم‌ها آغاز شد اما شما اخیرا گفتید که این تحریم‌ها اثر نخواهد داشت. در این بحبوحه دنبال ایمیل‌تان می‌گشتیم آقای رئیس‌جمهور تا به شما فشار ایمیلی وارد کنیم و اعلام کنیم که سیب و گلابی باغ برجام آفت زده است.»


اخگرپور گفت: «قرار بود هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد هم چرخ اقتصاد مردم، اما امروز چرخ‌های سانتریفیوژهای نطنز و فردو مانند چرخ اقتصاد از کار افتاده است. وضعیت جیب‌های ملت شعارهای شما را تایید نمی‌کند. شما خواستید بازی کنید اما انگار قاعده بازی را بلد نبودید.»



علمِ «میدان انقلاب»ی، آبروی علمی کشور را تحت‌الشعاع را قرار داد


مهدی رحمانی، دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی گفت: «در سند چشم‌انداز 1404 پیشرفت علمی و فناوری ایران مورد تاکید بود، شواهد حاکی از این است که رشد مقالات علمی در حال‌حاضر بیشتر از سطح جهانی است. حتی در گزارشی که اخیرا منتشر شد در سال میلادی جاری ایران رتبه 15 تعداد مقالات از لحاظ کیفی منتشر شده در بین کشورهای جهان را به خود اختصاص داد، اما باید توجه داشت استناد شاخص‌های سنجش وضعیت‌های علمی کشور به تعداد مقالات منتشر شده به راه نادرستی ختم می‌شود.»


او افزود: «ما خواستار انقلاب علمی در کشور بودیم، اما علمِ «میدان انقلاب»ی وضعیت و آبروی علمی کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است. گزارش نیچر نمادی آشکار از ضعف سیاست‌ها در این حوزه است. سیاست‌گذاری علمی کشور نیازمند تجدیدنظر است. انجمن‌های علمی- دانشجویی می‌توانند زنجیره درستی را تشکیل دهند که به رشد علمی کشور منجر شوند. انجمن‌های علمی- دانشجویی حلقه و نماد واسطه بین جامعه و دانشگاه هستند. ظرفیت بالا و آمارها نشان می‌دهد که انجمن‌های علمی – دانشجویی بزرگترین نهاد تشکل‌های دانشجویی در کشور هستند، هرچند همواره صدای ما کمترین انعکاس را داشت.»


او با تأکید بر موانع بروکراتیک و اداری زیادی برای توسعه انجمن‌های علمی گفت: «از شما درخواست داریم که امکان تعامل و همکاری پارک‌های علم و فناوری،‌ بنیاد ملی نخبگان، انجمن‌های علمی و غیره را با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری سایر ارگان‌های مرتبط فراهم کنید. اگر می‌خواهید نخبگان کشور نقش موثرتری در حل مشکلات کشور داشته باشند، باید به آنها میدان داده شود.»


دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی از رئیس حمهوری خواست که بررسی کند سیاست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال‌های اخیر چطور بوده است؟ او افزود: «این معاونت سه سال است که حمایت از انجمن‌های علمی را قطع کرده است. این چیزی است که سیاست‌گذاری علمی کشور از آن رنج می‌برد. دولتمردان شما باید به دانشجویان اعتماد کنند، همان‌طور که ما به شما اعتماد داریم. از شما می‌خواهیم انجمن‌های علمی- دانشجویی را به عنوان بازوی توانمند برای حل مشکلات کشور بشناسید.»


شما با شعار امید بر کرسی دولت نشستید اما کورسوهای امید را خاموش کردید


علیرضا فقیر، نماینده جنبش عدالت‌خواه دانشجویی گفت: «چرا از کارگران ساده به اقشار کم‌درآمد که قربانیان فساد و ناعدالتی هستند. شما کوشیدید انقلابی‌گری را برخلاف باورهای پیشین خود افراطی‌گری بنامید. ثمره این حرکت شتابان به سمت غرب را در برجام بی‌ثمرتان دیدیم.»


او افزود: «شما می‌توانستید به جای مزخرف نامیدن مسکن مهر بر وعده‌هایتان پایبند می‌ماندید. راه مقابله با فساد شفافیت‌ است نه همایش‌های بی‌نتیجه. چقدر خوب است که شما، علی لاریجانی، صادق لاریجانی شفافیت را از خود آغاز کنید و فیش حقوقی‌تان را منتشر کنید. شما با شعار امید بر کرسی دولت نشستید اما کورسوهای امید را خاموش کردید.»


شما را به انقلابی نبودن متهم می‌کنند زیرا یازده روز دورکاری نرفتید


نصرالله احمدی، نماینده تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: «بی‌شک یکی از افتخارات بی‌بدیل نظام جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه آزاد اسلامی بود که توانست با 35 سال حضور پررنگ خود به طرز شایسته و تمام و کمال اهدافی که امام‌خمینی‌(ره) از روز نخست بر روی آن تاکید داشت را تحقق بخشد. هیچ کس و هیچ‌چیز کامل نبود و نیست اما این میل به کامل شدن همواره در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت. این دانشگاه نمونه بارزی از خالص‌ترین حرکت‌ها و بهترین شیوه استفاده از سرمایه‌های مردمی بود.»



او افزود: «در دولت گذشته شاهد برخوردها و دخالت‌های فراوان در امور مدیریتی این دانشگاه بودیم. آیا این دخالت‌ها جز کینه و دشمنی با هیات‌های امنای انقلابی این دانشگاه دلیلی داشت؟ امروز خواستاریم دانشگاه آزاد اسلامی با تمام توان با تدبیر دولت تدبیر و امید بتواند گام‌های مستحکم‌تری بردارد. من قصد قیاس‌ کردن مراکز آموزش عالی، نوع امکانات و سطح تحصیلات آن‌ها با دانشگاه آزاد اسلامی را ندارم، اما از دولت شما توقع دارم به پشتوانه سال‌ها تجربه عدالت را در نظام آموزشی ایران برقرار سازید تا مدیران شما ادامه‌دهنده راه با قصد و غرض دولت گذشته نباشند و مراکز آموزشی بی‌کیفیت را دایر نکنند.»


نماینده تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی با مدیریت هوشمندانه فعلی توانست در یکی از بهترین سطوح کیفی قرار بگیرد. بی‌شک جنس رسالت تشکل‌ها و انجمن‌های اسلامی از جنس انبیای الهی است. در طی این مسیر دانشجویان ما نیز هیچ‌گاه با تعصب از گروه یا دولتی حمایت نکرده یا نمی‌کنند. حماسه بزرگ مرداد 92 یک نه بزرگ به افراط‌ها و تفریط‌ها بود. دولت اعتدال با امید بسیاری بر روی کار آمد و در بسیاری از حوزه‌ها مانند دیپلماسی بین‌المللی شاهد پیشرفت‌های زیادی بودیم. دیپلماسی بین‌المللی دولت در راستای تفکر رئیس‌جمهور دولت اصلاحات سیدمحمد خاتمی بود. سیاست داخلی شما نیز همخوان با سیاست‌های دولت سازندگی در زمان آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی بود.»


او در پاسخ به یکی از دانشجویان که رئیس‌جمهوری را به انقلابی‌ نبودن متهم کرد، گفت: «شما انقلابی نیستید، چون حکم حکومتی دریافت نکردید. شما انقلابی نیستید چون 11 روز به دورکاری نرفتید. شما انقلابی نیستید چون تحریم‌ها را کاغذپاره ندانستید. من از دوستان منتقد می‌خواهم پاسخ دهند چرا ما به برجام رسیدیم؟ کسی مقصر و بانی تحریم‌ها علیه کشور بود که تحریم‌ها را کاغذپاره دانست. ما انقلابی هستیم. منتقدان شما که شما را به انقلابی نبودن متهم می‌کنند پاسخ دهند چرا زمانی که رهبر انقلاب حکم حکومتی دادند و محمود احمدی‌نژاد 11‌روز دورکاری کرد حتی یک بیانیه برای حمایت از رهبری منتشر نکردند؟»


سیاست دولت تدبیر و امید باعث بی‌اعتمادی نخبگان شد


صادق آقاجری، نماینده دفتر تحکیم وحدت گفت: «شما داعیه‌دار دفاع از حقوق زنان بودید، اما سه ماه است که مجوز تنها نشریه دختران دانشگاهی این سرزمین در وزارت علوم شما حتی بررسی هم نشده است. بعد از گذشت 11 صد روز رکود و بیکاری کمر مردم را شکسته زیرا تمرکز دولت تنها بر سیاست خارجی بود. شما با برجام نه تنها به توفیقی دست پیدا نمی‌کنید بلکه در بهترین حالت ما را تبدیل به کشوری بی‌اراده می‌کنید. سیاست شما باعث بی‌اعتمادی نخبگان شد. شما باید فکری به حال این بی‌اعتمادی‌ها کنید. اگر فکری به حال این بی‌اعتمادی نکنید ممکن است به اولین رئیس‌جمهور 4 ساله جمهوری اسلامی شوید.»


عده‌ای بیانات رهبری را به نفع خودشان مصادره می‌کنند


مهدی بختیاری، عضو شورای مرکزی مجمع فیلم و عکس وزارت بهداشت و نماینده کانون‌های فرهنگی گفت: «دولت شما توجه ویژه به نظام سلامت داشته و بار هزینه‌های درمانی را از روی دوش مردم برداشت. با این عمل ثابت کردید که از جنس روپوش‌سفیدها هستید. من صدای 6 هزار دانشجوی عرصه فرهنگ و هنر در کانون‌های مختلف فرهنگی هستم که نه‌تنها دوره خمود و کسلی را پشت‌سر گذاشت، بلکه تحولات را آرام آرام با عمق جان حس کرد.»



او افزود: «1307 سپیده‌دم از طلوع تدبیر و امید می‌گذرد. ما به دنبال درانداختن طرحی نو بودیم، اما یا ما زیاده‌خواه بودیم یا شما هرچه می‌دوید به وعده‌هایتان نمی‌رسید. ما بدبین نیستیم، اینکه کابینه شما وزیری دارد که حیثیتش را پای سلامت جامعه‌اش بگذارد چیز کمی نیست. اینکه بعد از خمودگی‌های بسیار و چندساله شکوه و نشاط به فرهنگ و دانشگاه‌ها رسیده است نشان‌دهنده موفقیت شماست.»


نماینده کانون‌های فرهنگی وزارت بهداشت ادامه داد: «ما امروز در کمتر از 15 ماه بیش از 400 انجمن علمی فعال فرهنگی داریم که نمودی از حرکت دانشجویان ما در این عرصه است. امسال نیز جشنواره تیتر 10 با استقبال بسیار خوبی برگزار خواهد شد و وزارت بهداشت میزبان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور خواهد بود.»


او افزود: «تنها 7 ماه از عمر دولت یازدهم باقی‌مانده و ما متاسفانه به سدهای آهنینی برمی‌خوریم که حاصل دوره خمودگی و کسلی دولت قبل است. عده‌ای بیانات رهبری را به نفع خودشان مصادره می‌کنند. متاسفانه بسیاری از خط‌مشی‌ها از بیرون دانشگاه و خارج از بدنه دانشگاه، به دانشگاه تزریق می‌شود.»


عده‌ای معتقدند تدبیر بی‌امید راه به جایی نمی‌برد، اما ما به تدبیر شما امیدواریم


مهدی فیضی، نماینده انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام(ره) گفت: «چند سال قبل در همین جایگاهی که قرار است شما سخنرانی کنید مردی از تبار مصلحان گفت: پس از من افرادی خواهند آمد و شما نتیجه اعمال‌شان را خواهید دید و ما نتیجه اعمال‌شان را در همان دوران رکود و سکوت دیدیم. عجیب است آن‌ها که با دانشجویان بی‌پناه چنین کردند به سفرهای استانی خود ادامه می‌دهند اما مرجع دانشجویان ما ممنوع‌التصویر و ممنوع‌ از پیام است.»


او افزود: «متاسفانه ممیزی‌های خلاف قانون نشریات و نظارت‌های فراوانی که برنامه‌های قانونی را لغو می‌کنند به روند عادی تبدیل شده است. این مساله چاره‌ای جز دست تدبیر شما ندارد. سوال ما این است که به نظر رئیس‌جمهور حقوقدان ما در این جامعه جایگاه قانون کجاست؟ نمی‌دانم از کجا بگویم.»



نماینده انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام(ره) ادامه داد: «چه بسیارند دانشجویان امیدواری که امید خدمت به جامعه دارند اما بعد از فارغ‌التحصیلی امیدشان به کلی از بین می‌رود و ناامیدی‌های بسیاری که در زمینه اشتغال وجود دارد. امیدواریم که کلید تدبیرتان این ناامیدی‌ها را به امید بدل سازد. امروز به پاسداشت آزادی‌خواهی، جنبش دانشجویی همچنان برمدار مطالبه‌گری و آگاهی‌بخشی خود استوار و ثابت‌قدم است. این جنبش عظیم نام امام‌خمینی‌(ره) را وام گرفت زیرا امام‌خمینی‌(ره) تنها کسی بود که برخلاف قرائت‌های متحجرانه از اسلام معتقد به پیشبرد اهداف از طریق مردمسالاری بود.»


او ادامه داد: «ما از همه انجمن‌های اسلامی می‌خواهیم برای احیای تشکیلات و بازیابی نقش و جایگاه خود به دور از حاشیه نسل مطالبه‌گر، حق‌طلب و عدالت‌خواه را تربیت کنند و دست برادری و یکدلی بدهند. عده‌ای امید جامعه را هدف قرار دادند و معتقدند که تدبیر بی‌امید راه به جایی نمی‌برد، اما ما به تدبیر شما امیدواریم.»


شما پاسدار قانون اساسی هستید و با شما سخن می‌گوییم


علی رفیع‌زاده، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت‌مدرس و دانشجوی دکترای حقوق کیفری گفت: «تعدادی از نمایندگان اتحادیه‌هایی صحبت کردند که فاقد حداقل صلاحیت‌های قانونی هستند و تعدادی از تشکل‌های قانونی، امروز فاقد تریبون بودند. تشکل‌هایی که از نهاد نمایندگی مقام‌معظم رهبری در دانشگاه‌ها و وزارت علوم مجوز دارند، اما نیروهای امنیتی به آنها اجازه صحبت ندادند.»


او افزود: «خیلی از مواردی که در این جلسه عنوان شد مسئول مستقیمش شما نیستید، اما متاسفانه از آنجایی که مسئولان مستقیم این مشکلات مثل شما یارای حضور در جمع دانشجویان را ندارند و شما قانونا مسئول اجرای قانون اساسی هستید، ما با شما سخن می‌گوئیم.»


دبیر انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت‌مدرس ادامه داد: «بنا به فرمایش پیامبر اسلام اصلی‌ترین عامل تزلزل یک حاکمیت ظلم است و بنایی که اساسش عدل نباشد، فروریختنی است. بارزترین نماد عدالت در این نظام دستگاه قضاست که امروز انبوهی از ابهامات در آن مشاهده می‌شود که زمینه‌ساز مخدوش شدن اعتماد مردم به دولت را فراهم می‌آورد. در مورد فسادهای گسترده در شهرداری تهران از جمله واگذاری املاک نجومی و سایر مسائل برخورد قاطعی انجام نشد و صدافسوس به جای برخورد با آنها دهان منتقدان و افشاگران را بستند.»


او افزود: «چطور است که شهردار اسبق تهران به اتهام فساد 2میلیاردی به 3 سال حبس و محرومیت از خدمت محکوم می‌شود، اما شهردار فعلی تهران بعد از فساد چند هزار میلیاردی در زمینه واگذاری املاک نجومی مورد کوچکترین مواخذه قانونی قرار نمی‌گیرد؟ چطور است که دادستان پیش از رسیدگی قانونی به پرونده، دهان به حمایت شهردار می‌گشاید. اساسا دادستان مدافع حقوق ملت است یا مدافع شهردار تهران؟»



او از برگزاری دادگاه‌های سیاسی و غیرعلنی با حضور هیات منصفه‌های به گفته خود فرمایشی انتقاد کرد و گفت: «احکام طولانی در این دادگاه‌ها صادر شد و در این دادگاه‌ها سعی شد استقلال وکلا از آنها گرفته شود.»


رفیع‌زاده گفت: «چگونه است حمله عده‌ای نابخرد به سفارت یک کشور که ماه‌ها و سال‌ها برای ما مشکل ایجاد کرد اقدام علیه امنیت ملی محسوب نمی‌شود و با آنها با رأفت اسلامی رفتار می‌شود، اما پیرمردی 60 ساله به دلیل انتشار یک فایل صوتی قدیمی به حبس طولانی‌مدت محکوم می‌شود؟ چطور است که بدون تشکیل پرونده قضایی شبانه برای جلب نماینده مردم دکتر محمود صادقی به در خانه او می‌روند و این کار را امری خلاف قانون نمی‌دانند؟»


او افزود: «نماینده مجلس در همه امور کشور حق اظهارنظر دارد. وظیفه دستگاه قضا در مقابل پرسش نماینده مجلس پاسخگویی است نه احکام بدوی و غیرمنصفانه در جامعه‌ای که داعیه‌دار تمدن و اسلام است. ادامه روند غیرقانونی حصر یکی دیگر از این مسائل است. فقط دیکتاتورها نظر غیر از خود را برنمی‌تابند. برجام خوب یا بد، فتح‌الفتوح یا ترکمنچای، با نظر مستقیم مقام معظم رهبری تایید شد و اگر انتقادی دارید به کل نظام وارد کنید.»


انتهای پیام/

ارسال نظر