صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا

افسانه بایگان: با «نگار» و «بی‌حساب» به فجر می‌آیم/ هنرمند با قصه‌ ارتباط برقرار نکند، دست و دلش به کار نمی‌رود

افسانه بایگان معتقد است مهم‌ترین موضوع برای موفقیت تفکر است و بر همین اساس تلویزیون برای بازگرداندن مخاطبانش باید از کمیت آثار تولیدی خود بکاهد و بر روی مسئله کیفیت بیشتر تمرکز کند.
کد خبر : 139224

افسانه بایگان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا در مورد تازه‌ترین کارهایش بیان کرد: «به تازگی در فیلم سینمایی «بی حساب» به کارگردانی مصطفی احمدی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان ایفای نقش کرده‌ام که فیلمبرداری آن چند روز پیش به پایان رسید و امیدواریم با تدوین همزمانی که داشتیم، به جشنواره برسد.»


وی افزود: ««بی حساب» حال و هوای خاصی دارد و دارای نوعی طنز است که تا به حال در سینمای ایران خیلی کم به این نوع از طنز پرداخته شده است. طنز این فیلم از نوع طنز موقعیت است، اما سبک خیلی خاصی دارد و با سایر کارهایی که تا به حال بر اساس طنز موقعیت ساخته شده کاملا متفاوت است.»


بایگان ادامه داد: «علاوه بر این، فیلم «نگار» ساخته رامبد جوان را نیز برای حضور در جشنواره دارم که این فیلم هم سبک و سیاق خاص خودش را دارد و دارای سبک سوررئال و جنایی است.»


وی در ادامه در مورد سریال «پریا» و مشکل ارتباط مخاطبان با تلویزیون بیان کرد: «یکی از موضوعات مهم این است که در «پریا» یک تابویی شکسته شد. پیش از این همواره با این مسئله مواجه بودیم که نباید به موضوع ایدز بپردازیم، در حالی که ایدز مسئله مهمی است که همه جامعه را درگیر کرده و باید مورد توجه قرار گیرد و در قالب یک قصه خوب و جذاب به آن پرداخته شود.»


بازیگر سریال «پریا» ادامه داد: «به همین دلیل است که وقتی به مردم و موضوعاتی که برایشان اهمیت دارد، نزدیک می‌شویم، مردم هم تلویزیون‌هایشان را روی شبکه‌های داخلی نگه می‌دارند و برنامه‌های خوب تلویزیون را می‌بینند. اگر همواره در روی یک پاشنه بچرخد و ما دائما به دنبال چرایی مشکلاتی که ایجاد شده بگردیم، اتفاقی نمی‌افتد.»


وی اظهار کرد: «ما الان در تلویزیون کارهایی مشابه سریال «اغما» و «روز حسرت» که کارهای ارزشی و موفقی بودند، خیلی کم داریم و در حقیقت قصه‌ها دارند قدری سردستی ساخته می‌شوند. در بین این آثار گاهی هم یک کار جرقه‌ای می‌زند و با مردم ارتباطی برقرار می‌کند ولی انگار یک عزم و نیرویی پشت این جریان وجود ندارد تا به صورت مستمر ادامه داشته باشد. در حالی که ما بازیگران، نویسندگان و کارگردان‌های خیلی خوبی داریم و می‌توان گفت هیچ مشکلی در زمینه نیروی متخصص نداریم، تنها مشکلمان یک سری ممیزی‌ها و خط قرمزهاست که متاسفانه به تلویزیون لطمه زده و موجب شده که بسیاری از مخاطبانمان را از دست داده‌ایم و این حقیقتی غیر قابل انکار است.»


وقتی هنرمندان با قصه‌ای ارتباط برقرار نمی‌کنند دست و دلشان به کار نمی‌رود


بایگان در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا فکر نمی‌کنید بخشی از افت تلویزیون به دلیل بودجه کم و مشکلات مالی باشد، گفت: «من به تفکر خیلی بها می‌دهم. وقتی تفکری پشت یک قضیه‌ای باشد با بودجه کم هم کار خوب ساخته می‌شود. می‌توان کمیت را کاهش داد، کارهای کمتر اما بهتری تولید کرد؛ موضوع کیفیت است، نه کمیت. ما نمی‌گوییم که باید برویم «هزاردستان» و «سربداران» بسازیم اما با پولی که در اختیار تلویزیون است، می‌توانند کارهای کمتر اما با کیفیت‌تری تولید کنند. ضمن اینکه هیچ کس نمی‌تواند منکر مشکلات مالی و درگیری‌های هنرمندان با تلویزیون شود و این مساله‌ای است که باید حل شود اما به هر حال موضوع تفکر از نظر من موضوع خیلی مهمی است.»


وی ادامه داد: «وقتی هنرمندان با قصه‌ای ارتباط برقرار نمی‌کنند و دوستش ندارند، دست و دلشان هم نمی‌رود که بتوانند کار خوب و سطح بالایی ارائه دهند، ولی کار خوب را همه آدم‌ها دوست دارند و همه هنرمندان هم علاقه‌مند هستند که در کارهای هنری و خوب حضور داشته باشند.»


این بازیگر همچنین در مورد تفاوت‌های مدیوم سینما و تلویزیون گفت: «به نظر من مهم‌ترین تفاوت این دو مدیوم مخاطب است، زیرا تلویزیون طیف وسیع‌تری از مردم را در بر می‌گیرد و به همین دلیل هم حساسیت‌های خیلی بیشتری روی تلویزیون وجود دارد و خیلی مهم است که چه کاری را از طریق تلویزیون به مردم ارائه می‌دهیم.»


وی افزود: «کار تلویزیونی حتما باید دارای یک خط فکری خیلی مشخصی باشد که این خط فکری جذابیت‌هایی را هم در دستور کارش داشته باشد تا بتواند با مردم ارتباط بگیرد. این در حالی است که سینما با جمع کوچک‌تری از مخاطبان سر و کار دارد.»


بازیگر سریال «سربداران» اظهار کرد: «من هر جایی که قصه، گروه و نقش خوب وجود داشته باشد را دوست دارم و سوابق کارم هم نشان می‌دهد که نقش‌هایم را بر اساس این معیارها انتخاب کرده‌ام و سینمایی یا تلویزیونی کار برایم اهمیتی نداشته است.»


وی در پایان عنوان کرد: «در حال حاضر برای حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولین عازم اصفهان هستم که پیش از این هم در جشنواره‌های استانی آن شرکت می‌کردم. به نظر من برگزاری این جشنواره کار بسیار خوبی است برای این قشر آسیب‌پذیری که خیلی ناحق به حاشیه رانده می‌شوند و توجهی به ساده‌ترین موضوعات و مسائلشان نمی‌شود.»


بایگان اظهار کرد: «یکی از اهداف اصلی جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولین پررنگ کردن و مطرح کردن مشکلات این عزیزان از طریق حضور و فعالیت هنرمندان است که امیدوارم نتیجه مطلوب و مورد نظر حاصل شود.»


گفت‌وگو از احمدرضا معراجی


انتهای پیام/

ارسال نظر