صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۳ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۴
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در گفت‌و‌گو با آنا:

مدارس در کشور بر اساس اقلیم مناطق طراحی می‌شوند

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه مدارس منطبق بر دستورالعملی تحت عنوان نشریه 232 ساخته می‌شود، گفت: طراحی فضاهای متناسب در مدارس بر اساس مقطع تحصیلی، تعداد دانش آموز، به تفکیک شهر و روستا و اقلیم هر منطقه متفاوت است.
کد خبر : 13316

مرتضی رئیسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی آنا با اشاره به اینکه طراحی و معماری مدارس کشور منطبق بر دستور العملی است که همه نکات را برای استاندارد سازی ویژه الزامی می کند، اظهار کرد: در زمینه طراحی و معماری اختصاصا دارای یک دستور العمل الزامی هستیم که به عنوان « نشریه 232» شناخته می‌شود.


وی با تاکید بر اینکه تمامی مدارس کشور الزاما باید بر اساس ضوابط مندرج در این نشریه ساخته شوند، بیان کرد: مقطع تحصیلی، تعداد کلاس، ظرفیت مدرسه و فضاهای فیزیکی در طراحی و معماری مدارس در نظر گرفته می شود.


رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور ادامه داد: این فضاها شامل کلاس درس، نمازخانه، فضای مسقف برای ورزش، اتاق بهداشت، اتاق‌های مربوط به مدیریت و حتی سرایه‌داری و تمامی فضاهایی مانند سایت کامپیوتر و کتابخانه است. بی‌شک این دستورالعمل در تمامی مدارس کشور و بر اساس ضوابط ویژه هر منطقه اجرا می‌شود.


رئیسی افزود: طراحی فضاهای متناسب در مدارس بر اساس مقطع تحصیلی و تعداد دانش آموز و همچنین به تفکیک شهر و روستا و البته سرانه کلاس درس که همان زیربناست، متفاوت است و هر کدام از لحاظ فضاهای داخلی در ساخت و طراحی مشخصه های ویژه ای دارد.








تمامی مدارس کشور الزاما باید بر اساس ضوابط مندرج در این نشریه ساخته شوند.مقطع تحصیلی، تعداد کلاس، ظرفیت مدرسه و فضاهای فیزیکی در طراحی و معماری مدارس در نظر گرفته می شود

وی با بیان اینکه مساله مهم بعدی در معماری مدارس در نظر گرفتن شرایط اقلیمی است، عنوان کرد: قطعا مدارسی که برای اقلیم سرد ساخته می‌شوند با مدارس مناطق گرم و خشک و یا معتدل متفاوت است و معیارهای دقیق طراحی و معماری درباره آنها اجرا می‌شود.


رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور تصریح کرد: وقتی منطقه‌ای دارای بارندگی شدید است باید بر اساس نوع اقلیم بارندگی، طراحی و معماری مدرسه صورت گیرد. فضای شهر و روستا‌های گیلان و مازندران با استان‌های هرمزگان و بوشهر متفاوت است. در مدارس سردسیر یا مناطق گرمسیر نیز ویژگی های بومی و اقلیمی به شدت متفاوت است که ما طبق دستور العمل موظف به رعایت هستیم.


وی اضافه کرد: پس از اینکه قانون تخریب و بازسازی مدارس در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، اقدامات خوبی بر اساس این قانون برای موضوع تخریب و بازسازی و مقاوم سازی در اختیار ما قرار گرفت، پس از آن فراخوانی در سطح کشور منتشر کردیم تا مهندسان و معماران برجسته کشور برای کمک به کیفیت ساخت مدارس کشور پیش قدم شوند.


رئیسی با بیان اینکه بعد از فراخوان با برگزاری مسابقه و همایش و نمایشگاه های تحت عنوان مدرسه ایرانی و معماری ایرانی، نظرات متخصصین بخش معماری کشور را جمع آوری کردیم، گفت: آموزش‌های لازم را در این زمینه به کارشناسان مربوطه دادیم و نوع ساخت و ساز مدارس به لحاظ معماری در مناطق چندگانه و بسیار متفاوت کشور را تذکر دادیم.


وی ادامه داد: به دلیل اهمیت مساله به نیروهای متخصص خود هشدار داده‌ایم که ممکن است طراحی و ساخت مدرسه‌ای مربوط به 20 سال قبل باشد و امروز بر اساس تعداد دانش‌آموز، مقطع، جنسیت و نوع اقلیم و متناسب با زمینی که تحویل سازمان نوسازی مدارس شده برنامه ریزی و طراحی صورت گیرد.


رئیسی با بیان اینکه باید فضای آموزشی به نحوی طراحی و به اجرا گذاشته شود که کمترین تعارض را با شرایط استاندارد منطقه ای داشته باشد، اظهار کرد: دانش آموزان باید بتوانند به مطلوب‌ترین شکل ممکن ادامه تحصیل دهند و یادگاری تاریخی از دوران تحصیل را در ذهن خود به سال‌های دور ببرند.


رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور توضیح داد: در همه استان‌های کشور دفتر فنی – مهندسی داریم که داری مهندس معمار هستند و همچنین از خدمات بخش خصوصی نیز به خوبی استفاده می شود و بسیاری از پروژه‌های کشور در امر طراحی و توسعه معماری مدارس توسط مهندسان مشاور طراحی و به مرحله اجرا رفته و یا خواهد رفت.


رئیسی تاکید کرد: به دلیل وضعیت کشور که شرایط قرمزی در کمربند زلزله دارد، تمامی استاندارد سازی مربوط به زلزله در آنها رعایت شده و همه الزامات و مقدمات ملی ساختمان را بر خود ملزم کرده تا ایمنی کاملی برای فرزندان و آینده سازان مملکت ایجاد کرده باشیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: مرتضی رئیسی
ارسال نظر