وزیر سابق آموزش و پرورش: در دولت قبل معلمان معترض را با چماق میزدند/ فیش حقوقی معلمان با سایر کارمندان دولت متفاوت است
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی اصغر فانی امروز صبح در مراسم تودیع و معارفه خود اظهار کرد: باید آموزش و پرورش را در سال 92 ترسیم کنیم تا بتوان علت سیاستهای اتخاد شده را تحلیل و بررسی کنیم. یکی از اقداماتی که در سال 91 اتفاق افتاد اجرای نظام 6.3.3 بود که به موجب سند تحول بنیادین میبایست اجرا میشد اما این تغییر بسیار بد آغاز شد، زیرا اگر قرار باشد تحولی در نظام آموزش صورت بگیرد باید از پایه اول دبستان شروع کنیم اما در این سال ما شاهد تحولی بزرگ در نظام آموزشی در پایه ششم بودیم که این اجرای ناقص، عوارض فراوانی را به همراه داشته و خواهد داشت.
وی گفت: به یکباره و با افزوده شدن پایه ششم با کمبود فضای آموزشی، معلم و ... مواجه شدیم که برای جبران فضای آموزشی در آن زمان مدارس ناچار شدند از نمازخانهها و انبارها به عنوان کلاس درس استفاده کنند و معلمان سایر پایهها و دورههای تحصیلی را بدون آموزش وارد کلاس ششم کردند.
فانی در ادامه با بیان اینکه این مسائل ما را در آغاز کار دولت یازدهم با مشکلات فراوانی مواجه کرد، تصریح کرد: در ابتدای کار، معاون کل ابتدایی وقت به من گفت با کمبود 24 هزار معلم ابتدایی مواجه هستیم و یکی دیگر از مشکلات ما عدم تعادل نیروی انسانی به لحاظ جنسیت، رشته تحصیلی و دورههای تحصیلی و از طرفی تبعیض در حقوق معلمان نسبت به سایر کارکنان دولت و نرخ تورم از مشکلات عمده ما در آغاز راه بود.
وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه زمینهسازی برای فعالیت دولت و وزارت بهداشت اولین اقدام من در آغاز کار بود، عنوان کرد: بنابراین سیاست امنیت فرهنگی را به جای فرهنگ امنیتی برقرار کردیم. در دولت قبل وقتی معلمان مقابل وزارتخانه تجمع کردند با چماقهایی که در زیر زمین وزارتخانه بود معلمان را میزدند و به افرادی که چماقزنی میکردند، ناهار میدادند بنابراین ما باید این سیاست را جایگزین میکردیم.
وی افزود: در حوزه زمینهسازی، حاکمیت نظرات کارشناسی کم بود و به جای آن دستوری برخورد کردن بود اما آموزش و پرورش دستورپذیر نیست بلکه باید بر اساس دیدگاه کارشناسی اداره شود.
فانی با بیان اینکه مسألهشناسی، تعیین راهبرد و سیاستها برای اولین بار انجام شد، متذکر شد: به جای اینکه وزارتخانه هر روز با مسألهای روبهرو شود چالشهای آن را احساس کرده و 750 چالش در آموزش و پرورش شناسایی شد.
وی با بیان اینکه راهبرد ما ارتقاء کیفیت و کمیت آموزشی بود، یادآور شد: بنده در این خصوص از مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری، دولت، مجلس، فرهنگیان، خانواده و ... قدرانی میکنم زیرا کمک دولت و مجلس منجر شد بودجه این وزارتخانه نسبت به سال 92، 85 درصد افزایش داشته باشد و باید باید این واقعیت تلخ را بگویم که سهم اعتبارات غیر پرسنلی از 1.6 در سال 92 به 1 درصد در سال 94 کاهش یافته است و با این اعتبارات نمیتوان کاری کرد.
وزیر سایق آموزش و پرورش افزود: تقویت شوراهای آموزش و پرورش، امضای 23 تفاهم نامه با دستگاههای مختلف، همراهی خیران مدرسه ساز و اجرای خرید خدمات آموزشی در راستای توسعه مشارکت ها انجام شدند. 200 هزار دانش آموز از طریق خرید خدمات آموزشی ادامه تحصیل میدهند و شمار مدارس غیردولتی به 10.7 درصد رسیده است. نهال توسعه مشارکت نیاز به مراقبت و تقویت دارد و چارهای جز توسعه مشارکت در آموزش و پرورش نداریم. آموزش و پرورش متعلق به همه مردم ایران است و همه باید برای اداره آن کمک کنند و این امر با کمک صرف دولت میسر نیست.
فانی با بیان اینکه یک سوم مدارس کشور استاندار سازی نشدهاند، گفت: در پیگیریهایی که انجام داد سه هزار میلیارد دلار برای این مساله اختصاص یافت که هنوز تحقق نیافته که امید است به محض تخصیص تمام مدارس کشور استانداردسازی شوند.
وی یادآور شد: من تنها وزیری بودم که 100 هزار پرسنل را کاهش دادم و میزان حقالتدریس را از یک میلیون و 500 هزار ساعت در هفته به 900 هزار ساعت در هفته کاهش دادم.
وزیر سابق آموزش و پرورش با تاکید براینکه نیروی انسانی توانمند ما را در رسیدن به اهداف یاری میکند، گفت: باید به مساله معیشتی معلمان توجه شود و باید توجه داشت بسیاری از مواردی که در فیش حقوقی کارمندان دولت عنوان شده مانند ایاب و ذهاب، رفاهی و ... هیچ یک به معلمان تعلق نمیگیرد که ما از دولت میخواهیم یا این موارد را به فیش حقوقی معلمان اضافه یا از سایر کارمندان حذف کند.
وزیر سابق آموزش و پرورش توصیه بعدی را توجه جدی به آسیبهای اجتماعی دانست و گفت: وزیر آموزش و پرورش از سوی رهبری عضو شورای عالی فضای مجازی است بنابراین در این وزارتخانه باید فضای مجازی را یک فرصت دانست و نه تهدید.
انتهای پیام/