هدف اصلی جشنواره ایران ساخت معرفی و فرهنگ سازی در زمینه کالاهای دانش بنیان است
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، پرویز کرمی، دبیر کل جشنواره ملی، فرهنگی و هنری «ایران ساخت» با حضور در برنامه «چرخ» شبکه چهار سیما، در گفت و گو با سیاوش صفاریانپور، اهداف برگزاری این جشنواره را توجه و حمایت از اقتصاد دانش بنیان به عنوان یکی از راهبردیترین زیرساخت های پیشرفت و تعالی کشور و شکل گیری جریان تولید محتوا برای فضای مجازی و رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری مدد برشمرد.
دبیر کل جشنواره ملی، فرهنگی و هنری «ایران ساخت» اهداف برگزاری این جشنواره را تشریح کرد و افزود: «دو سه سالی است که معاونت علمی فناوری رییس جمهور لزوم شرکتهای دانشبنیان و فضای کارآفرینی را در کشور تولیت کرده است و در نتیجه این حرکت، فرهنگ جدیدی در جامعه ساری و جاری شده است. تا یک جایی هدف اصلی آن فرهنگ معرفی شرکتهای دانشبنیان است، شرکتهایی که قرار است ما را از اقتصاد منبع محور ببرد به سمت اقتصاد دانش محور، از نفت، معادن و منابع زیر زمینی البته به صورت خام فروشی فاصله بگیریم و برویم به سمت تولید ثروت از علم و ارزش افزودهای که علم در واقع به این منابع اضافه میکند با تکیه بر نیروی انسانی متخصص که کشور ما به وفور از آن برخوردار است.»
وی ادامه داد: «سه ماموریت اصلی را معاونت در این موضوع انجام میدهد؛ حمایت از تحقیقات مرز دانش با موضوعات اولویتدار در کشور، هر یک از دانشگاههای کشور در حوزههای تک بخواهد کاری انجام بدهد، معاونت در حوزه خودش برای حمایت حضور خواهد داشت. دیگری تجاری سازی فناوریها است که در دانشگاهها، پارکهای علمی فناوری و پژوهشگاهها صورت میگیرد و ماموریت آخر فرهنگسازی است که نیاز داریم که جامعه ما با این موضوعات آشنا شوند این فرهنگسازی نیاز به معرفی کالاها و خدمات شرکتهای دانشبنیان دارد و باعث میشود شرکتهای دانشبنیان رشد پیدا کنند و هم در جامعه ایرانی و هم در بازارهای حاشیه اطراف کشور و انشاءالله بازارهای جهانی را در بربگیرند.»
کرمی با اشاره به لزوم معرفی کالاهای دانشبنیان، تاکید کرد: «برای این کار ما چند کار باید انجام میدادیم. یکی اینکه این موضوع که به وفور داریم دربارهاش صحبت میکنیم یعنی کالای دانشبنیان ایرانی را معرفی کنیم و اصطلاحا برندسازی کنیم، به استانداردهای ملی و بعد جهانی برسانیم و آن را صادر کنیم. ابتدا باید در زمین خودمان رقابت ایجاد کنیم؛ «ایران ساخت» به دنبال معرفی و حمایت از کالاهای دانشبنیان ساخت داخل در حوزههای مختلف است.»
وی افزود: «ایران ساخت» به دلیل معرفی و فرهنگ سازی در این زمینه، جشنواره فرهنگی و هنری نام گرفته است. ما آمدیم در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری وارد شدیم و تقریبا دیدیم که دستمان در این زمینه خالی است؛ برای همین یکی از اهداف اصلی جشنواره جریان سازی برای تولید محتوا برای حمایت از این کالاها است. به عنوان مثال برای معرفی کالای ایرانی در یک جمله به صورت شعاری چه داریم؟ «ایرانی، ایرانی بخر»، دومین جمله در این زمینه چیست؟ خود من که دارم در این زمینه کار می کنم چیزی به ذهنم نمی آید. به این دلیل یکی از بخش های اصلی جشنواره بخش ادبیات است که شعارهای تک جمله ای، ترانه و ... به ما بدهد که در ساخت تیزرهای تبلیغاتی از آنها استفاده شود.
دبیرکل جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایرانساخت به نقش این جشنواره در حمایت از تجاریسازی و بازارسازی و تحریک تقاضا برای ایدههای نوآورانه اشاره کرد و گفت: «دستاوردهای بسیاری در عرصه فناوری حاصل میشود که عموماً مردم جامعه آشنایی چندانی با آنها ندارند، بنابراین آشنایی جامعه با مفاهیم کلیدی و دستاوردهای اقتصاد دانشبنیان به طوریکه با مفاهیم این حوزه مأنوس شوند، از ضرورتهایی است که در اهداف جشنواره هست و ایرانساخت انها را پیگیری میکند.»
وی با بیان اینکه بسیاری از ایدههای خلاقانه و نوآورانه که امروز تجاریسازی شدهاند و ارزش افزوده بالایی ایجاد کردهاند، اما در سطح جامعه بهدرستی معرفی نشدهاند، ادامه داد: «دستاورد شرکتی که ارزش افزوده خود را از طریق نوآوری دانش و فناوری به دست آورده است از راه فرهنگسازی و ترویج و شناساندن زیستبوم فناوری و ضرورت ایجاد آن به جامعه ممکن میشود.»
پرویز کرمی نقش جشنواره فرهنگی و هنری ایرانساخت را تولید جریان سازی و شکوفا کردن محتوای لازم برای فرهنگسازی و ترویج اقتصاد دانشبنیان در فضای مجازی و رسانهها در اشکال مختلف عنوان کرد و گفت: «از آنجاییکه اقتصاد دانشبنیان برای همهگیر شدن نیازمند تولید محتوای فرهنگی و هنری است جشنواره ایرانساخت با به جریانانداختن جشنواره های گوناگون در دل خود، تلاش میکند ضمن معرفی کردن اقتصاد دانشبنیان، جامعه را نسبت به این موضع دغدغهمند و مطالبهگر کند که در تحقق این موضوع، هنرمندان عرصههای گوناگون، میتواند در تولید این محتوا و موفقیت جشنواره موثر باشند.»
دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان، جایگاه همکاری و مشارکت نهادهای جریانساز مانند صداو سیما در تحقق اهداف این جشنواره را یادآور شد و افزود: «نهادهای مرتبط از جمله صداوسیما در شورای سیاستگذاری این جشنواره حضور دارند و دیگر دستگاهها و نهادها که میتوانند در این حرکت ملی همراهی کنند به این جشنواره پیوستند.»
وی با اشاره به برگزاری ایرانساخت در بخشهای پنجگانه «ادبیات»، «هنرهای تجسمی»، «رسانههای دیداری و شنیداری»، «رسانههای دیجیتال» و «ایدهبازار» افزود: «بخش دیداری و شنیداری شامل فیلم مستند، فیلم کوتاه، برنامه تلویزیونی، کلیپ و تیزر و برنامههای رادیویی است که رسانه ملی در کنار نقش سیاستهای داوری، نظارت و ارائه شاخصهای این بخش حضوری کلیدی دارد.
جشنواره ایرانساخت از 16 تا 18 دی ماه سال جاری برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/