صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۴ - ۰۶ آبان ۱۳۹۵
غلامرضا ظریفیان *

چهار دلیل برای انتخاب دانش‌آشتیانی

کد خبر : 129333

آموزش و پرورش ما به دلایل عدیده‌ای در طول سالیان براساس سعی و خطا اداره شده است. البته امید است که طرح سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که حاصل تجربیات جدی کار‌شناسان این حوزه است، تغییری را در این مورد به وجود آورد. اما اینکه انتخاب آقای دانش‌آشتیانی چه کمکی به اصلاح در آموزش و پرورش می‌کند را می‌توان در چهار محور مورد بررسی قرار داد.


١-‌ فخرالدین دانش‌آشتیانی یک دانشمند علمی است که مدارج دانشگاهی را در سطح عالی آن طی کرده و علاوه بر این تنها یک چهره تئوریک نیست و از ابتدای انقلاب تاکنون مسئولیت‌های فراوانی را بر عهده داشته و تجارب بسیاری اندوخته است. بر همین اساس او بدون شک تلاش می‌کند تا آموزش و پرورش را بر اساس نگاه علمی اداره کند و بر مبنای شایسته‌سالاری، به سراغ انتخاب کسانی برود که اندوخته قابل توجهی در آموزش و پرورش دارند.


٢-‌ فخرالدین دانش‌آشتیانی مدیر طرح و توسعه بوده است، نگاه توسعه‌ای دارد و حتی می‌توان او را پدر خوابگاه‌سازی دانشگاهی دانست. بسیاری از مجموعه‌های خوابگاهی دانشگاه‌ها حاصل نگاه و تلاش‌های اوست. این‌‌ همان نگاهی است که آموزش و پرورش به آن بسیار نیاز دارد. آموزش و پرورشی که با بحران‌های مالی فراوان، از وضعیت حقوق معلمان گرفته تا ناتوانی در پرداخت معوقات بازنشستگان، روبه‌رو است حالا نیاز به مدیری دارد که در حوزه توسعه و منابع مالی و اقتصاد آموزشی آگاهی و تجربه داشته باشد.


٣-‌ فخرالدین دانش‌آشتیانی می‌تواند نقطه پیوند آموزش و پرورش و آموزش عالی باشد. با وجود تمامی تلاش‌هایی که انجام شده است، میان آموزش و پرورش ما و نظام آموزش عالی همچنان گسست وجود دارد. بخش قابل توجهی از کسانی که در سیستم آموزش و پرورش رشد پیدا می‌کنند وارد نظام آموزش عالی می‌شوند و ما نیاز داریم که میان این دو بخش پیوستگی وجود داشته باشد، برای همین منظور باید مدلی طراحی شود که بتواند این دو حوزه را به هم نزدیک کند و با توجه به تجربیات دانش‌آشتیانی او گزینه خوبی برای تاثیرگذاری در این مورد محسوب می‌شود.


۴-‌ فخرالدین دانش‌آشتیانی علاوه بر اینکه تخصص علمی و تجربه مدیریتی دارد، یکی از کسانی است که از ابتدای انقلاب تاکنون حضور در آموزش و پرورش را از سطح خرد تا کلان تجربه کرده است. او هم معلم بوده، هم مدرسه اداره کرده و هم مجموعه‌ای از مدارس موفق را بنیان گذاشته است. حالا بیست و اندی سال است که او به عنوان مدیر مدارس موفق «مفید» شناخته می‌شود. با یک جست‌وجوی ساده می‌توان فهمید که مدارس مفید از جمله مدارس بسیار موفق هم در حوزه علمی هستند و هم تربیت اخلاقی و دینی و فارغ‌التحصیلان آن در بهترین دانشگاه‌های کشور و دنیا مشغول تحصیل هستند.


با توجه به همه این موارد، دانش‌آشتیانی که تجربه حضور در آموزش و پرورش را از علمی تا مدیریت از سر گذرانده، نگاه توسعه‌ای و علمی دارد و می‌تواند آموزش و پرورش و آموزش عالی را به هم نزدیک‌تر کند، از نگاه من گزینه مناسبی برای نشستن بر صندلی وزارت آموزش و پرورش به حساب می‌آید.


*استاد دانشگاه و معاون پیشین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری


انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر