صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۹ - ۰۵ آبان ۱۳۹۵

کارگاه آموزشی «تجاری‌سازی تولیدات علمی» در واحد بوشهر برگزار شد

باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر کارگاه آموزشی یک روزه‌ای با عنوان «تجاری‌سازی تولیدات علمی» برای دانشجویان و اعضای این باشگاه برگزار کرد.
کد خبر : 129050
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بوشهر، دکتر حسن مزارعی مدرس این کارگاه با بیان اینکه یافته‌های پژوهشی در ارتقای کیفیت زندگی بشر، توسعه سطح رفاه جامعه، تحولات اقتصادی و اجتماعی بین المللی نقش به سزایی ایفا می‌کنند، گفت:« این یافته‌های علمی زمانی جنبه کاربردی پیدا و از اهمیت لازم برخوردار خواهند شد که به بازارعرضه شده و در دسترس متقاضیان قرار گیرند.»


وی با بیان اینکه در دنیای امروز چرخه حیات کالا‌ها به سبب تحولات سریع تکنولوژیکی بسیار کوتاه است، گفت:« امروزه پژوهشگران سعی می‌کنند از طریق همگرایی تکنولوژیکی کاربردهای متعددی برای هر یک از کالا ایجاد و میزان تقاضا و دوره ماندگاری آنان را در بازار افزایش دهند.»




مزارعی روند تجاری سازی علوم و فناوری را چند مرحله مهم و ضروری معرفی و تشریح کرد: «در روند تجاری سازی علم وفناوری ابتدا علم باید به فناوری و فناوری به یک محصول میانی و محصول میانی به یک خدمت یا محصول نهایی تبدیل شود.»


وی ادامه داد: «بنابراین لازم است یک یافته پژوهشی با کاربردی شدن از چند مرحله عبور کند تا مجموعه‌های بزرگ صنعتی بتوانند از نوآوری ایجاد شده، استفاده کنند.»


مزارعی با بیان اینکه فرآیند توسعه فناوری معمولاً با «خلق ایده» آغاز می‌شود، بیان کرد:« سرمنشاء ایده‌های پژوهشی می‌تواند مواردی چون: مشکل یا نیاز صنعتی، تولید بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی، به منظور جایگزینی واردات یک محصول و... باشد.»


عضو هیأت علمی واحد بوشهر ادامه داد: «یک طرح یا ایده مناسب، جهت توسعه و تجاری سازی باید دارای سه ویژگی اصلی چون، دارا بودن از بازار تقاضای معین و قابل قبول، امکان پذیر بودن آن از منظر علمی و صنعتی و جذابیت کافی برای جلب سرمایه باشد.»

انتهای پیام/

ارسال نظر