صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۳۴ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۴
نشست خبری اپرت رودابه برگزار شد

سعید میرزایی: بن‌مایه «اپرت رودابه» عشق و خرد است

عوامل «اپرت رودابه» که از 3 تا 9 اردیبهشت در تالار رودکی روی صحنه خواهد رفت، ضمن حضور در نشست خبری به سوالات خبرنگاران در خصوص این اثر پاسخ دادند.
کد خبر : 12683

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست خبری «اپرت رودابه» صبح امروز، سه‌شنبه 25 فروردین ماه با حضور کارگردان، سرپرست و مدیر اجرایی گروه آنسامبل اپرای آیریک در تالار وحدت برگزار شد.


سعید میرزایی، کارگردان اپرت رودابه در این نشست، ضمن اشاره به متن اثر که توسط کیاخسروی نوشته شده، در خصوص ماهیت اثر توضیح داد: «این کار قرار است به افسانه‌ها، قصه‌ها و باورهای ایرانی که آرزوی جوامع و مردم را در خود دارد بپردازد.»


وی افزود: «داستانی که در این اپرت روایت می‌شود، داستان زال و رودابه است و از آنجا که ازدواج یک ایرانی (زال که زابلستانی‌ بوده) و یک غیرایرانی (رودابه که کابلستانی است) در آن دوره یک ساختارشکنی به شمار می‌آمده، این داستان در واقع تقابلی‌ است بین خرد و اسطوره که در نهایت به پیروزی خرد و ازدواج این دو می‌انجامد.»


میرزایی ضمن بیان این نکته که بن‌مایه اپرت رودابه، عشق و خرد است: اظهار داشت: «خط‌کش‌گذاری‌ها در بررسی آثاری این‌چنینی‌، مزایا و معایبی دارد زیرا اگرچه باعث معرفی اثر می‌شود اما ممکن است به گونه‌ای پیش برود که باعث شود گونه‌ خاصی از هنر، در یک کشور جا نیافتد و مغفول بماند، درست مثل اتفاقی که برای اپرا و اپرت در ایران افتاده است.»


وی در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی آنا درخصوص رویکرد داستانی برداشت آزاد اثر از شاهنامه گفت: «وقتی در تولید یه اثر جزئیاتی به اصل یک متن و داستان اضافه شده یا تغییرات ایجاد می‌شود، دیگر نمی‌توان گفت حاصل کار، مطابق با اصل اثر است. ما هم در اپرت رودابه تغییرات و نگاه خاصی که در شخصیت‌پردازی‌ها داشته‌ایم که طبعا برداشت ما از داستان اصلی بوده است.»


در بخش دیگری از این نشست، شقایق باقری، بازیگر و سرپرست درباره تفاوت بین اپرت و اپرا گفت: «اپرت از لحاظ زمانی کوتاه‌تر از اپراست و بر خلاف اپرا که تمام متن و دیالوگ‌ها آهنگین اجرا می‌شوند، در اپرت مقدار بازی‌ها و دیالوگ‌ها بیشتر از اجراهای آهنگین است.»


وی در رابطه با مراحل تمرین و آماده سازی اپرت رودابه افزود: «پس از فرستادن نت‌ها و متن توسط کیا خسروی، تمرین بخش موسیقی کار از خردادماه سال گذشته و تمرینات بخش نمایش نیز از مردادماه آغاز شد.»


باقری همچنین درمورد ویژگی‌های این اپرت توضیح داد: «موسیقی کار کلاسیک است که توسط یک پیانو اجرا می‌شود و در بخش‌هایی که تحرک و تغییر در نمایش داریم، فلوت نیز به موسیقی اضافه می‌شود.»


این بازیگر درمورد پیشینه اپرا در ایران گفت: «در گذشته اپرای واقعی و کامل در ایران وجود نداشته و نمونه‌هایی مثل اپرای چاکناواریان به دلیل اینکه فاقد بازیگری بوده را نمی‌توان اپرای کامل خواند. با این حساب اجرای اپرت رودابه، برای نخستین بار در کشور تمام فاکتورهای لازم را دارد.»


وی همچنین درباره موسیقی و آوازها اظهار داشت: «کل موسیقی زنده اجرا می‌شود و به دلیل موانعی که در اجرای آواز توسط بازیگران زن وجود دارد، پیوسته در تمام بخش‌ها 4 صدا وجود دارد که هنگام اجرای بازیگران زن، سه صدای دیگر همراهی‌اش می‌کنند.»


حمید خسرو بیگی، مدیر اجرایی اپرت رودابه نیز ضمن بیان این مطلب که اپرت رودابه به مدت 7 روز از 3 تا 9 اردیبهشت ماه در تالار رودکی روی صحنه می‌رود ادامه داد: «به دلیل هزینه‌های بالای لباس و صحنه، و به‌دلیل کم بودن تعداد اجراها، قیمت بلیت را بالا بردیم انچنانکه بلیت طبقه هم‌کف 70 هزارتومان و بلیت بالکن، 60 هزارتومان در نظر گرفته شده است.»


همچنین در بخش دیگری از این نشست، محمدیان نماینده شرکت «آژند سرویس» که از اجرای اپرت رودابه حمایت کرده است، گفت: «از آنجایی که معمولا کارهای هنری چندان بازده مالی ندارند، ما بدون چشم‌داشت سود مالی از این گروه و اجراهایش حمایت کرده‌ایم.»


وی افزود: «با توجه به آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در کشورمان، باید از هر اتفاقی که بتواند شرایط را بهبود دهد، از جمله آثار هنری حمایت کرد و من بااین رویکرد توانستم همکارانم را در شرکت آژند سرویس برای حمایت از این اثر قانع کنم.»


وی گفت: «من آخرین اپرایی که در ایران تماشا کردم، به دهه 50 برمی‌گردد اما متاسفانه با تدوام نداشتن اجراهای اپرا در کشور، امرو در معرفی اپرت رودابه باید تعاریف ابتدایی از اپرا و اپرت ارائه شود اما با این وجود امیدواریم این جریان ادامه داشته باشد.»


انتهای پیام/

برچسب ها: تالار رودکی
ارسال نظر