صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری عنوان شد

«در محاصره» برای مخاطب عام ساخته شده/ زندگی مردم عادی در جنگ به اندازه زندگی سرداران بزرگ جذاب است

نشست خبری مجموعه تلویزیونی «در محاصره» با حضور امیر مهدی پوروزیری کارگردان فیلم‌، سلمان فرخنده بازیگر فیلم و ابوذر حیدری تدوینگر این اثر در تماشاخانه سرو برگزار شد.
کد خبر : 120629

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، امیر مهدی پوروزیری با بیان اینکه فرم محتوا را می‌سازد درباره مجموعه تلویزیونی «در محاصره» گفت: «شرایطی که یک شهر در محاصره است، وضعیت خوبی برای ساختن یک فیلم محسوب می‌شود. در چنین شرایطی همیشه یک خطر بیرونی و دفاع داخلی وجود دارد که یک درام را شکل می‌دهد. درباره دفاع مقدس هم اگر آبادان تسلیم می‌شد، سرنوشت جنگ و کشور تغییر پیدا می‌کرد. در وضعیت جنگ 45 هزار نفر وقتی وضعیت شهرشان را دیدند ترجیح دادند که شهر را ترک کنند، در این بین 20 هزار نفر از گروه‌های سنی مختلف در شهر ماندند و همین علاقه به آبادان بود که باعث شد در آنجا به زندگی خود ادامه دهند و همچنان از شهر دفاع کنند.»


پوروزیری اظهار کرد: «ما قصه آدم‌ها را به روایت خود در سریال «در محاصره» نشان دادیم و به روایت نعل به نعل صرف واقعیات نپرداختیم.»


وی در سخنانش لذت‌بخش‌ترین قسمت تولید این اثر را همکاری با بچه‌های تئاتری بسیار قوی معرفی کرد که توانستند در ساختن شخصیت‌ها از تخیل قوی خود استفاده کنند.


کارگردان «در محاصره» با اعتقاد به اینکه در شهری که زندگی جریان دارد، تصرف کردن و ورود دشمن به آن شهر بسیار سخت است، اظهار کرد: «گرفتن یک شهر به معنای این است که نیروی زمینی پیاده‌ آنجا را فتح کند. این در حالی است که جنگ کلاسیک و گرفتن شهر در حالی که مردم در آن زندگی می‌کنند، بسیار سخت است. مگر آنکه مردم یک شهر تسلیم شوند تا آن منطقه در دست نیروی مهاجم قرار گیرد. اینکه مردم در آن زمان می‌گفتند چرا سینما تعطیل شده و ما نمی‌توانیم فیلم ببینیم به این معنا است که در زمان جنگ روح زندگی در شهر آبادان در جریان بوده، بنابراین طبیعی است که تصرف آن از طریق دشمن کار آسانی نبوده است.»


وی اظهار کرد: «از آنجا که در سریال «در محاصره» مخاطب برای ما اهمیت زیادی داشت، تصمیم گرفتیم که سریالی گنگ نداشته باشیم و همچون نمونه‌کارهای فرم‌گرایانه که مخاطب بازیگر را می‌بیند اما صدایی از او نمی‌شنود عمل نکنیم. ما آگاهانه فرم سریال را انتخاب کردیم.»


تصویربرداری 45 روزه


وی همچنین تصریح کرد: «قسمت مهم فیلمنامه انتخاب و تحقیق است که چه مقطعی برای آن انتخاب شود. ما برای مراحل تحقیقاتی چیزی حدود 6 تا 8 ماه با افرادی که آبادان را به خوبی می‌شناسند و در آبادان جنگیدند به عنوان مشاور صحبت کردیم و در ادامه با آدم‌هایی که در حصر آبادان نقش مهمی داشتند زندگی کردیم. سپس به‌دنبال پیوند آدم‌های داستانی و پیوند آنها به اتفاقاتی که از خارج از شهر رخ می‌داد رفتیم. تصویربرداری به مدت 45 روز برای کاری که 400 دقیقه داستان داشت به طول انجامید.»


پوروزیری همچنین در مورد موسیقی تیتراژ «در محاصره» گفت: «یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های این کار همکاری با بهزاد عبدی در مقام آهنگساز بود که وقتی در آبادان حضور پیدا کرد بسیار احساساتی شد و گفت که حتما باید کاری با موضوع دفاع مقدس انجام دهد. او محمد معتمدی را به‌عنوان خواننده پیشنهاد داد و معتمدی بدون صحبت درمورد مسائل مالی همکاری با ما را پذیرفت. آهنگسازی تیتراژ توسط عبدی در ارکستر ناسیونال اوکراین ضبط شد و توسط معتمدی خوانده شد که به نظر من کار بسیار با ارزشی است.»


کارگردان سریال «در محاصره» درباره پخش این اثر در چندین شبکه تلویزیونی عنوان کرد: «اول از شبکه یک پخش شد و در حال‌حاضر از شبکه 3 هر روز ساعت 19 این مجموعه تلویزیونی پخش می‌شود. خوشبختانه در حال‌حاضر می‌بینم که مخاطب برای دوستان تلویزیونی مهم است. «در محاصره» برای مخاطب عام ساخته شده و روایت فتح هم فعالیتش برای مخاطب عام است بنابراین پخش آن از شبکه‌های مختلف تلویزیونی بسیار حائز اهمیت است.»


پرداختن به زندگی مردم عادی به اندازه سرداران جنگ مهم است


پوروزیری افزود:‌ «رویکرد پرداختن به زندگی مردم عادی در جنگ به معنای عادی بودن قصه‌هایشان نیست و از نظر من به اندازه زندگی سرداران بزرگ جذاب است. مردم از طریق این سریال بخشی از زندگی خود در دوره جنگ را می‌بینند و به باور می‌رسند که چطور حضورشان در آن زمان تاثیرگذار بوده است.»


وی در مقایسه سریال «در محاصره» با فیلم «ایستاده در غبار» که هردو حال و هوای جنگ دارند، بیان کرد: «فکر می‌کنم فیلم «ایستاده در غبار» فیلم خاص‌تری است چون با مخاطب خاص‌تری در ارتباط است. در حالی که در سریال «در محاصره» ما با مخاطب عام مواجه هستیم. ما سعی کردیم یک درام را بسازیم و به نظر من دو کار شباهتی با هم ندارند. قسمت مهم از کار در نظر گرفتن اینکه صحنه‌ها فرم مستند داستانی نداشته باشد، است که از جمله مواردی بود که در سریال «در محاصره» به آن توجه شد.»


ابوذر حیدری گفت: «به نظر فرم کلی در کار است که تفاوتش با «ایستاده در غبار» در این است که «در محاصره» سریالی داستانی است که مستند به آن تزریق شده در حالی که در فیلم «ایستاده در غبار» بیشتر با مستند روبه‌رو هستیم که داستان به آن اضافه شده است. در «ایستاده در غبار» روایت در مستند آمده و سعی شده قصه‌ای شکل گیرد در حالی که در «در محاصره» کاملا موضوع برعکس است، بنابراین دو فیلم قابل قیاس با هم نیستند، هرچند «ایستاده در غبار» فیلمی هنرمندانه با ویژگی‌های هنری خاص است. اگر دو کار در تلویزیون پخش شود فکر می‌کنم سریال «در محاصره» مخاطب عام‌تر و بیشتری داشته باشد.»


سلمان فرخنده نیز درباره بازی در سریال «در محاصره» و تفاوت حضورش در این سریال نسبت به آنچه درکارهای پیشین و آثاری چون «آسپرین» و فیلم‌های سینمایی ارائه کرده، گفت: «من هرچه به لحاظ حسی به این اثر بخواهم بپردازم، باز حضورم در این کار نسبت به کارهای دیگر متفاوت است. آنچه برایم جذاب بود نقش آدمی بود که به عنوان یک فرد عادی در شرایط جنگ آبادان زندگی می‌کند. او وقتی با مردم مواجه می‌شود که شهر را ترک می‌کنند، بدون توجه به جنگ به شهر بازمی‌گردد تا در کنار خانواده‌اش باشد. او قصد اسلحه‌ به دست گرفتن و یا جنگیدن را ندارد. این فرد برای من در سریال «در محاصره» بسیار شگفت‌انگیز و جذاب بود.»


گزارش از: ناهید منصوری


انتهای پیام/

ارسال نظر