صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۴۲ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۵

هفتمین شب فیلم کوتاه در ایوان شمس برگزار شد/ اهدای نشان ایسفا به خسرو سینایی

هفتمین شب فیلم کوتاه از مجموعه برنامه‌های هجدهمین جشن سینمای ایران شامگاه گذشته (16 شهریورماه) در تالار ایوان شمس  با معرفی برگزیده‌ها و با حضور کمال تبریزی دبیر هجدهمین جشن سینمای ایران، منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما و چهره هایی از سینما و اهالی رسانه برگزار شد.
کد خبر : 116567

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در ابتدای این مراسم که کوروش سلیمانی اجرای آن را بر عهده داشت، کمال تبریزی دبیر هجدهمین جشن خانه سینما با اشاره به اینکه همه ما قبول داریم که همه بزرگان سینما فعالیت خود را از فیلم کوتاه شروع کرده‌اند گفت: «فیلم کوتاه کلاس اول فیلمسازی است و الفبای سینما از طریق فیلم کوتاه آموخته می‌شود. مهمترین ویژگی فیلم کوتاه این است که دارای یک وجه تجربی و بی‌پروایی است و این نوع از سینما حوزه‌ای است که فیلمساز می‌تواند تجربه‌های فوق‌العاده‌ای در آن داشته باشد.»


وی افزود: «کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند هیچ‌گاه از ساخت فیلم کوتاه دست نمی‌کشند چرا که فعالیت در این حوزه همیشه هیجان‌انگیز است. هر کاری که در فیلم بلند نمی‌توان انجام داد در فیلم کوتاه به راحتی می‌توان تجربه کرد، به همین دلیل باید و نباید‌هایی که در سینمای بلند وجود دارد در سینمای کوتاه وجود ندارد. در حقیقت فیلم کوتاه یک آزمایشگاه برای سینمای ایران است.»


دوستان در انجمن فیلم کوتاه بدانند که از سال آینده باید به فکر یک تندیس و نشان برای خود باشند چرا که از سال آینده تندیس‌های خانه سینما در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد

تبریزی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه جشن مستقل کاملا برازنده سینمای کوتاه است، بیان کرد: «در این دوره از جشن خانه سینما با تغییرات بسیاری همراه بودیم و امیدوارم بتوانیم روندی را پیش ببریم که این تغییرات در سال آینده به حداکثر برسد، اما دوستان در انجمن فیلم کوتاه بدانند که از سال آینده باید به فکر یک تندیس و نشان برای خود باشند چرا که از سال آینده تندیس‌های خانه سینما در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد.»


وی ادامه داد: «جشن فیلم کوتاه نیز مانند جشن‌های انیمیشن و مستند از سال آینده به صورت مستقل برگزار می‌شود و اگر آیین‌نامه تصویب شود از سال آینده یک یا ۲ تندیس به هرکدام از این جشن‌ها اختصاص داده خواهد شد.»


پس از آن نیما عباس‌پور مدیر اجرایی هفتمین جشن فیلم کوتاه با ارائه گزارشی از این جشن بیان کرد: «در این دوره از جشن ۵۱۶ فیلم به دبیرخانه ارسال شد که هیات انتخاب بعد از گذشت ۱۲ روز ۴۲ فیلم را برای داوری انتخاب کردند. این فیلم‌ها نیز توسط ۷۴ داور طی ۲ روز داوری شد و امشب برگزیدگان آنها اعلام می‌شود.»


وی تاکید کرد: «انجمن فیلم کوتاه از دوره‌های قبل بحث داوری را به صورت رای اکثریت متخصص داوری می‌کند و داوری در جشن بزرگ خانه سینما نیز امسال برای اولین بار به این شیوه انجام می‌شود.


خسرو سینایی: یک حسرت کوچک در دل دارم که نتوانستم برخی از فیلم هایی که دوست داشتم را بسازم


در ادامه این مراسم پس از نمایش یکی از قدیمی‌ترین آثار خسرو سینایی، نشان ایسفا به توسط امید روحانی، مهدی احمدی، علی لقمانی و مهدی جعفری به او اهدا شد.


امید روحانی در بزرگداشت سینایی گفت: «خسرو سینایی نگاهی جامع الاطراف به سینما دارد و به خوبی تعادل بین وجه ادبی نمایشی و هنری سینما را حفظ کرده است، اما طی این همه سال ما این فرصت را پیدا نکردیم که در مورد نقش سینمایی او صحبت کنیم و شاید این امر بر گردن ما منتقدان است.»


علی لقمانی بیان کرد: «خوشحالم انجمن فیلم کوتاه به حق این قدردانی را انجام می‌دهد. جوان‌هایی که تازه درگیر فیلمسازی شده‌اند باید این فرصت را داشته باشند که از گذشته سینمای کوتاه مطلع شوند. سینایی تا امروز ۸۰ فیلم کوتاه ساخته است؛ او زمانی فیلم کوتاه ساخت که فعالیت در سینما به دلیل کمبود امکانات سخت بود.»


مهدی احمدی نیز گفت: «سینایی حق بزرگی به گردن من دارد و همین جا از او تشکر می‌کنم. او طی این سال‌ها آدم‌های بسیاری را تربیت کرده است و یکی از ارکان سینمای ایران به شمار می‌رود.»


مهدی جعفری نیز توضیح داد: «من از ۲۶ سال قبل با سینایی آشنا هستم، متاسفانه مراکز آموزشی ما فرد محور است و من و تعدادی دیگر از سینماگران خوش شانس بودیم که کارگردانی را از سینایی آموختیم و نگاهمان به سینما را از او یاد گرفتیم.»


خسرو سینایی: هر زمان زیر فشار مشکلات حرفه‌ای خسته می‌شوم، فیلم کوتاه می‌سازم


خسرو سینایی نیز ضمن دریافت نشان ایسفا گفت: «دوستانی که دارم تنها ثروت‌های من هستند، آنها بدون هیچ چشمداشتی هر زمان که خواستم مرا در ساخت فیلم کوتاه همراهی کردند.»


وی افزود: «هر زمان که احساس می‌کنم زیر بار فشار مشکلات به اصطلاح حرفه‌ای خسته می‌شوم و دیگر نمی‌خواهم فیلم بسازم، برای حفظ ارتباط عاشقانه‌ام با سینما فیلم کوتاه می‌سازم.»


وی در بخشی از سخنانش گفت: «می‌خواهم از سینمایی که یک عمر به من فرصت داد تا رنگارنگ، پرفراز و نشیب و پربار زندگی کنم، تشکر کنم، چرا که این سینما به من احساس بیهودگی نداد. ما این سال‌ها فیلم ساختیم برای اینکه لذت ببریم.»


سینایی اظهار کرد:« اولین فیلمم را در سال ۱۳۴۵ ساختم و امروز دقیقا ۵۰ سال است که فیلم می‌سازم. تا به امروز نزدیک به ۱۲۰ فیلم ساخته‌ام اما از میان آنها تنها ۴ فیلم کوتاهم را خیلی دوست دارم، چرا که برای ساخت آن ملاحظه سانسور و فروش را نداشتم.»


وی در ادامه با اشاره به زنده یاد سهراب شهید ثالث بیان کرد: «آن سال‌ها که شهیدثالث تازه به ایران بازگشته بود، از من پرسید که چرا فیلم بلند نمی‌سازم؟ و من به او گفتم می‌خواهم زمانی فیلم بلند بسازم که تمام چم و خم سینما را با فیلم کوتاه یاد گرفته باشم. درست در ۴۰ سالگی که به پختگی برسم و درست زمانی که فکر کردم دانش کافی برای ساخت فیلم را یاد گرفته‌ام.»


این کارگردان با اظهار تاسف از اینکه نتوانسته فیلم‌هایی مثل «قطار زمستانی» را که دوست داشته بسازد، گفت: «من در کنار خانواده‌ای حضور داشتم که در خوشبختی من سهم داشتند. اما یک حسرت کوچک در دل دارم که نتوانستم برخی از فیلم هایی که دوست داشتم را بسازم.»


در ادامه این مراسم تندیس و دیپلم‌های افتخار هفتمین شب فیلم کوتاه به شرح ذیل به برگزیدگان اهدا شد:


تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه به کاوه مظاهری برای فیلم «روتوش»


تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم کوتاه داستانی به فرنوش صمدی و علی عسگری برای فیلم «سکوت»


تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم کوتاه تجربی به مسعود حاتمی برای فیلم «تنازع»


تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی به آرمان خوانساریان برای فیلم «سبز کله غازی»


دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه اقتباسی به اسماء ابراهیم زاده برای فیلم «حفره مشترک»


دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری به حامد حسینی سنگری برای فیلم «وال ها»


دیپلم افتخار بهترین تدوین به امیر ادیب پرور برای فیلم «سگ جون»


دیپلم افتخار بهترین صدا به مرتضی محمدی و سلمان ابوذر برای فیلم «سه سال و سه ماه و دو روز»


کمال تبریزی، منوچهر شاهسواری، فرید فرخنده کیش، ابراهیم مختاری، مرتضی رزاق کریمی، نقی نعمتی، محمدرضا مویینی، غلامرضا موسوی، بیژن میرباقری، اردشیر کاظمی، حبیب ایل بیگی، جعفر صانعی مقدم، امید روحانی، محمدعلی سجادی، وحید موساییان، کامران ملکی، شادمهر راستین، آرش رصافی، پرویز آبنار، مرضیه وفا مهر، مهدی احمدی و... از جمله چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.


انتهای پیام/

ارسال نظر