جواد یحیوی: تلویزیون جهانش را از بخش عظیمی از جامعه جدا کرده است/ 9 سال است که حتی وارد سازمان صدا و سیما هم نشدهام
جواد یحیوی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی آنا در مورد فعالیتهای جدیدش گفت: «این روزها درگیر کارهای متنوع ریز و درشتی هستم که در فضاهای رسانهای و تصویری دیده میشود، اما به دلایلی هیچکدام ایدهآل من نیستند. همچنین تئاتری روی صحنه داشتم که به تازگی به پایان رسیده، در شبکه نمایش خانگی هم یک مجموعه چند قسمتی کشف استعداد را با نام ویترین اجرا کردهام که هر فصل 6 قسمت است؛ فیلمبرداری فصل اول آن به پایان رسیده و در بازار عرضه شده است. در فیلم «برادرم خسرو» نیز ایفای نقش کردم که از پاییز بر روی پرده خواهد رفت و در برنامهای اینترنتی بهنام «آپاراتچی» هم فعالیت دارم. طی این چند وقت بیشتر در زمینههای تصویری فعالیت داشتم و سعی کردم تجربههای خوبی داشته باشم.»
وی افزود: «تلویزیون مرا دوست ندارد و من هم علاقهای به حضور در برنامههای تلویزیونی ندارم. سالهاست این اختلاف میان ما وجود دارد و 9 سالی میشود که من حتی وارد سازمان صدا و سیما هم نشدهام. شروع این اختلاف با ممنوعالکاری من در تلویزیون شروع شد، در آن اوایل گاهی پیگیریهایی داشتم تا شاید سوء تفاهمها برطرف شده و بتوانم دوباره در رسانه ملی کار کنم اما هر چه گذشت نه تنها بهبودی حاصل نشد، بلکه رابطه بیشتر تیره و تار شد.»
یحیوی ادامه داد: «تلویزیون طرز فکر خاصی دارد که هر کسی نمیتواند با آن نوع طرز فکر کار کند. رسانه ملی طاقت دیدن اجتماع را در یک پلان و لانگشات ندارد و به دلیل ممیزیهای بیش از حد حتی نمیتواند عابران پیاده را در یک خیابان پخش کند. در برنامههای تلویزیونی رابطه با حقیقتی که در جامعه وجود دارد به حداقل رسیده و با این حال میخواهند که بر روی آدمها و جامعه تاثیرگذار باشند که این امر ممکن نیست.»
وی با بیان اینکه وقتی حتی در لنز دوربینها طرز پوشش افراد قابل تحمل نیست چطور میتوان در اندیشه و فکر افراد جامعه اثرگذار بود، گفت: «به قدری مرزبندی در تلویزیون شدید است که خیلی از مردم جامعه به دنیای آنها دعوت نمیشوند. تلویزیون جهانش را از بخش عظیمی از جامعه جدا کرده و برای همه مردم برنامهسازی نمی کند بلکه برای بخش خاصی از مردم برنامه میسازد که من با آن بخش از مخاطبان که با تلویزیون رابطه ندارند، راحتتر ارتباط برقرار میکنم.»
این مجری و بازیگر سینما و تلویزیون در پایان اظهار کرد: «شک دارم که سازمان بخواهد در افکارش تجدید نظر کند و با این روال یک بازنده در جنگ رسانهای خواهد بود. شبکههای تلویزیونی سالها تبلیغ آثار سینمایی را داشتند اما اتفاقی نیفتاد در حالی که 1 ماه تبلیغ در یک شبکه بیگانه فروش ماهانه سینما را از فروش سالیان گذشته بیشتر کرد.»
وی تاکید کرد: «تلویزیون دایره نفوذی خود را از دست داده و این یک زنگ خطر و هشدار برای سازمان صدا و سیما است.»
گفتوگو از احمدرضا معراجی
انتهای پیام/