صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۱ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۴

منوچهر محمدی: تولیدات مشترک سینمایی فرصتی است که نباید از آن غافل شد

با توجه به تحریم‌های موجود، منطقه آسیا بهترین موقعیت برای فروش فیلم‌های ایرانی است، اما سینمای ایران نسبت به این فرصت همیشه غفلت کرده و حالا ترکیه و کره جنوبی گوی فروش را از همه کشور‌ها ربوده‌اند.
کد خبر : 11121

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا و به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، منوچهر محمدی با بیان اینکه همه کشور‌ها ترجیح می‌دهند ابتدا در منطقه جغرافیایی خودشان فعالیت کنند، گفت: «طبیعی است که اگر حوزه آسیا را به عنوان یکی از بخش‌های جدی مورد توجه قرار می‌دادیم، می‌توانیم موفق‌تر باشیم چرا که با بعضی از این کشور‌ها از نظر زبانی و اعتقادی نقطه نظرات مشترکی داریم گرچه تحریم‌ها اجازه فعالیت چندانی را به ما نمی‌دهند. در حال حاضر ترکیه و کره جنوبی در این زمینه بسیار فعالانه عمل می‌کنند و نه تنها بخش عمده‌ای از گستره آسیا را تصرف کرده‌اند بلکه پا را فرا‌تر گذاشته و محصولاتشان را در اروپا و آفریقا هم به نمایش می‌گذارند.»


او در ادامه تاکید کرد: «غفلت ما در سال‌های گذشته باعث شده سینمایمان این بازار و فرصت نمایش فرهنگ ایرانی را از دست بدهد در حالی که سینمای ما به لحاظ تکنیک کمبودی ندارد. آنچه می‌تواند در حال حاضر به سینمای ایران کمک کند تولید مشترک است. اگر حداقل سالی پنج فیلم به عنوان هدف اولیه در نظر گرفته می‌شد و به مرور میزان این آثار مشترک گسترش می‌یافت سینمایمان موفق‌تر بود و همین فیلم‌ها در سال‌های بعد آثار بخش بین‌الملل جشنواره فجر را تشکیل می‌دادند.»


تهیه‌کننده «حوض نقاشی» درباره تاثیرات دیگر تولید مشترک گفت: «این تولیدات می‌توانستند در جشنواره‌های خارجی حضور موفق‌تری داشته باشند و به دلیل تولید‌کننده و پخش‌کننده خارجی چرخه بسته اقتصاد سینمای ایران را باز کنند و در ‌‌نهایت فرصت اکرانی برای محصولات ایرانی در خارج از کشور فراهم می‌کردند. تولید مشترک می‌تواند سبب ارتقای تکنیکی سینما شود و معرف سینمای ما به جهان باشد به همین دلیل من ترجیح می‌دهم این وقت و انرژی صرف تولیدات مشترک شود.»


به گفته منوچهر محمدی هنوز برای قضاوت کردن درباره میزان تاثیر مثبت یا منفی جداسازی بخش بین‌الملل زود است. او معتقد است: «زمانی که بخش بین‌الملل با مسابقه سینمای ایران همزمان بود کمتر دیده می‌شد چون فیلم‌هایی که برای بخش بین‌الملل در نظر می‌گرفتند را تماشاگران جشنواره‌ای پیش از جشنواره از طریق نسخه DVD یا در سفر به کشورهای خارجی و در سینمای آن کشور‌ها دیده بودند و ترجیح می‌دادند بخش سینمای داخلی را دنبال کنند.»


بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ اردیبهشت ماه سال آینده در تهران برگزار خواهد شد. امسال نخستین سالی است که بخش بین‌الملل جشنواره در زمان مشخصی برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر