صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مرضیه برومند: با خصوصی‌سازی مشکلات چندبرابر شده/ جشنواره عروسکی با کارناوال آغاز می‌شود

نشست خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک امروز 26 مردادماه با حضور مرضیه برومند دبیرجشنواره و پیمان شریعتی دبیر اجرایی جشنواره برگزار شد.
کد خبر : 110373

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، وی اظهار کرد: «در این دوره توانستیم کار را زودتر کلید بزنیم و از آبان‌ماه فعالیت‌مان را آغاز کنیم و بلافاصله فراخوان منتشر شد و در سه مرحله گروه‌ها را انتخاب کردیم. امسال توانستیم بیشتر به بچه‌های عروسکی نزدیک شویم، سعی کردیم بسته به توان‌مان آنها را کمک کنیم و مشکلات قابل حل‌شان را مرتفع کنیم، اگرچه یکسری مشکلات غیرقابل حل هستند و من متاسفم که چنین توانایی را نداشتم. البته از مرکز هنرهای نمایشی هم نمی‌توان چنین انتظاری داشت چراکه نه چنین شرح وظایفی دارند و نه توانایی رفع مشکلات را.»


وی ادامه داد: «با خصوصی‌سازی مشکلات چند برابر شده؛ چرا که سالن‌ها برای تمرین به بچه‌های عروسکی اختصاص داده نمی‌شود، گویا این سالن‌ها اجاره داده شده است، ما می‌شنویم که خصوصی‌سازی خوب است ولی باید شرایطی لحاظ شود تا اینکه بچه‌ها امکان کار را نیز داشته باشند.»


وی اعلام کرد: «شروع جشنواره با حرکت یک کارناوال روز اول شهریورماه خواهد بود که دوست داریم مردم نیز در آن شرکت داشته باشند.چند گروه مهمان نیز به اجرای آثارشان خواهند پرداخت که از این دست می‌توان به اپرای سعدی بهروز غریب‌پور می‌توان اشاره کرد. در بخش نوجوان تئاتر عروسکی هم شاهد کلاس‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواهیم بود.»


اجرای عمومی آثاری که به جشنواره راه پیدا نکردند


پیمان شریعتی نیز گفت: «گروه‌هایی که به جشنواره راه پیدا نکرده‌اند با مراقبت و مشاوره‌های کارشناسان آثارشان را برای اجرای عمومی آماده خواهند کرد، چرا که هدف از برگزاری جشنواره حمایت از تولید آثار خوب و باکیفیت است.»


وی ادامه داد: «این جشنواره، از جشنواره‌های موفق به لحاظ تولید اثر و کیفیت است و داوران دوره‌های گذشته نیز در همین‌باره اذعان کردند که تولیدات این جشنواره به مراتب بهتر از گذشته بوده است. نکته بعد نگاه مرضیه برومند است که از روزی که فراخوان نوشته شده تا امروز نسبت به آثار ویژه کودک و خانواده داشته است. نمایش‌های کودک و نوجوان، بین‌الملل و دیگر بخش‌ها نشان‌دهنده این است که مرضیه برومند و هیات انتخاب آثار چقدر توجه به این بخش کردند و من امیدوارم بیشترین استقبال از سوی مردم را شاهد باشیم، به خصوص در کارهای محیطی که امسال 3 اثر بین‌الملل نیز در آن به چشم می‌خورد.»


وی اظهار کرد: «جشنواره تئاتر عروسکی تقریبا یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های ما به خاطر حضور تمام اصناف درگیر تئاتر ایران است. از یونیما تا نمایشگران عروسکی و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، شهرداری و صداوسیما خیلی به این جشنواره لطف داشتند تا ما بتوانیم زیر یک چتر برای مردم کار تولید کنیم.»


وی یادآور شد: «کاری که یونیما کرده است، این است که ورکشاپ‌هایی در مناطق جنوبی کشور منطقه اروند برگزار کرده که ماحصل آن عروسک‌های غول‌پیکر هستند، که مبتنی بر داستان‌های شاهنامه تولید شده‌اند. این عروسک‌ها در روز کارناوال جشنواره با ما همراه خواهند بود.»


میزبانی تالار محراب، خانه هنرمندان، تالار فردوسی، تالار هنر، کانون پرورش فکری


وی همچنین عنوان کرد: «حجم آثار پذیرفته شده حداکثر 20 اثر بوده که تیم هیات انتخاب با سقف بیشتر از حد روبه‌رو شده‌اند و به گفته برومند از آنها خواسته شد تا گروه‌های بیشتری به جشنواره راه پیدا کنند، به همین دلیل فضاهایی مثل تالار محراب، خانه هنرمندان ایران، تالار فردوسی، تالار هنر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز میزبان آثار جشنواره خواهند بود. با توجه به اینکه مشاوره‌های کارشناسان با تجربه به گروه‌ها و همچنین اعزام آنها به شهرستان‌ها انجام شد، قطعا سطح کیفی بهتری از آثار شهرستانی را شاهد خواهیم بود.»


پیمان شریعتی جشنواره تئاتر عروسکی را تنها جشنواره‌ای معرفی کرد که نیرو برای برگزاری جشنواره تربیت کرده و با اینکه جشنواره، جشنواره دولتی است اما نمایشگران و بچه های این حوزه گردانندگان آن هستند.


نمایشگاه جواد ذوالفقاری


وی ادامه داد: «امسال نمایشگاهی در لابی تئاترشهر از آثار جواد ذوالفقاری برگزار خواهد شد که شامل ماسک‌ها و عروسک‌های وی است. مدیریت این نمایشگاه را مریم معینی و طراحی فضای آن را امیر اثباتی برعهده دارد و عموم افراد می‌توانند از روز اول از آن بازدید کنند.»


وی در سخنانش به مشارکت جشنواره با کانون پرورش فکری اشاره کرد و افزود: «امسال برای بخش ویژه نوجوان باکسی در نظر گرفته شده که بچه‌ها توسط مربیان نمایش عروسکی آنچه را که در طول سال‌ها آموخته‌اند اجرا کنند. همچنین به اصرار مرضیه برومند آثار این افراد در پلاتو تئاترشهر به اجرا درمی‌آید. بخش دیگر جشنواره بخش ویژه کودکان است و ما پاتوق عروسکی کودک را داریم که در پارک دانشجو در حال طراحی است و مراجعه‌کنندگان به آنجا می‌توانند از ساخت‌وساز عروسک تا اجراهای محیطی آموزش ببینند و ارتباط درست با عروسک‌ها را تجربه کنند.»


وی در سخنانش به نمایشی به کارگردانی حامد زحمتکش اشاره کرد که از اول شهریورماه قرار است در شهرهای مختلف از جمله لرستان و خوزستان به اجرا درآید.


اجرای آثار عروسکی در تئاترشهر


وی همچنین درباره اجرای عمومی آثار در تئاترشهر گفت: «شفیعی در روز رونمایی پوستر جشنواره تاکید داشت که در برنامه‌های آینده تئاترشهر اجرای نمایش‌های عروسکی نیز دیده شود. بنابراین برنامه سال آینده ما به باکسی از نمایش‌های عروسکی اختصاص خواهد داشت. اگرچه کاری خوب باشد هر مدیر سالنی ترجیح می‌دهد از آن گروه نمایشی دعوت کند. من فکر می‌کنم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بعد از جشنواره شاهد اجرای عمومی بیشتری از آثار عروسکی در تئاترشهر خواهیم بود.»


برومند در انتقاد یکی از خبرنگاران به چهره کریه برخی عروسک‌ها گفت: «شعار این دوره جشنواره آرزوی ما است که آسمان کودک آبی شود، هم به لحاظ فیزیکی و هم محتوایی. عروسک زشت و کریه هم مثل عروسکی خوشگل لازم است زیرا حضور این عروسک‌ها به نمایش و درامی بستگی دارد که عروسک به مثابه بازیگر در آن بازی می‌کند. آدم‌ها نیز زشت و خوشگل هستند. ممکن است آدم‌هایی زشت باشند اما قلب‌ و روحشان زیبا و پاک باشد.»


برومند در سخنانش اعلام کرد: «12 یا 13 کار در دوره گذشته اجرا شد و ما توانستیم از برخی‌ها حمایت کنیم و یا برای اجرای‌شان به تبلیغات بپردازیم.در این بین مهدی شفیعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی هم حمایت‌هایی داشتند و برخی گروه‌ها که نیاز به حمایت نداشتند، خودشان اجراهایشان را مقرر کردند. اینکه بچه‌ها توانستند کارهایشان را محک بزنند تجربه بسیار خوبی بود. من فکر می‌کنم کار باید به قدری قوی باشد که مسئولان سالن‌ها راغب برای اجرای آنها باشند. اگر در مواردی احساس کنیم بی‌سلیقگی در حال روی دادن است، قطعا دخالت خواهیم کرد.»


وی درباره بخش نمایشنامه‌نویسی که در این دوره حذف شده، عنوان کرد:‌ «اگر اثری وجود داشته باشد که نمایشنامه‌اش کار شده باشد و دارای کیفیت خوب و قابل قبولی باشد، به عنوان کار برجسته‌ای در کنار دیگر کارها دیده می‌شود. من می‌خواهم به برخی از دستاوردها جایزه‌ای دهم. ممکن است یک عروسک ویژه یا عروسک‌گردان ویژه و یا نمایشنامه‌ای ویژه و خلاق باشد. این را بدون اینکه سقف یا کفی برایش در نظر بگیرم انجام خواهم داد.»


تئاتر توجیه اقتصادی ندارد


وی در سخنانش با اشاره به شرایط بسیار سخت تئاتر و اینکه اجرای نمایش‌ها در یک سالن توجیه اقتصادی ندارند، بیان کرد: «آثار نمایشی باید در جاهای مختلف به اجرا در بیاید تا به لحاظ اقتصادی شرایط بهتری به دست بیاید. تمام این موارد به خاطر نبود برنامه‌ریزی درست و تداخل فعالیت‌های سینمایی با تئاتر است. به نظر من گروه‌ها باید به سمت کمپانی‌ شدن و گروه شدن روند تا مشکلات‌شان حل شود.»


وی درباره موزه عروسک گفت: «موزه عروسک جزو آرزوهای ماست که شاید تا الان محقق نشده ولی تلاش خواهیم کرد تا به این آرزوی دیرینه دست پیدا کنیم.»


حضور دبیر یونیمای جهانی


برومند در سخنانش به حضور چهره‌های برجسته اشاره کرد و افزود:‌ «دبیر یونیمای جهانی امسال به جشنواره دعوت شده و قرار است اثرش را در این جشنواره به اجرا درآورد. همچنین چهره‌های برجسته دیگر هم در این دوره خواهند بود. ما سعی کرده‌ایم این ارتباط را طوری برقرار کنیم که خود را بیشتر به هنرمندان خارجی بشناسانیم. در حال‌حاضر بچه‌های عروسکی به قدری سفر می‌کنند که ارتباط با هنرمندان خارجی برقرار کردند. ما در این جشنواره توانسته‌ایم این ارتباطات را گرم‌تر کنیم.»


وی درباره پاتوق شبانه تالار وحدت گفت: «این بخش جزو کارهایی است که به عادت تبدیل نشده، ما سال گذشته می‌خواستیم بخش پژوهشی پانزدهمین دوره جشنواره را برگزار کنیم که به دلایلی نشد. امسال هم قرار بود این کار اجرایی شود که به دلیل تداخل ماه مبارک رمضان باز این امکان فراهم نشد و ما به خاطر تنگی وقت نتوانستیم این برنامه را اجرایی کنیم. امیدوارم سال آینده بتوانیم این کار را به انجام برسانیم. پاتوق هنرمندان در محوطه تالار وحدت این شرایط را به وجود می‌آورد که دوستان، دوستداران و میهمانان بتوانند آنجا یکسری برنامه دوستانه را در کنار هم داشته باشند.»


بودجه این دوره با بودجه سال گذشته فرقی ندارد


وی درباره بودجه جشنواره نیز اعلام کرد: «بودجه این دوره با بودجه سال گذشته فرقی ندارد و ما با همان بودجه کار می‌کنیم ولی در حال ایجاد خلاقیت در خیلی چیزها هستیم. ما سعی کرده‌ایم همه‌چیز مدیریت‌شده باشد و با گروه‌هایی به توافق رسیده‌ایم که شرایط را درک کردند. ما خیلی دنبال اسپانسر رفتیم و در بخش گیفت شهرداری کمک‌هایی به ما داشته است. سازمان زیباسازی شهرداری بخش عموم بین‌الملل که مدیریت آن را گیل‌آبادی برعهده دارد، شهرداری منطقه 11 و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همکاری زیادی با ما داشتند.»


شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران - مبارک از اول تا هفتم شهریور در تهران برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: مرضیه برومند
ارسال نظر