صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اسماعیل براری: سوال یک خبرنگار دلیل ساخت «۱۲ صندلی» شد

کارگردان فیلم «۱۲ صندلی» معتقد است دلیل ساخت این فیلم، سوال یک خبرنگار خارجی درباره ماشین پیکان بود.
کد خبر : 110160

به گزارش گروه فرهنگی آنا، شامگاه بیست و چهارم مردادماه سالن اسوه میزبان کارگردان فیلم «۱۲ صندلی» به کارگردانی اسماعیل براری، آزاده مهدیزاده و فرزاد دزدمه بازیگران فیلم و جبار آذین منتقد سینمایی بود. رسول شادمانی مجری و کارشناس برنامه سینما روایت فیلم «۱۲ صندلی» را هشتمین اثر سینمایی این کارگردان عنوان کرد که جزو آخرین تولیدات نسل نگاتیو سینمای ایران محسوب می شود.


اسماعیل براری کارگردان «۱۲ صندلی» با بیان اینکه این فیلم در قالب طنز و کمدی قرار دارد گفت: متاسفانه در سینمای ایران به طور اسرارآمیزی فیلم های طنز و کمدی، جدی گرفته نمی شوند، در حالی که در دنیا این گونه نیست و بسیاری از آثار کلاسیک سینمای جهان آثار طنز هستند.


این فیلمساز ادامه داد: فیلم «۱۲ صندلی» از یک اثر کهنسال که حدود ۸۸ سال قدمت دارد و توسط دو نویسنده روسی نوشته شده است، اقتباس و تاکنون این اثر بارها و بارها از سوی هنرمندان دیگر کشورها ساخته شده است به گونه ای که درحال حاضر حدود ۱۸ بار اقتباس جهانی داشته است. حتی در دومین اقتباس این اثر، اورسن ولز نیز بازی کرده است.


براری تصریح کرد: تمام ماجرای ساخت «۱۲ صندلی» به یک خاطره برمی گردد: یک خبرنگار خارجی از من پرسید شما چرا در مورد ماشین پیکان فیلمی نمی سازید؟ چرا که به اعتقاد او عجیب ترین اتفاق ممکن، پیکانی بود که ایرانیان با آن زندگی می کردند در حالی که هیچ تناسبی با جامعه روز و قرن بیستم نداشت. این درحالی است که پیکان نمونه روشنی از طنز بزرگ اقتصادی صنعتی و اجتماعی بود.


وی ادامه داد: در حالی که ما در ایران، فیلمنامه های تالیفی را بیشتر اهمیت می دهیم اما در دنیا، فیلمنامه های اقتباسی در سطح بالاتری از اهمیت قرار دارند و به همین جهت ما شروع به کالبد شناسی رمان «۱۲ صندلی» کردیم و تلاش کردیم تا این رمان را در قالب داستان ایرانی تعریف کنیم و چراهای مهم ملی را نیز مطرح کنیم.


آزاده مهدی زاده بازیگر فیلم «۱۲ صندلی» با بیان اینکه امیدوارم بازی من را تنها با دیدن فیلم «۱۲ صندلی» قضاوت نکنند تاکید کرد: ما به هنگام تولید این فیلم، امکانات زیادی در دسترس نداشتیم ولی امیدوارم مردم فیلم «۱۲ صندلی» را دوست داشته باشند و این فیلم، اکران خوبی را پیش رو داشته باشد.


فرزاد دزدمه بازیگر دیگر این فیلم نیز با گلایه از توقیف این فیلم بیان کرد: خیلی وقت ها فکر می کنم که ما چوب چه چیزی را خوردیم که فیلم توقیف شده است؟ در حالی که فیلم به یکسری واقعیت ها پرداخته است و امیدوارم این فیلم به قول کارگردان فیلم، عاقبت به خیر شود.


جبار آذین منتقد سینمایی هم در مورد فیلم سینمایی «۱۲ صندلی» یادآور شد: خوشحالم که این فیلم از جمله آثاری است که به صورت مستقل ساخته شده است چرا که در سینمای آشفته ایران، فیلمسازانی وجود دارند که بدون استفاده از کمک های دولتی اقدام به فیلمسازی می کنند و « ۱۲ صندلی» یکی از این فیلم ها است.


وی با بیان اینکه تمام آثاری که در مورد انقلاب ساخته شدند به اندازه تعداد انگشتان دو دست نیست تصریح کرد: فیلمسازی پیدا شده است که با همه مشکلاتی که سر راه تولید وجود داشته است، دست به تولید اثری زده که موضوع آن به مسائل روز جامعه و انقلاب می پردازد، به همین دلیل این فیلم نیاز به حمایت دارد تا این نوع فیلمسازان کارشان را رونق بخشند و من خوشحالم که «۱۲ صندلی» قرار است اکران شود.


رسول شادمانی خطاب به اسماعیل براری از توقیف چند ساله این فیلم پرسید و براری توضیح داد: معتقدم وزارت ارشاد باید شجاعت این را داشته باشد که پای حرفش به ایستد. اگر فیلم «۱۲ صندلی» توقیف شده است مشکلش از همان جنسی که بازیگر فیلم اشاره می کند و می گوید «من می دیدیم که مردم در کوران جریانات سیاسی در حبس بودند اما هنگامی که آزاد می شدند برای خرید پیکان در صف می ایستادند.»


اسماعیل براری گفت: برای توقیف این فیلم هیچ دلیلی نمی بینم چرا که این فیلم را به درستی ساختم و ۵ سال از زندگی خودم را پای آن گذاشتم تا یک پلان از آن حذف نشود که نشد.


آذین یکی از دلایل توقیف فیلم را پرداختن به عباس هویدا نخست وزیر شاه عنوان کرد که بهایی بود و توضیح داد: یکی از اشکالاتی که بر فیلم «۱۲ صندلی» وارد است ازدیاد شخصیت ها است که در سطح و گذرا سیر می کنند. بازیگران مستعد این فیلم نیز به دلیل ضعف پرداخت در شخصیت پردازی، از نقش فیلم فاصله گرفتند.


وی توضیح داد: معتقدم یک اثر کمدی دارای یکسری ویژگی است که باید اصول آن رعایت شود ضمن اینکه «موقعیت ها» و «دیالوگ های طنز» در این فیلم ضعیف است. هرچند که این فیلم طنز است اما یک فیلم کمدی و طناز نیست.


کارگردان فیلم «شهر در دست بچه ها» بیان کرد: «۱۲ صندلی» در زیر شاخه ژانر ساتیر قرار دارد که دارای مفهوم «طنز گزنده» است. ما درمدل ساختاری این فیلم نباید به دنبال صحنه های کمدی باشیم چون وجود ندارد چرا که این ۱۲ صندلی، فیلم کمدی بزن و بکوب نیست بلکه دارای کمدی موقعیت است.


شفیع آقامحمدیان در مورد فیلم گفت: از اینکه اسماعیل براری جرات کرد و به تولید فیلمی اقدام کرد که بارها از سوی کشورهای دیگر تولید شده است جای تقدیر دارد. اما من معتقدم قدری در تولید این فیلم به دلیل اینکه به صورت مستقل تولید شده است شتاب زدگی وجود دارد. ضمن اینکه معتقدم توقیف فیلم به نفع کارگردان و فروش فیلم خواهد بود و خوشحالیم که این فیلم قرار است اکران شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر