صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نمایش «جهان انزوا» به کارخود پایان داد

نمایش «جهان انزوا» به کارگردانی رضا کوچک زاده به اجرای خود در تالاراستاد انتظامی خانه هنرمندان ایران پایان داد.
کد خبر : 109719

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس اجرای نمایش «جهان انزوا» درمیان استقبال هنرمندان،اساتید،مدیران و اصحاب رسانه خاتمه یافت.


این نمایش که با حمایت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تهیه و تولید شده و به شرایط کنونی خاورمیانه و اعمال سیاست‌های استکباری حامیان تروریسم بین الملل می‌پرداخت با استقبال گروه کثیری از علاقمندان و مخاطبان تئاترکشور مواجه گردید.


محمود حسینی زاد و مسعود دلخواه از اساتید برجسته تئاترکشور در آخرین اجرای این نمایش به اظهار نظر درباره این اثر پرداختند.


محمود حسینی‌زاد، مدت‌های مدیدی بود چنین نمایشی ندیده بودم! این نمایش همه جای جهان، می‌تواند اجرا شود!


محمود حسینی‌زاد ـ‌ مترجم برجسته‌ ادبیات آلمانی در ایران‌ ـ پس از تماشای نمایش «جهان انزوا» در مقایسه‌ این نمایش با تئاترهای امروز ایران گفت: «نکته‌ای که از نظر من خیلی خوب بود، این است که چیز‌هایی که ما امروز در تئاترمان خیلی کم داریم، در این کار به میزان زیاد رعایت شده است. از جمله چیزهایی که ما در تئاترمان داریم و خوب نیست، غلو و اغراق است، چه در اجرا و چه در بازی‌ها. و این نمایش، هیچ کدام را نداشت. اجرا بی‌نهایت دقیق بود. یعنی شما لحظه‌ای احساس نمی‌کردید که حالا این اگر نبود بهتر بود یا اگر چیز دیگری بود، بهتر بود.»



مترجم آثار برشت و دورنمات، طراحی صحنه را فوق‌العاده دانست و سپس درباره‌ بازی‌ها گفت؛ «می‌خواهم روی بازی‌ها تاکید کنم. بازی‌ها بی‌نظیر بودند. چیزی که من چندین سال است ندیده بودم، چنین بازی‌هایی بود. این دو بازی‌گر بی‌نظیر بودند. بازی‌ها چیز عجیب و غریبی بود به نظرم. توانسته بودند خودشان را بسیار متعادل و متوازن حفظ کنند. کم‌ترین اغراق و کم‌ترین زیاده‌روی در کار نبود. »


این منتقد ادبی درباره‌ نمایشنامه بیان کرد: «متن هم به شدت تعادل را حفظ می‌کند و بسیار دقیق پیش می‌رود، چیزی میان شاعرانگی و غیرشاعرانگی، چیزی میان جنگ و خون‌ریزی و غیر آن. خود متن هم عالی بود. به گروه خیلی تبریک می‌گویم. بی‌اغراق عرض کنم که مدت‌های مدیدی بود چنین نمایشی ندیده بودم.»


مترجم آثار یودیت هرمان، اینگو شولتزه و پتر اشتام به فارسی در پاسخ به این پرسش که آیا زبان می‌تواند مانع برقراری ارتباط تماشاگر غیرفارسی‌زبان با این نمایش شود، عنوان کرد: «نمایش دیالوگ زیادی داشت و کاملا دیالوگ‌محور بود ولی فرمی که اجرا شده، باعث می‌شود بتواند ارتباط خود را برقرار کند و فرم، کار خودش را خواهد کرد. آن‌قدر این بازی‌ها زیبا بود و آن‌قدر خوب بیان کردند که همه‌جا می‌تواند اجرا شود. شما می‌بینید که تا آخرین صحنه، چطور ذره‌ذره دارد چیزهایی شکل می‌گیرد. مثلا از یک پر شروع می‌شود و سپس به طوفانی از پرها می‌رسد، یا از کتابی آغاز می‌شود و نهایتا آن‌گونه به کتاب‌های بسیار و همراه می‌انجامد یا استفاده‌‌ ویژه‌ای که از ویدیو می‌شود. در تئاتر امروز ما، خیلی‌ها ویدیو را به کار می‌برند و گاهی اصلا خوشایند نیست ولی در این نمایش، ویدیو هم بسیار هوشمندانه به کار گرفته شده بود.»


«جهان انزوا» نمایشی جدی با رویکردی مناسب به متن و فعالیتی صادقانه


مسعود دلخواه عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز که در اجراهای پایانی به تماشای نمایش «جهان انزوا» نشسته بود، گفت: «انتخاب متن، امتیاز بسیار خوبی برای این نمایش است، متنی تاثیرگذار و مربوط به وقایع تاریخ معاصر و این موجب می‌شود تماشاگر بتواند با نمایش ارتباط برقرار کند.»



وی در ادامه درباره کارگردانی نمایش عنوان کرد: «کارگردانی نمایش، مینی‌مالیستی و بسیار استریلیزه بود و این نوع کارگردانی، کاملا متناسب با متن بود.»


این مدرس بازیگری، درباره‌ بازی‌های «جهان انزوا» گفت: «بازی‌ها بسیار متمرکز بودند و این تمرکز به همان نسبت، سبب ایجاد تمرکز در تماشاگر هم می‌شد. نوع بازی‌ها و شیوه‌ اجرایی نمایش باعث شد که حق مطلب به خوبی ادا شود. این را به گروه تبریک می‌گویم.»


این بازیگر و مدرس نمایش دانشگاه در ادامه با اشاره به حال و روز کنونی تئاتر افزود: «این روزها خیلی از تئاتری‌ها دنبال این هستند که در تئاتر چه بفروشند و چگونه پول بیشتری به دست آورند. این وضعیت، تئاتر ما را به تجارتی چیپ و سبک تبدیل کرده است. اتفاقی که متاسفانه حتی برای کارگردان‌های حرفه‌ای و شناخته‌شده‌ ما هم افتاده است. در این شرایط، وقتی کاری چنین می‌بینیم، کاری با یک متن جدی، با رویکردی مناسب به متن و اساسا فعالیتی صادقانه، فکر می‌کنم باید به درستی از آن حمایت شود. و باید به گروه تبریک گفت. مسیر تئاتر ما کاملا منحرف شده و چنین کارهایی می‌تواند کمک کند به مسیر درست بازگردیم.»


فرهاد ناظرزاده، بهزاد قادری، استاد قباد شیوا، محمود حسینی‌زاد، محمدرضا خاکی، عطا کوپال، مسعود دلخواه، سعید اسدی، اعظم راود راد، محمدعلی خبری رضا سرور، کوروش نریمانی، علی‌اصغر دشتی، شیوا مقانلو، امین بهروزی، نازنین احمدی، شیرین یزدان‌بخش، هوشنگ قوان‌لو، امیرکاوه آهنین‌جان، کوروش سلیمانی، محمد ساربان، میثم کیانی، افشین خورشیدباختری، جابر رمضانی، محمد مختاری، صهبا منیرزاد، فرهاد مهدوی، رضا آشفته، یوسف حاتمی‌کیا، بهزاد صدیقی، قاسم غریفی، منوچهر اکبرلو، رسول نظرزاده، علی‌اصغر راسخ راد، نریمان افشاری، کریم اکبری مبارکه، علی عابدی، احسان فلاحت‌پیشه، محسن حسن‌زاده و جمعی دیگر از هنرمندان و اصحاب رسانه، درطول اجرای این نمایش به تماشای این اثر پرداختند.


«جهان انزوا» نوشته‌ نائومی والاس، برگردان فارسی رکسانا مهرافزون و با طراحی و کارگردانی رضا کوچک‌زاده، مردادماه 1395 در تالار انتظامی خانه‌ هنرمندان ایران اجرا شد. امیر محمدی و محسن خدری بازیگران این نمایش بودند.


انتهای پیام/

ارسال نظر