قانون جهش تولید دانشبنیان امکان حمایت از فریلنسرها را میدهد
به گزارش خبرگزاری آنا؛ علیرضا جاوید عربشاهی، مدیرکل اقتصادی و امور زیربنایی مرکز ملی فضای مجازی، امروز در نشست «اقتصاد دیجیتال برای ایران» با اشاره به ضرورت حمایت از توسعه صادرات در زیستبوم اقتصاد دیجیتال کشور، گفت: برای توسعه صادرات محصولات و خدمات شرکتها و همچنین فریلنسرها، اقدامات مشخصی در دستور کار قرار گرفته و این موضوع بهصورت جدی در حال پیگیری است.
پیگیری مسیر صادرات برای شرکتها و فریلنسرها
جاوید عربشاهی اظهار کرد: برای صادر کردن محصول و خدمات، چه از سوی شرکتها و چه از سوی آزادکاران و فریلنسرها، نیاز به هماهنگی و همراهی با دستگاههای مختلف وجود دارد و ما در این زمینه گفتوگو با دستگاهها را آغاز کردهایم.
وی افزود: در همین راستا، کمیتهای تشکیل دادهایم تا موضوعات مربوط به این حوزه با دستگاههای مرتبط دنبال شود و درباره موانع و الزامات موجود، گفتوگوهای لازم انجام گیرد.
توجه به ظرفیت آزادکاران در اقتصاد دیجیتال ایران
مدیرکل اقتصادی و امور زیربنایی مرکز ملی فضای مجازی در ادامه با اشاره به جایگاه آزادکاران در کشور گفت: نکته بعدی در مورد خود آزادکاران است. در ایران این حوزه ظرفیت قابل توجهی دارد و باید با نگاه حمایتی و تسهیلگرانه به آن پرداخته شود.
او با اشاره به ظرفیتهای حقوقی و اجرایی موجود افزود: در مجموعههای مرتبط، از جمله ظرفیتهای پیشبینیشده در دولت و نهادهای مسئول، آییننامههای خوبی وجود دارد که میتواند مبنای حمایت از این بخش قرار گیرد.
ظرفیتهای قانونی برای حمایت از اشخاص حقیقی
جاوید عربشاهی گفت: چند آییننامه بسیار خوب در دولت در سال ۱۴۰۱ تصویب شده و ما ذیل قانون جهش تولید دانشبنیان، بهویژه در تبصره ۶ بند مربوط به ماده ۶، این امکان را داریم که بهصراحت از افراد حقیقی نیز حمایت کنیم.
وی تصریح کرد: بر همین اساس، حتی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز میتواند از افراد حقیقی حمایت داشته باشد و این ظرفیت، فرصت مهمی برای فعالان مستقل و آزادکاران در زیستبوم دیجیتال کشور به شمار میرود.
راهاندازی ابزار مشاوره برای متقاضیان
مدیرکل اقتصادی و امور زیربنایی مرکز ملی فضای مجازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات عملیاتی انجامشده بیان کرد: ما یک ربات نیز ایجاد کردهایم تا برای افراد، خدمات مشاورهای ارائه کند و متقاضیان بتوانند درخواست مشاوره خود را از این طریق ثبت و پیگیری کنند.
او افزود: این اقدام با هدف تسهیل دسترسی فعالان این حوزه به اطلاعات، مشاوره و مسیرهای حمایتی انجام شده است.
تداوم هماهنگی با دستگاههای مسئول
جاوید عربشاهی با اشاره به برخی جلسات و هماهنگیهای بیندستگاهی گفت: در این زمینه، جلسهای نیز برگزار شد و درباره موضوعات مرتبط صحبت کردیم. همچنین با ستاد مبارزه با قاچاق نیز قرار است پس از تعطیلات، نشستهایی داشته باشیم تا برخی مسائل مرتبط با این حوزه دنبال شود.
اطلاعرسانی دستاوردها و حمایتهای انجامشده در دوران جنگ
مدیرکل اقتصادی و امور زیربنایی مرکز ملی فضای مجازی در ادامه با اشاره به ضرورت تبیین اقدامات انجامشده در شرایط بحرانی گفت: نکات بسیار زیادی درباره همه دستاوردها و حمایتهایی که، بهویژه از سوی بخشهای دولتی، در دوران جنگ انجام شده وجود دارد و ما در حال اطلاعرسانی این موارد هستیم.
او افزود: این مسیر را از موضوع جنگ ۱۲ روزه آغاز کردهایم و تلاش داریم ابعاد مختلف اقدامات، دستاوردها و حمایتهای صورتگرفته را بهدرستی برای افکار عمومی و فعالان این حوزه تبیین کنیم.
ارتباط فعالان با مرکز برای پیگیری موضوعات
جاوید عربشاهی در پایان با تأکید بر ضرورت ارتباط فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال با مرکز ملی فضای مجازی گفت: انشاءالله دوستان با روابط عمومی مرکز در ارتباط باشند تا هم موضوعات و هم ظرفیتهای موجود بهتر منتقل و پیگیری شود.
انتهای پیام/