شعار در حوزه محتوا برای تقویت سکوهای داخلی کافی نیست
تولید محتوا، هرچند یکی از ارکان مهم پویایی فضای مجازی است، ولی بهتنهایی نمیتواند سکوهای داخلی را به جایگاه مطلوب برساند. کاربر زمانی در یک بستر میماند که همزمان با محتوای مناسب، کیفیت فنی، سرعت، امنیت، خدمات پایدار و حمایت واقعی را هم ببیند.
تجربه نشان داده است که بدون تقویت زیرساخت و پشتیبانی مؤثر از فعالان این حوزه، دعوت به تولید محتوا بیشتر در حد شعار باقی میماند. این مصاحبه آناتک با «ابوالفضل ابوترابی، نمایندۀ مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها» با نگاهی دغدغهمند به همین فاصله میان حرف و عمل، توضیح میدهد چرا تقویت سکوهای داخلی نیازمند تصمیمهای جدیتر و اقدامات عملیتر است و چه مسیری میتواند به نتیجه برسد.
کیفیت، معیار اصلی انتخاب کاربران است
میزان حمایتی که ما از دولت برای تقویت شبکههای فضای مجازی داخلی انتظار داریم، چگونه باید تحقق پیدا کند؟ اگر فضای داخلی کیفیت نداشته باشد، تا چه اندازه فضای مجازی خارجی میتواند مؤثر باشد؟
مردم بیدلیل به سراغ پلتفرمهای خارجی نمیروند. برای بسیاری از آنها، خارجی یا داخلی بودن مسئله اصلی نیست؛ آنچه برایشان اهمیت دارد، کیفیت است. دقیقاً همینجا نقطهای است که متولیان امر مدیریت و حمایت از فضای مجازی باید بر آن تمرکز کند. معتقدم اگر همین میزان انرژی و توجهی که برای تقویت اینترنت بینالملل توسط برخی از متولیان صرف میشود، برای حمایت از فضای مجازی داخلی به کار گرفته میشد، بخش زیادی از مشکلات فعلی جبران شده بود.
البته بخشی از مسئولین رویکرد متفاوتی دارند. بنده معتقدم اگر به جای این حجم از حمایت از خدمات خارجی، همان اندازه پشتیبانی از زیرساختها و خدمات داخلی صورت میگرفت، امروز میتوانستیم از نظر سرعت و کیفیت، فضای مجازی داخلی را به سطح مطلوبی برسانیم.
تقویت خدمات بومی، پاسخ به نیاز امروز کشور است
علت اصلی ضرورت تقویت سرویسهای داخلی چیست؟
شرایط کشوری مانند ایران که در مقاطع مختلف با بحرانهای جدی روبرو میشود، ایجاب میکند که حتماً از یک فضای مجازی داخلی قدرتمند و پاسخگو برخوردار باشیم. دیگر نمیتوان به ابزارهایی اعتماد کرد که در عمل، میتوانند در خدمت دشمن قرار گیرند.
برخی از سکوهای خارجی امروز به ابزاری در جنگ تبدیل شدهاند و ما نباید با دست خودمان این ابزار را در اختیار طرف مقابل بگذاریم. واقعیت این است که همین تلفن همراه امروز به وسیلهای برای جاسوسی در جیب بخش بزرگی از مردم فارغ از جایگاه اجتماعی، شغلی یا سنی آنها تبدیل شده است. این ابزار فقط مسئله شنود نیست؛ حتی دوربین آن نیز عملاً میتواند در اختیار کشورهای سوء استفاده کننده قرار گیرد.
شعار تولید محتوا بدون حمایت عملی نتیجه نمیدهد
برخی معتقدند باید جنگ شناختی و سوءاستفاده متجاوزان از سکوهای مجازی را با تولید محتوای بیشتر پاسخ داد. نظر شما چیست؟
تولید محتوای خوب، ذاتاً اقدامی مثبت است و کسی با آن مخالفتی ندارد، اما مسئله اینجاست که در این زمینه بیشتر با شعار مواجه بودهایم تا عمل. کسانی که از ضرورت تولید محتوای بیشتر سخن میگویند، باید روشن کنند چه اقدام عملی انجام دادهاند و از چه مجموعهها یا افرادی حمایت کردهاند. وقتی حمایت مؤثری وجود نداشته باشد، طبیعی است که نتیجه قابلقبولی هم به دست نمیآید.
راهکار عملی در این زمینه چیست؟
راهکار صحیح آن است که این فضا بدون ضابطه رها نشود و در عین حال، زمینه برای مهاجرت تدریجی مردم به سکوهای داخلی فراهم شود. هر زمان که سکوهای داخلی از کیفیت لازم برخوردار باشند و دولت نیز از آنها پشتیبانی کند، تولید محتوا هم بهطور طبیعی در همان بستر شکل میگیرد. محتوا از بیرون وارد نمیشود؛ باید در داخل تولید شود. زمانی که کاربران بهتدریج وارد فضای مجازی داخلی شوند، جریان تولید محتوا نیز در همان فضا تقویت خواهد شد و این روند میتواند اثرگذاری بالایی داشته باشد.
هرچه تعداد کاربران در این فضا بیشتر شود، تولید محتوا هم افزایش پیدا میکند. در برخی حوزهها نیز همین امروز جزو بهترینها هستیم. در واقع، ظرفیت نخبگان داخلی در توسعۀ سرویسهای اینترنت پایه چیزی کمتر از توانمندیهای راهبردی کشور نیست. اکنون ایران در بعضی حوزههای فضای مجازی، جزو معدود کشورهای جهان است که اقدامات مؤثر، مفید و قابلاتکایی انجام داده است.
نمونۀ روشن این مسئله، اپلیکیشنها و بسترهای مربوط به نقلوانتقالات بانکی است. در بسیاری از کشورهای دنیا، این خدمات همچنان به آمریکا وابستهاند و حتی کشورهای پیشرفتهای مانند فرانسه نیز در این زمینه وابستگی دارند.
انتهای پیام/