صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۷ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۵

بازدید کانون فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی از شرکت پالایش نفت شهید تندگویان تهران

شماری از اعضای کانون فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی در چارچوب برپایی بازدید های دوره‌ای اعضای این کانون از موسسه‌ها و کارخانه‌های تولیدی و صنعتی، صبح روز پنجشنبه 31 تیر از شرکت پالایش نفت شهید تندگویان تهران بازدید کردند.
کد خبر : 104142

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در این بازدید که با حضور 20 نفر از اعضای کانون فارغ‌التحصیلان و جمعی از مهندسان همراه بود، ابتدا اطلاعات کلی از فعالیت‌ها و محصولات این پالایشگاه در سالن کنفرانس این مجتمع به دانش‌آموختگان داده شد.


در مرحله نخست بازدید مهندس تاجیک در سالن کنفرانس همراه با فیلمی همه فعالیت‌های این شرکت در بخش‌های مختلف و مراحل تصفیه نفت خام و تولید محصولات مختلف را در هر بخش به تفضیل توضیح داد.


پالایشگاه نفت تهران مشتمل بر دو پالایشگاه جنوبی (شماره 1)، و شمالی (شماره 2) است. با توجه به نیاز بازار داخلی به فراورده‌های نفتی احداث پالایشگاه شماره (1) از سال 1344 آغاز و در تاریخ 1347 تکمیل شد. ظرفیت اولیه این پالایشگاه 85 هزار بشکه در روز است که با انجام تغییرات در طراحی آن درسال 1355 ظرفیت آن به 125 هزار بشکه در روز رسیده است.


رشد مصرف فراورده‌های نفتی و ضرورت تامین نیاز‌های بازار داخلی موجب ساخت پالایشگاه دوم با ظرفیت 100 هزار بشکه در روز در سال 1352 شد. در سال 1382 با انجام برخی تغییرات ظرفیت عملیاتی این پالایشگاه به 125 هزار بشکه در روز افزایش یافت. خوراک هر دو پالایشگاه از طریق دو خط لوله 24 و 26 اینچ از حوزه نفتی مارون، اهواز، سراجه قم و همچنین از منابع آسیای میانه تامین می‌شود.



تاجیک گفت: «محصولات این پالایشگاه شامل دو بخش فرآورده‌های حاکمیتی و فرآورده‌های ویژه می‌شود، گاز مایع، بنزین، نفت سفید، نفت گاز یورو، نفت گاز معمولی، نفت کوره سبک، نفت کوره سنگین، سوخت سبک هوایی و سوخت سنگین هوایی از فرآورده‌های حاکمیتی این پالایشگاه و گوگرد گرانول، وکیوم باتوم، آیزوریسایکل، نفتای سبک و سنگین، پروپان، انواع Lube Cutو انواع حلال جزو فرآورده‌های ویزه پالایشگاه هستند.»


در ادامه بازدید، او در مورد واحدهای مختلف پالایشگاه توضیح داد و گفت: «واحدهای تقطیر، کاهش گرانروی، گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، هیدروکراکر (آیزوماکس)، نفت گاز سبک و سنگین، نفت گاز موم‌دار (خوراک آیزوماکس)، هیدروژن، مخازن، بازیافت گوگرد، آب ترش و واحدهای سرویس دهنده جانبی (آب، برق، بخار، تصفیه پساب و...) از جمله واحدهای شرکت پالایش نفت شهید تندگویان تهران هستند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر