از متروی نیویورک تا دنیای مد؛ هدفونهای سیمی دوباره محبوب شدهاند
به گزارش نشریه گاردین (Guardian)، در حالی که سالها هدفونهای بیسیم نماد پیشرفت و راحتی بودند، حالا هدفونهای سیمی دوباره به صحنه بازگشتهاند؛ نه فقط بهعنوان یک ابزار شنیداری، بلکه بهمثابه یک بیانیه مد، نشانهای از خستگی دیجیتال و حتی نوعی کنارهگیری آگاهانه از شلوغی فناوری. سیم سفیدی که زمانی ازمدافتاده بود، حالا به یک بیانیه مد و نوعی کنارهگیری آرام تبدیل شده است.
با دیدهشدن هدفونهای سیمی سفید در گوش چهرههایی مانند لیلی رز دپ (LilyRose Depp)، پل مسکال (Paul Mescal)، بلا حدید (Bella Hadid) و اپل مارتین (Apple Martin)، شمار فزایندهای از مردم در حال فاصلهگرفتن از شنیدن موسیقی بهصورت بیسیم هستند.
دنیل راجرز (Daniel Rodgers)، دبیر اخبار مد در مجله ووگ بریتانیا (British Vogue)، با این ترند آشناست. او میگوید: این یعنی من خیلی بیتکلف و خونسردم. هدفونهای سیمی به یک اکسسوری واقعا قابلاستایل تبدیل شدهاند.
اما در فرهنگی که پیشروی فناوری اغلب امری اجباری تلقی میشود، هدفونهای سیمی چیزی فراتر از زیباییشناسی هستند. راجرز میگوید: این یک روش آنالوگ برای کنارکشیدن است؛ هم از تکنولوژی و هم از زندگی. آنها بهشکل واضحی دیده میشوند، برخلاف ایرپادها. نوعی پیام «مزاحم نشوید» در خود دارند.
این نمادگرایی بهوضوح روی جلد آخرین شماره مجله نیویورک دیده میشود؛ جایی که چهرههای مشهوری در مترو حضور دارند: دبی هری (Debbie Harry) در کنار کامرون وینتر (Cameron Winter)، خواننده گروه گیس (Geese)؛ بن استیلر (Ben Stiller) در کنار ستاره تیم نیکس، کارل آنتونی تاونز (KarlAnthony Towns) و مکالی کالکین (Macaulay Culkin) در کنار کریم رحما (Kareem Rahma)، مجری صفحه سابویتیکس. اما داستان اصلی نه شهرت این افراد، بلکه اکسسوری مشترک همه تصاویر است؛ هدفونهای سیمی.
قیمت، بدون شک بخشی از جذابیت هدفونهای سیمی است؛ ایرپادهای اپل قیمت بالایی دارند، در حالی که ایرپادز سیمی اپل فقط ۱۷ پوند فروخته میشوند. نوستالژی نیز در این میان نقش مهمی ایفا میکند.
تام مورگان فریلندر (Tom Morgan Freelander)، معاون سردبیر مجله فناوری استاف (Stuff)، میگوید: ما شاهد بازگشت فناوریهای رترو هستیم و در همین چارچوب، برندها دوباره به سراغ هدفونهای سیمی رفتهاند.
به گفته او، برخی مصرفکنندگان جوانتر بهدلیل کیفیت صدا که معمولا در کابلها بهتر است، به هدفونهای سیمی روی آوردهاند. او اضافه میکند: بلوتوث به هنجار تبدیل شد و همه پذیرفتند که در برابر راحتی بیسیم، مقداری از کیفیت صدا را از دست بدهند.
البته مسئله گرهخوردن سیمها نیز وجود دارد. در حالی که هدفونهای بیسیم بهراحتی در یک کیس نگهداری میشوند، انواع سیمی اغلب بهشکل گرهای در ته کیف پیدا میشوند.
لا فولت رایان (Hannah La Follette Ryan) معتقد است همین موضوع بخشی از جذابیت آنهاست. او میگوید: گرهخوردن اجتنابناپذیر است. به گره هدفون مثل یک مکعب روبیک کاربرپسندتر فکر کنید؛ فرصتی برای کندشدن و حل یک معمای کوچک.
در فرهنگی که پیشروی فناوری اغلب امری اجباری تلقی میشود، هدفونهای سیمی چیزی فراتر از زیباییشناسی هستند. راجرز میگوید: این یک روش آنالوگ برای کنارکشیدن است؛ هم از تکنولوژی و هم از زندگی. آنها بهشکل واضحی دیده میشوند، برخلاف ایرپادها. نوعی پیام «مزاحم نشوید» در خود دارند
اگر هدفونهای سیمی، با وجود این دردسرها، به انتخاب افراد خوشپوش تبدیل شدهاند، ممکن است این روند بهزودی تغییر کند. ایرپادها همچنان پرفروشترین محصول فروشگاه کریز (Currys) هستند، اما این خردهفروش گزارش داده فروش هدفونهای روگوشی بیتس سولو ۴ (Beats Solo ۴) نسبت به سال گذشته ۱۹۳ درصد افزایش یافته است.
مورگان فریلندر همچنین به هدفون ۲۰ پوندی فییو اسنوسکی ویند (FiiO Snowsky Wind) اشاره میکند؛ محصولی با طراحی شبیه هدفونهایی که در دهه ۱۹۸۰ همراه با واکمن سونی استفاده میشدند.
با این حال، راجرز همچنان معتقد است هدفونهای سیمی برتری دارند. او میگوید: با وجود اینکه مدام در حال فروش ارتقاهای جدید به ما هستند، نوعی عدمدرگیری در هدفونهای سیمی وجود دارد که همیشه جذاب است. هیچوقت نمیخواهید طوری به نظر برسد که بیشازحد درگیر چیزی هستید.
در مقابل، لا فولت رایان معتقد است برای همه گزینهها جا وجود دارد. او میگوید: من تازه یک دیسکمن و هدفونهای سونی خریدهام، اما همیشه هدفونهای سیمیام را نگه میدارم؛ برای زمانی که بخواهم یک گوشی را با دوستی شریک شوم.
انتهای پیام/