صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۰۸:۳۶ | ۰۱ / ۱۰ /۱۴۰۴
| |
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد

مهندسی هوافضا حلقه وصل پژوهش دانشگاهی و مأموریت‌های ملی است

یک عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، با بیان اینکه مهندسی هوافضا یکی از مأموریت‌محورترین رشته‌های مهندسی کشور است، گفت: ماهیت خاص این رشته باعث شده پژوهش‌ها و تحقیقات هوافضا به‌طور مستقیم بر اساس نیازهای واقعی صنعت و مأموریت‌های ملی تعریف شود.
کد خبر : 1020604

حمید خرسند، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا، با اشاره به جایگاه ویژه مهندسی هوافضا در نظام علمی کشور، اظهار کرد: رشته مهندسی هوافضا نسبت به بسیاری از رشته‌های دیگر، نیازمندی‌های بسیار جدی و مأموریت‌های کاملاً مشخصی دارد و همین موضوع باعث شده حوزه پژوهش و تحقیقات آن به شکل مستقیم با نیاز صنعت و مأموریت‌های ملی گره بخورد.

وی افزود: به دلیل همین مأموریت‌محور بودن، مرز دانش در حوزه هوافضا بسیار نزدیک به مرز‌های علمی بین‌المللی است. عملاً تحقیقات و پژوهش‌ها در این حوزه هم‌راستا با جریان‌های جهانی پیش می‌رود و می‌توان گفت سطح نوآوری و فناوری در هوافضا نسبت به بسیاری از حوزه‌های دیگر بالاتر است.

به گفته این عضو هیأت علمی، در برخی موارد حتی فناوری‌های توسعه‌یافته در هوافضا به سایر حوزه‌های مهندسی نیز تسری پیدا کرده و منجر به فعالیت‌ها و دستاورد‌های بین‌رشته‌ای شده است.

پژوهش‌های هوافضا در کشور بومی است

خرسند با اشاره به بومی بودن این حوزه، بیان کرد: زیرساخت‌های پژوهشی و تحقیقاتی هوافضا در کشور تا حد بسیار بالایی بومی است؛ چه از نظر نیروی انسانی متخصص، چه از نظر تجهیزات و چه از نظر فعالیت‌های پژوهشی انجام‌شده است. حتی در موارد محدودی که همکاری خارجی وجود دارد، درصد وابستگی غیر‌بومی نسبت به بسیاری از رشته‌ها بسیار پایین‌تر است.

وی افزود: این ظرفیت بومی، زمینه همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای را نیز فراهم کرده است، هرچند که هنوز ضریب این همکاری‌ها بالا نیست، اما افق بسیار بلندمدتی برای آن قابل تصور است.

عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به نمونه‌ای از این همکاری‌ها گفت: در حوزه فضایی، ساخت ماهواره‌ها عمدتاً در داخل کشور انجام می‌شود، اما در برخی موارد برای پرتاب از ظرفیت کشور‌های همسایه استفاده می‌کنیم. این موضوع نیز می‌تواند در آینده توسعه بیشتری پیدا کند.

هوافضا؛ رشته‌ای جامع و جهت‌دهنده به سایر مهندسی‌ها

وی در ادامه، اضافه کرد: مهندسی هوافضا امروز به یک رشته جامع تبدیل شده است، چرا که نیازمندی‌های مأموریتی آن، مسیر پژوهش و حتی جهت‌گیری سایر رشته‌های مهندسی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. این مسئله هم در اسناد بالادستی کشور و هم در نیاز‌های جاری کاملاً مشهود است.

خرسند گفت: دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به‌طور فعال در پروژه‌های کلان ملی، از جمله پروژه‌های مرتبط با ساخت ماهواره، در قالب قرارداد‌های پژوهشی و همکاری‌های چندرشته‌ای با حوزه‌هایی مانند مکانیک، مواد، برق و کامپیوتر مشارکت دارد.

بهبود چشمگیر وضعیت کارآموزی دانشجویان

وی، به وضعیت کارآموزی دانشجویان اشاره کرد و افزود: در گذشته شرایط کارآموزی در صنعت بسیار محدود و سخت بود، اما امروز این وضعیت به شکل قابل توجهی بهبود یافته است. دانشجویان هوافضا اکنون از خطوط پروازی ایرلاین‌ها تا شرکت‌های دانش‌بنیان و خصوصی و حتی صنایع دفاعی امکان گذراندن دوره‌های کارآموزی و همکاری عملی را دارند.

خرسند در پایان تأکید کرد: این تعامل مؤثر میان دانشگاه و صنعت، نقش مهمی در تربیت نیروی انسانی متخصص و پاسخگویی به نیاز‌های واقعی کشور ایفا می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر