صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۱:۱۷ | ۳۰ / ۰۹ /۱۴۰۴
| |

نجات حتی یک دانش‌آموز از آسیب‌های اجتماعی برای دنیا و آخرت کفایت می‌کند

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اهمیت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد: مدرسه باید کانون اصلی فعالیت‌های تربیتی و مراقبتی باشد و ثبت دقیق اطلاعات و انسجام دستگاه‌ها نقش کلیدی در اثربخشی این اقدامات دارد.
کد خبر : 1020522

به گزارش خبرگزاری آنا، علیرضا کاظمی صبح امروز در جلسه ستاد راهبری نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان (نماد) که با حضور جمعی از اعضای شورای معاونین، مدیران ستادی و مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها به‌صورت حضوری و برخط برگزار شد، اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریتی کشور است و اگر بتوانیم با اقدامات درست، حتی یک دانش‌آموز را از آسیب نجات دهیم، این کار برای دنیا و آخرت ما کفایت می‌کند. نگاه ما در آموزش‌وپرورش، نگاه تربیتی و پیشگیرانه است و مدرسه باید کانون اصلی این فعالیت‌ها باشد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین با قدردانی از تلاش‌های انجام‌شده در حوزه مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان، بر ضرورت انسجام، دقت و هم‌افزایی بیشتر دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف آموزش‌وپرورش تأکید کرد.

وی در ادامه بر لزوم تکمیل مرحله غربالگری در استان‌ها تاکید کرد و گفت: اکنون زمان ورود به مرحله مداخله و اقدامات پیشگیرانه است و مدیران کل باید وضعیت غربالگری استان خود را به‌صورت شفاف ارائه کنند تا هم تصویر روشنی از شرایط موجود داشته باشیم و هم بتوانیم تصمیمات دقیق‌تری اتخاذ کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ثبت دقیق اطلاعات در سامانه رصد و پایش آسیب‌های اجتماعی یکی از چالش‌های جدی است که مدیران مدارس، معاونان و مشاوران باید با نهایت دقت، وضعیت دانش‌آموزان را در سامانه ثبت کنند و هرگونه سهل‌انگاری در این زمینه، برنامه‌ریزی‌های بعدی را با مشکل مواجه می‌کند. علاوه بر این در زمینه مداخله لازم است مشخص شود چه تعداد از دانش‌آموزان در مدرسه، مراکز مشاوره و یا با ارجاع به سایر دستگاه‌ها خدمات دریافت کرده‌اند و چه تعداد همچنان نیازمند رسیدگی هستند.

کاظمی تاکید کرد: گزارش‌ها باید شفاف، مستند و قابل ارائه در سطوح عالی مدیریتی کشور باشد.

وزیر آموزش‌وپرورش با تاکید بر تقسیم کارِ روشن درون‌دستگاهی و برون‌دستگاهی اظهار کرد: مقابله با آسیب‌های اجتماعی فقط وظیفه یک اداره کل یا یک بخش خاص نیست بلکه همه معاونت‌ها، تشکل‌های دانش‌آموزی و بخش‌های مختلف آموزش‌وپرورش باید سهم و نقش مشخص خود را در اقدامات پیشگیرانه ایفا کنند. در عین حال اقدامات فرهنگی و تربیتی باید مدرسه‌محور باشد و اثر آن در محیط واقعی مدرسه دیده شود. شعار ما بازگشت به مدرسه و تقویت نقش آن به‌عنوان محور اصلی تربیت است.

وی با قدردانی از استان‌هایی که در اجرای سامانه رصد و پایش و تکمیل فرآیند غربالگری عملکرد مطلوبی داشته‌اند، گفت: هرچند وضعیت کلی قابل قبول است، اما نباید به شرایط موجود قانع باشیم و باید برای دستیابی به پوشش صددرصدی و افزایش دقت آماری تلاش کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر