صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۰۸:۰۰ | ۳۰ / ۰۹ /۱۴۰۴
| |

کیدکد؛ پلی میان آموزش دانش‌آموزی و دنیای واقعی فناوری و صنعت

مدیرعامل مرکز نوآوری لنسر شریف با بیان اینکه مسابقات ملی دانش‌آموزی کیدکد میدانی برای سنجش آموزش، کشف استعداد و آماده‌سازی دانش‌آموزان برای ورود به دنیای واقعی فناوری و فریلنسری است، گفت: هدف ما این است که هیچ دانش‌آموزی از این مسیر جا نماند و همه به‌صورت عادلانه از فرصت‌های آموزشی و رقابتی بهره‌مند شوند.
کد خبر : 1020449

به گزارش خبرنگار آنا، رامبد دانش‌پژوه، مدیرعامل مرکز نوآوری لنسر شریف، در پنجمین دوره مسابقات ملی دانش‌آموزی کیدکد که در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری این نشست به این دلیل است که همه عوامل اجرایی، رسانه‌ها و حامیان در جریان جزئیات مسابقات قرار بگیرند تا اطلاع‌رسانی، هدایت دانش‌آموزان و مسیر شرکت در مسابقات به‌درستی انجام شود و هیچ دانش‌آموزی دچار سردرگمی یا سرخوردگی نشود.

وی گفت: کیدکد در اصل یک میدان واقعی برای محک زدن آموزش‌هاست؛ دانش‌آموزانی که آموزش دیده‌اند می‌توانند سطح خود را ارزیابی کنند و والدین نیز به‌روشنی می‌بینند فرزندشان در چه جایگاهی قرار دارد. از سوی دیگر، برای دانش‌آموزانی که آموزش رسمی در حوزه فناوری ندیده‌اند، این مسابقات بستری برای کشف استعداد و آشنایی با مفاهیمی مانند هوش مصنوعی، رباتیک و برنامه‌نویسی است.

دانش‌پژوه افزود: حضور در این رقابت‌ها صرفاً به معنای کسب رتبه نیست، بلکه تکمیل روند آموزشی و کسب تجربه در یک محیط علمی و مفرح است. در چهار سال گذشته، این مسابقات در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شد و امسال با انتقال به فضای نمایشگاهی و نمایشگاه بین‌المللی، محدودیت تعداد شرکت‌کنندگان برداشته شده و امکان حضور دانش‌آموزان بیشتری فراهم شده است.

وی با تشریح لیگ‌های مسابقات گفت: امسال از ساده‌ترین سطح رباتیک مانند ربات‌های کنترلی و رالی آغاز می‌کنیم و تا لیگ‌های پیشرفته‌تری همچون ربات‌های جنگجو، فوتبالیست، دارورسان، مسیریاب، المپیادهای علمی و الکترونیک ادامه می‌دهیم. همچنین لیگ خلاقیت برای دانش‌آموزانی طراحی شده که ایده دارند و می‌خواهند مسیر اختراع و نوآوری را تجربه کنند.

مدیرعامل مرکز نوآوری لنسر شریف ادامه داد: مسابقات از پایه‌های اول و دوم ابتدایی آغاز می‌شود و به‌تدریج تا سطوحی پیش می‌رود که دانش‌آموزان به سمت فریلنسری و کسب درآمد واقعی هدایت شوند. لیگ برنامه‌نویسی کودکان برای سنین ۹ تا ۱۲ سال، شامل ساخت اپلیکیشن با اپ اینونتور و طراحی صفحات با هدف درآمدزایی مستقیم است. همچنین لیگ برنامه‌نویسی پایتون و لیگ ACM در مجموع ۱۴ لیگ دانش‌آموزی را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: یکی از لیگ‌های ویژه امسال، لیگ ربات روبیکاست که به‌صورت آزاد برگزار می‌شود و حتی دانشجویان، معلمان و مربیان نیز می‌توانند در آن شرکت کنند. هدف این لیگ، طراحی و پیاده‌سازی یک بات برای پلتفرم روبیکاست که جوایز نفیسی از سوی شرکت روبیکا برای آن در نظر گرفته شده و برگزیدگان می‌توانند به صنعت متصل شوند.

دانش‌پژوه با اشاره به سابقه برگزاری این رویداد گفت: پنجمین دوره کیدکد در حالی برگزار می‌شود که در چهار دوره گذشته، بیش از ۶ هزار دانش‌آموز در مسابقات شرکت کرده‌اند و بیش از ۱۰۰ مدال‌آور جهانی از دل این رقابت‌ها معرفی شده‌اند. سال گذشته ۱۸۵۰ دانش‌آموز و سال قبل از آن ۲۱۵۰ دانش‌آموز در مسابقات حضور داشتند که همین موضوع باعث شده کیدکد به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد دانش‌آموزی کشور شناخته شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نظام داوری و جوایز اشاره کرد و گفت: امسال حساسیت ویژه‌ای روی ارزش مدال‌ها و دستاوردهای دانش‌آموزان داریم. مدال‌های طلا، نقره و برنز تنها به نفرات برتر هر پایه و هر لیگ اهدا می‌شود تا ارزش رقابت حفظ شود. در عین حال، برای جلوگیری از سرخوردگی دانش‌آموزان، سرتیفیکیت‌های امتیازمحور طراحی شده است.

دانش‌پژوه افزود: پنج درصد برتر هر لیگ مدال طلای درج‌شده روی سرتیفیکیت، تا ۱۰ درصد مدال نقره و تا ۲۰ درصد مدال برنز دریافت می‌کنند. در این سرتیفیکیت‌ها امتیاز کل دانش‌آموز، رتبه، نام لیگ، نام مربی یا کوچ و همچنین نام مدرسه یا واحد آموزشی درج خواهد شد. این موضوع اهمیت دقت در ثبت اطلاعات توسط دانش‌آموزان و مربیان را دوچندان می‌کند، زیرا اطلاعات ثبت‌شده در سایت مبنای صدور گواهی‌ها خواهد بود.

وی تأکید کرد: هدف اصلی کیدکد ساختن پلی میان استعدادهای دانش‌آموزی و دنیای واقعی فناوری، صنعت و فریلنسری است و امیدواریم با همراهی رسانه‌ها، حامیان و فعالان آموزشی، این مسیر برای دانش‌آموزان کشور هموارتر از گذشته شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر