صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۰:۱۵ | ۲۸ / ۰۹ /۱۴۰۴
| |
در گفت‌وگو با‌ آنا مطرح شد

از تئاتر کودک تا بحران نوجوانی؛ لقمانیان از خلأ بزرگ فرهنگی می‌گوید

عروسک گردان و صدا پیشه شناخته شده با تأکید بر اهمیت جشنواره‌های کودک و نوجوان، معتقد است که جامعه ما هنوز شناخت درستی از نوجوانان ندارد و به نیاز‌های روانی، تفریحی و فرهنگی این گروه سنی توجه جدی نمی‌شود. او می‌گوید فرهنگ و هنر، قدرتمندترین ابزار هر کشور برای ساختن آینده‌ای سالم و کم‌تنش است؛ ابزاری که در حرف از آن حمایت می‌شود، اما در عمل بودجه و برنامه‌ریزی لازم را دریافت نمی‌کند.
کد خبر : 1019818

محمد لقمانیان، عروسک‌گردان و صداپیشه شناخته شده عروسک‌هایی چون‌ «لقمه» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری آنا با اشاره به اهمیت جشنواره‌های کودک و نوجوان گفت: به نظر من جشنواره‌هایی مثل تئاتر کودک و نوجوان بسیار مهم هستند. تئاتر کودک و تئاتر نوجوان باید از هم تفکیک شوند، چون ما اساساً نوجوان‌هایمان را نمی‌شناسیم؛ نه به‌عنوان والد، نه معلم، نه مسئول و نه حتی هنرمند.

وی افزود: اگر هم تصور کنیم که نوجوان را می‌شناسیم، معمولاً فقط روی یک بخش محدود از زندگی‌اش کار می‌کنیم، در حالی که نوجوان در دوره بلوغ است و این مرحله نیازمند توجه جدی روان‌شناسانه است. نوجوان نیاز به تفریح، سرگرمی و رفاقت دارد و اگر این نیاز‌ها دیده نشود، مسائل مهم‌تری مثل گرایش به مواد مخدر یا آسیب‌های اجتماعی بروز پیدا می‌کند؛ مسائلی که ما معمولاً به آنها نمی‌پردازیم یا خیلی جدی‌شان نمی‌گیریم.

لقمانیان با انتقاد از فاصله میان حرف و عمل در حوزه فرهنگ گفت: همیشه می‌بینیم که مسئولان و هنرمندان درباره نوجوان صحبت می‌کنند، اما کمتر شاهد این هستیم که جایی دست به دست هم بدهند و یک اتفاق واقعی بیفتد؛ مثلاً متن تولید شود، کتاب نوشته شود یا پروژه‌ای شکل بگیرد که هم هنرمندان و هم مسئولان در آن درگیر باشند.

وی در ادامه با مقایسه تئاتر کودک و نوجوان توضیح داد: کودک مسیر خودش را بهتر طی می‌کند. ما همیشه در عرصه عروسک و تئاتر کودک کار‌های جذاب داشته‌ایم. کار با کودک بیش از هر چیز به احترام، سرگرمی و فضایی شاد و آموزشی نیاز دارد و لزوماً متن پیچیده نمی‌خواهد. شما اگر بتوانید یک فضای مفرح، شاد و آموزنده برای بچه‌ها ایجاد کنید، برنده‌اید.

این عروسک‌گردان و صداپیشه با اشاره به تأثیر بلندمدت فعالیت‌های فرهنگی افزود: همین کودکان، شهروندان امروز و فردای ما هستند. هرچه بچه‌های ما بیشتر تئاتر ببینند، فیلم ببینند و در فضا‌های فرهنگی حضور داشته باشند، وقتی بزرگ‌تر می‌شوند ــ در هر شغلی که باشند ــ فرهنگ قوی‌تری دارند. شاید کمتر دعوا کنند، شاید میزان نیاز به مشاوره در جامعه پایین‌تر بیاید و حس نوع‌دوستی و همدلی به‌صورت ناخودآگاه در آنها شکل بگیرد. این تأثیر همیشه وجود دارد.

لقمانیان با انتقاد از نبود حمایت مالی واقعی از فرهنگ و هنر گفت: همیشه مسئولان می‌گویند تئاتر، فرهنگ و هنر خوب است، اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد و بودجه‌ای هم اختصاص داده نمی‌شود. من همیشه گفته‌ام هر کشوری برای دفاع از خودش هزینه‌های زیادی می‌کند، اما بهترین و مؤثرترین هزینه در دنیا، سرمایه‌گذاری در فرهنگ و هنر است؛ چون فرهنگی قدرتمند و پرشتاب ایجاد می‌کند که می‌تواند روی تمام دنیا تأثیر بگذارد.

وی ادامه داد: وقتی اسم ایران می‌آید، باید دنیا بداند با کشوری طرف است که فرهنگ و هنر دارد. برای رسیدن به این نقطه، باید روی فرهنگ‌مان بیشتر کار کنیم، فیلم و تئاترمان را قوی‌تر کنیم و آنها را جدی بگیریم.

این هنرمند در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت برگزاری جشنواره کودک اشاره کرد و گفت: من در جشنواره کودک بریز و بپاش نمی‌بینم. در سال‌های قبل، چه از نظر پذیرایی، چه اسکان و چه شب‌نشینی‌ها، بریز و بپاش زیادی وجود داشت، اما به نظر من بعضی وقت‌ها لازم است برای کودک و نوجوان هزینه کنیم تا هنرمندان بیایند، با هم تعامل داشته باشند و فضای مؤثری شکل بگیرد.

لقمانیان با مقایسه جشنواره‌ها و همایش‌ها تصریح کرد: متأسفانه در ایران بسیاری از سمینار‌ها و همایش‌ها بریز و بپاش زیادی دارند، اما خروجی مشخصی برای مردم ندارند. در مقابل، جشنواره‌های مهم و بین‌المللی مثل فجر، جشنواره فیلم یا رویداد‌های کودک و نوجوان، باید بخش‌های جنبی، تبلیغات گسترده و برنامه‌های متنوع داشته باشند که اغلب ندارند یا خیلی کم‌رنگ برگزار می‌شوند.

وی در پایان تأکید کرد: اگر قرار است هزینه‌ای شود، بهتر است در جایی خرج شود که اثرش ماندگار است؛ جایی مثل فرهنگ و هنر کودک و نوجوان، که آینده یک جامعه را می‌سازد.

انتهای پیام/

ارسال نظر