ایران جزو ۲۰ کشور پیشرو جهان در تولید تجهیزات آزمایشگاهی است
به گزارش خبرگزاری آنا؛ عبدالحسن بهرامی، رئیس نمایشگاه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و آزمون پیشرفته ایرانساخت امشب در یک برنامه تلویزیونی زنده، به تشریح دستاوردها و برنامههای این نمایشگاه پرداخت.
وی با اشاره به حمایتهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادوار گذشته، اعلام کرد: «تقریباً حدود دو و نیم همت فروش شرکتهای دانشبنیان و فناور تولیدکننده تجهیزات آزمایشگاهی در کشور در این حوزه بود. در مجموع ۱۲ دوره، میشود گفت حدود ۲۰۰ میلیون دلار صرفهجویی ارزی به صورت مستقیم شکل گرفته و به صورت غیرمستقیم هم تقریباً حدود ۵۰۰ میلیون دلار صرفهجویی ارزی گرفتهشده است.»
بهرامی افزود: «تقریباً حدود ۷۲۰۰ نفر نیروی تحصیلکرده و متخصص در کشور در این سالها جذب این شرکتهای تولیدکننده تجهیزات آزمایشگاهی شدند و تقریباً حدود ۷۰۱۴ آزمایشگاه و مرکز آزمایشگاهی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در اقصی نقاط کشور تجهیز شدند. اینها بخشی از دستاوردهای نمایشگاه ایرانساخت در ادوار گذشته بوده است.»
ایران در جمع برترینهای فناوری آزمایشگاهی جهان
وی با بیان اینکه یک اکوسیستم نوآوری در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی در کشور شکل گرفته است، تصریح کرد: «ما در دنیا تعداد محدودی از کشورهای پیشرفته و توسعهیافته داریم که اینها در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی حرف برای گفتن دارند و تولیداتی را انجام میدهند. جمهوری اسلامی ایران امروز میتواند این ادعا را داشته باشد که جز این کشورهاست و ورود پیدا کرده به این کشورها که زیر ۲۰ کشور هستند که در دنیا این تولیدات تجهیزات آزمایشگاهی را انجام میدهند.»
رئیس نمایشگاه ایرانساخت رویکرد دورههای دوازدهم و سیزدهم را تمرکز بر کیفیت محصولات با هدف جذب بازار صادراتی دانست و گفت: «حجم بازار تجهیزات آزمایشگاهی در دنیا تقریباً حدود ۸۰ میلیارد دلار است و این بازار در ۱۰ سال گذشته یک سیر رو به رشد داشته است. در کشورهای جنوب غرب آسیا و همسایه، یک بازار حدود دو سه میلیارد دلاری وجود دارد.»
تلاش برای فتح بازارهای جهانی با طراحی و کیفیت
بهرامی خاطرنشان کرد: «اگر بخواهیم به سمت صادرات این محصولات داخلی به کشورهای هدف برویم، در اولین گام نیاز داریم که بتوانیم یک سری محصولات استاندارد، کاربرپسند و از نظر طراحی بازارپسند تولید کنیم و خدمات پس از فروش هم ارائه دهیم.» وی با اشاره به تقویت جشنواره طراحی صنعتی در معاونت علمی، افزود: «امسال در پنجمین دوره این جشنواره، هدفگذاری کردهایم که در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی بتوانیم محصولات ساخت بار اول را با کمک دبیرخانه تولید بار اول شکل دهیم.»
وی در ادامه این نوید را داد که «انشاالله در نمایشگاه ایرانساخت سال آینده بنا داریم که حداقل ۱۰ محصول هایتک و فناورانه جدید را در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی که نیاز بازار بینالملل است، با کمک شرکتهای دانشبنیان و فناور داخلی رونمایی کنیم و به بازارهای هدف برسانیم.»
شبکهسازی بینالمللی؛ چالشها و برنامههای آینده
او در پاسخ به سوالی که درباره شبکهسازی بینالمللی، از سوی مجری برنامه مطرح شد بیان کرد: «از ادوار گذشته، شرکتهای فناور و دانشبنیان به صورت غیرمستقیم و گاهی مستقیم صادرات را انجام میدادند. محصولاتی داریم که به کشورهایی مانند روسیه، چین، کشورهای اروپایی و کانادا صادر شدهاند.» وی افزود: «ما از چند سال پیش یک برنامه ساختاریافته توسعه بازار صادرات با همکاری سازمان توسعه همکاریهای علمی بینالملل داشتهایم که گامهای آن شامل شناخت نیاز کشورهای هدف، تسهیل ارتباطات، تطبیق با استانداردها و تولید محصولات کاربرپسند است.»
بهرامی با اشاره به برگزاری نشستهای سازمانی در نمایشگاه، گفت: «در سه روز اول نمایشگاه امسال حدود ۳۰۰ نشست داشتهایم. به عنوان مثال، در بازدیدی با رئیس سازمان استاندارد، به یک پیشقرارداد صادراتی با هیئتی از عمان دست یافتیم.»
ابزارهای توسعه بازار و عبور از تحریمها با کیفیت
وی در تشریح ابزارهای توسعه بازار، به سه محور اشاره کرد: «ابزار اول، حمایت از شبکه دانشگاهی با ارائه یارانه خرید به دانشگاهها در سه سطح ۴۵، ۳۰ و ۱۰ درصد بر اساس عمق ساخت داخل و پیچیدگی فناوری است. ابزار دوم، ورود بخش صنعت با مشوقهایی مانند تسهیلات لیزینگ با سود ۲۰ درصد و حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی است. ابزار سوم، ایجاد مشوقهای صادراتی است.»
بهرامی در پاسخ به موضوع تحریمها و اثر آن بر نمایشگاه تاکید کرد: «ایران ساخت، نمایشگاه اقتدار نظام علم و فناوری کشور است. تجربه نشان داده دنیا هرگاه به محصولات ما نیاز داشته، تحریمها را دور زده است. اگر بتوانیم روی کیفیت محصولاتمان کار کنیم، به ضرس قاطع عرض میکنم که حتی کشورهای اروپایی و آسیایی برای دسترسی به محصولات ما، تحریمها را دور خواهند زد.»
وی در ادامه با اشاره به رشد کیفی شرکتهای حاضر، گفت: «در دوره سیزدهم نسبت به دوره قبل ریزشی در تعداد شرکتها نداشتیم و سطح کیفی شرکتها بالاتر رفته است. فروش دوره گذشته نمایشگاه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بود که یک سوم آن یارانه معاونت علمی بوده است.» از طرفی باید اذعان کرد که اقتصاد دانشبنیان راه برونرفت از مشکلات اقتصادی کشور محسوب میشود.
انتهای پیام/