تحول آموزش با تکیه بر ابزارهای نوین و آموزش مجازی
به گزارش خبرنگار آنا، علی قدمیاری، مدیرعامل شرکت پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی، در سخنرانی خود با اشاره به تحولات بنیادین در حوزه آموزش اظهار کرد: در دانشگاهها و نظام آموزشی کشور باید به صورت جدی وارد بحث استفاده از ابزارها و سازوکارهای نوین شویم؛ ابزارهایی که هم در حوزه کاربریهای عمومی و هم بهویژه در حوزه آموزشی، در قالب دستیارهای آموزشی و سامانههای هوشمند قابل استفاده هستند.
وی افزود: یکی از مهمترین محورهایی که باید بهصورت نهادینه در نظام آموزشی کشور جا بیفتد، استفاده از آموزش مجازی و فناوریهای نوظهور است. این موضوع نقش بسیار مهمی در افزایش کارآمدی، سرعت ارائه خدمات آموزشی و همچنین عدالت آموزشی دارد. جامعه، خانوادهها و دانشآموزان امروز با شتابی بسیار بالاتر از گذشته در حال حرکت هستند و نظام آموزش و پرورش نیز ناگزیر است متناسب با این شتاب، خود را بهروزرسانی کند.
قدمیاری با اشاره به مفهوم مدرسه فیزیکی تصریح کرد: مدرسه فیزیکی تنها یک ساختمان نیست، بلکه مجموعهای از المانها شامل معلم، دانشآموز، والدین و محیط آموزشی را در بر میگیرد. اما امروز دنیا به سمتی رفته که این مفهوم در حال بازتعریف است. توسعه فیزیکی مدارس اگرچه مهم است، اما بهتنهایی پاسخگوی نیازهای متنوع آموزشی نیست و باید با آموزش مجازی و ابزارهای نوین تکمیل شود.
مدیرعامل شرکت پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی در ادامه با اشاره به تحولات نظام آموزشی آمریکا گفت: در ایالات متحده شاهد تغییر رویکرد از تمرکزگرایی به سمت تقویت نظامهای ایالتی هستیم. حتی بحثهایی درباره انحلال یا تضعیف ساختارهای متمرکز وزارت آموزش و پرورش مطرح شده است. این به معنای انقلاب در نظام آموزشی است؛ انقلابی که میگوید هر ایالت و هر منطقه باید متناسب با شرایط اقلیمی، جغرافیایی و نیازهای بومی خود برنامه آموزشی داشته باشد.
وی ادامه داد: دانشآموزی که در ایالت ساحلی زندگی میکند، باید مهارتهایی مانند دریانوردی و علوم مرتبط با دریا را بیاموزد و در مقابل، در مناطق دیگر آموزشها باید متناسب با شرایط همان منطقه طراحی شود. حتی زمانبندی آموزش نیز میتواند متفاوت باشد؛ جایی که گرما زودتر شروع میشود، کلاسها زودتر آغاز شوند یا در مناطقی دیگر، کلاسها به ساعات عصر منتقل شود. این تنوع و انعطافپذیری، بدون استفاده از ابزارهای آموزشی نوین عملاً امکانپذیر نیست.
قدمیاری با تأکید بر نقش فناوری در حمایت از دانشآموزان خاص بیان کرد: ابزارهای آموزشی جدید میتوانند کمک بزرگی به دانشآموزان دارای معلولیت یا نیازهای ویژه باشند. بسیاری از این دانشآموزان در مدرسه فیزیکی امکان حضور مؤثر ندارند یا با مشکلات جدی مواجهاند، اما آموزش مجازی و فناوریهای نوین میتواند فرصتهای برابر آموزشی را برای آنها فراهم کند و بخشی از اشتباهات و کاستیهای نظام آموزشی سنتی را جبران کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر میخواهیم نظام آموزشی کارآمد، سریع و عادلانهای داشته باشیم، چارهای جز پذیرش آموزش مجازی، استفاده از فناوریهای نوظهور و حرکت به سمت مدلهای متنوع و منعطف آموزشی نداریم. این مسیر، آینده آموزش را رقم خواهد زد.
انتهای پیام/