صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۰:۴۸ | ۲۴ / ۰۹ /۱۴۰۴
| |
رضا مردانی

پرداختن به آسیب‌های اجتماعی در قالب پانتومیم امکان پذیر است

 مدیرکل هنرهای نمایشی، در آستانه برگزاری چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر پانتومیم زنجان بر تفکربخش و استانداردهای نوین پانتومیم تاکید کرد .
کد خبر : 1019076

به گزارش خبرگزاری آنا، در متن پیام رضا مردانی مدیر کل هنرهای نمایشی به جشنواره پانتومیم زنجان آمده است:  چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر پانتومیم زنجان، بار دیگر بستری فراهم ساخته تا هنرمندان هنر بیانی–بدنی، با اتکا به ظرفیت‌های ناب «بدن»، «ژست»، «ریتم» و «فضاسازی غیرکلامی»، روایت‌های عمیق و انسان‌محور زمانه را در قالب زبانی جهانی و فراملی به صحنه آورند.

پانتومیم، هنری است که در آن «سکوت» بدل به «صدا»، «حرکت» جایگزین «واژه»، و «بدن» تبدیل به کامل‌ترین ابزار اندیشه‌ورزی و تخیل می‌شود؛ هنری که مرزهای زبان را در می‌نوردد و مخاطب را بی‌واسطه با معنا مواجه می‌کند.

محورهای این دوره از جشنواره نیز با همین نگاه، تصویری از مسئولیت اجتماعی و فرهنگی هنر پانتومیم ارائه می‌دهد. پرداختن به مقاومت، ایثار و فداکاری در ساختاری فیزیکال، فرصتی فراهم می‌آورد تا کیفیت‌های احساسی، کشمکش‌های درونی و لحظات تعالی انسان نه از طریق گفتار، بلکه با نشانه‌های حرکتی روایت شود. همچنین نگاه نو به مضامین بومی، سنتی، آیینی و مذهبی امکان تبدیل آیین‌ها و اسطوره‌ها به زبان بصری و حرکتی را فراهم می‌کند؛ زبانی که قدرت احیا، بازخوانی و بازآفرینی میراث فرهنگی را به شکلی بدیع و امروزی دارد.

توجه جشنواره به کودک و نوجوان، چه در قالب نمایش‌های زنده و چه عروسکی ، بر اهمیت تربیت زیباشناسانه نسل آینده تأکید می‌کند؛ نسلی که با تماشای نمایش‌های بدون دیالوگ، توانایی تأویل، تخیل و خوانش معانی پنهان را می‌آموزد. پرداختن به آسیب‌های اجتماعی در قالب پانتومیم نیز امکان می‌دهد تا رنج‌ها، گره‌ها و مسائل انسانی، بدون واسطه کلام، به زبانی جهانی و قابل‌فهم برای همه اقشار ارائه شود.

محور حقوق و تکالیف متقابل شهروند و مدیریت شهری به ما یادآوری می‌کند که بدن در فضای شهری نیز معنادار است؛ حرکت، کنش و تعاملات فیزیکی، خود زبان اجتماعی‌اند. همچنین نمایش‌های کمدی و توجه ویژه جشنواره به طنز، بر ظرفیت بی‌بدیل زبان بدن در ایجاد نشاط، خنداندن، کنایه‌پردازی و بازگویی مسائل جدی در قالبی نرم و قابل‌درک اشاره دارد؛ جایگاهی که هنر بدنی همیشه در آن درخشان ظاهر شده است. محور حمایت از بنیان خانواده و جوانی جمعیت نیز مجالی تازه برای بیان لطافت، پیوند و ارزش‌های انسانی در قالب زبان فیزیکال فراهم می‌آورد.

این رویکردها نشان می‌دهد که جشنواره نه‌تنها عرصه نمایش آثار، بلکه میدانی برای تعمیق سواد حرکتی، توسعه زبان بدن دراماتیک، و گسترش پژوهش و تجربه‌ورزی در حوزه تئاتر فیزیکال است. امید است هنرمندان با بهره‌گیری از این موضوعات، آثاری بیافرینند که نه‌تنها سرگرم‌کننده، بلکه برانگیزاننده، تفکربخش و از حیث تکنیک، استانداردهای نوین پانتومیم را نمایندگی کنند.

ضمن سپاس از دبیرخانه جشنواره، هنرمندان، داوران، گروه‌های شرکت‌کننده و همه تلاشگران عرصه هنرهای نمایشی، آینده‌ای روشن، پویایی بیشتر و اعتلای روزافزون هنر پانتومیم ایران را آرزومندم.                                                                                                                                  چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر پانتومیم زنجان به دبیری ساسان قجر در آذر ماه سال جاری در زنجان برگزار می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر