حریم تئاتر شهر برای صیانت از فرهنگ و امنیت هنرمندان ضروری است/تردد روزانه در تئاتر شهر بدون مشکل
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، کوروش سلیمانی، مدیر مجموعه تئاتر شهر، در ابتدای این نشست با قدردانی از همراهی و همکاری رسانهها گفت: مسئله حریم تئاتر شهر همواره برای من مهم بوده و از نخستین موضوعاتی است که در دوره مدیریتم پیگیری کردم. آنچه باقی میماند فرهنگ و هنر است و سایر امور به خاطره تبدیل میشود؛ بنابراین هر کسی که در این مسیر خدمت کند، وظیفهاش را بهدرستی انجام داده است.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت ایجاد حریم برای تئاتر شهر افزود: حریم برای این مجموعه یک ضرورت است؛ چرا که مراقبت از آسیبهای پیرامونی، اتفاقات نامناسب، ترددهای غیرمتعارف، حضور دستفروشان و کارتنخوابها از دغدغههای جدی ماست. البته قصد بیاحترامی به هیچیک از همشهریان را نداریم، اما روشن کردن آتش یا ایجاد مزاحمت در اطراف تئاتر شهر اقدام درستی نیست.
سلیمانی با بیان اینکه تئاتر شهر نگین منطقه یازده است، تأکید کرد: دستفروشان نیز حق کار دارند، اما این فضا بر اساس قواعد فرهنگی تعریف شده و باید محیطی امن برای برگزاری رویدادهای هنری باشد. اگر حریم مشخص و ساماندهی شود، امکان برنامهریزی برای مجموعه بسیار سادهتر و مؤثرتر خواهد بود.
مدیر مجموعه تئاتر شهر با بیان اینکه حریم به معنای بستن فضا نیست، تصریح کرد: حریم ما باز است و صرفاً مزاحمتها کاهش مییابد. در طول روز تردد کاملاً آزاد خواهد بود و تنها در ساعات شب، برای حفاظت از مجموعه و جلوگیری از تکرار اتفاقات گذشته، درها بسته میشود.
وی در پایان از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاوران ایشان و همچنین شهرداری منطقه ۱۱ بابت پیگیریها و همکاریهای انجامشده، مهندس امتیازی طراح طرح در اجرای این طرح قدردانی کرد.
در ادامه این نشست، مجتبی گیویان از کارشناسان مجموعه تئاتر شهر با تشریح وضعیت این مجموعه بر اساس فایل PDF طرح حریم، به سابقه تاریخی شکلگیری حریم تئاتر شهر از دوران پهلوی اشاره کرد و گفت: پیش از این نیز تئاتر شهر دارای حریم مشخصی بود که کارکرد مناسبی داشت، اما در مقطعی شهرداری وقت تصمیم گرفت نردههای پارک دانشجو و تئاتر شهر را جمعآوری کند و همین موضوع، آغازگر بسیاری از مشکلات بعدی شد.
وی با اشاره به آسیبهای اجتماعی واردشده به تئاتر شهر در دوره فقدان حریم و حفاظت، افزود: حوض تئاتر شهر در گذشته دارای تأسیسات برقی بود؛ تصور کنید کودکی در آن آب بازی میکرد و دچار برقگرفتگی میشد. تجمعهای کنترلنشده، درگیریها، تکدیگری، نزاعها و مسائل امنیتی، همگی به این ابرگذرگاه شهری که بدون مدیریت رها شده بود، تحمیل شد و تئاتر شهر را نیز درگیر کرد.
گیویان ادامه داد: آسیبهای کالبدی بنا نیز کم نبود؛ از تخریب کاشیهای ساختمان که امروز هزینه مرمت آنها بسیار بالاست، تا سرقت مجسمهها، آسیب به دستگیرهها و درها و تبدیلشدن محوطه مجموعه به محل برگزاری برخی آیینها مانند چهارشنبهسوری، آتشافروزی و اتفاقات پرخطر دیگر.
این کارشناس مجموعه تئاتر شهر با اشاره به شرایط مترو و بحرانهای تنشزای پیرامون آن گفت: امروز صدای قطارها و لرزشهای ایستگاهها آرامش گذشته را ندارد و مجموعه این عوامل باعث شد هنرمندان نسبت به امنیت «خانه» خود احساس خطر کنند و نسبت به این وضعیت واکنش و مصاحبه داشته باشند. موضوع حریم تئاتر شهر از اوایل دهه ۸۰ در دستور کار مدیریت مجموعه قرار گرفت.
وی افزود: در مقاطعی با دستوراتی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرحهایی مطرح شد اما این طرحها به اقناع لازم نرسید و فرآیند بررسی آنها طولانی شد. در نهایت، در سال ۱۴۰۲ و در جریان بازدید وزیر، دستور صریحی صادر شد مبنی بر اینکه مجموعه تئاتر شهر موظف است طرح امکانسنجی حریم را بهصورت دقیق تهیه و اجرا کند.
گیویان خاطرنشان کرد: پس از آن، کلنگزنی طرح در سال ۱۴۰۲ توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد و این روند تا رسیدن به شرایط فعلی ادامه پیدا کرد.
سپس، سروناز امتیازی، طراح و معمار مجموعه، با قرائت بیانیه خود اظهار کرد: شفافیت فضا برای من بهعنوان یک معمار اهمیت بسیار زیادی دارد. روایت امروز تئاتر شهر، هسته یک پازل فرهنگی گمشده است که با نگاه معماری، شهری و فرهنگی به آن توجه شد.
سعید جمشیدی: مطالعات پوسته و مجموعههای میراثی تئاتر شهر بهزودی رونمایی میشود
سعید جمشیدی، مدیرکل دفتر طرحهای عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از آغاز سخنان خود با ادای احترام به خبرنگاران و قدردانی از حضور آنها گفت: قرارداد حریم تئاتر شهر در دولت گذشته منعقد شد و در این مسیر جلسات متعددی برگزار کردیم. از دوستان مشاور، طراح و پیمانکار پروژه زحمات زیادی کشیده شد.
وی با اشاره به تأخیرهای ایجادشده در روند پروژه افزود: در این پروژه با تأخیرهایی مواجه بودیم که بخشی از آن خارج از اختیار ما بود، اما آن را میپذیریم و قبول داریم که میتوانستیم تلاش بیشتری داشته باشیم. این تجربه برای ما درسآموز بود.
جمشیدی با تأکید بر ضرورت حفظ بنای تئاتر شهر تصریح کرد: این ساختمان باید سرپا نگه داشته شود. مشکلات سازهای آن، از جمله مزاحمتها و ضعفهای سازهای، نیازمند تقویت است. پوستهای که امروز مشاهده میشود بخشی از مجموعه است، اما واقعیت این است که کل بنا از ابتدا با مشکلات سازهای روبهرو بوده و برخی بخشها نیمهتمام مانده است. مطالعات ما درباره پوسته تئاتر شهر و مجموعههای میراثی آن در حال تکمیل است و بهزودی رونمایی خواهد شد.
همراهی مترو و برنامههای مشترک فرهنگی
کوروش سلیمانی نیز در بخش دیگری از نشست، درباره مترو گفت: مدیریت مترو همکاری بسیار خوبی با ما داشته است و برنامههای مشترکی برای استفاده از فضاهای مترو و اجرای فعالیتهای هنری در نظر گرفته شده است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری آنا درباره همکاری با میراث فرهنگی توضیح داد: خوشبختانه تمام اقدامات مرتبط با بنا با همراهی و نظارت میراث فرهنگی انجام میشود و همه اتفاقات با تأیید آنهاست. برخی موارد مانند درها قابل تعویض هستند، اما اجزایی مانند چوبها امکان تغییر ندارند، چراکه معمار خاصی آنها را طراحی کرده است.
ساماندهی ورودیها و کنترل تردد
سلیمانی در بخش پرسش و پاسخ با خبرنگاران گفت: رفتوآمد آزاد وجود خواهد داشت، اما در نقاط استقرار نگهبانان، همانند موزه سینما، حصاری برای جلوگیری از ورود و خروج افراد مزاحم در نظر گرفته شده و این فضاها در شب بسته میشوند.
امتیازی نیز در توضیح ورودیها اظهار کرد: در ضلع شمالغربی ورودی اصلی خواهیم داشت. در عرصه شمالی عقبنشینی برای تقویت عرصه شهری انجام شده است. همچنین یک ورودی در جنوبغربی و یک ورودی در جنوبشرقی برای تردد خودرو پیشبینی شده است.
سلیمانی درباره مشکلات خاص مانند بالا آمدن از دربها گفت: به هر حال تغییراتی انجام خواهد شد و تمام تلاش ما این است که این تغییرات کمترین مشکل را ایجاد کند. همچنین امکان راهاندازی کافه و فضای فروش یادگاریهای تئاتر شهر و محصولات فرهنگی نیز وجود دارد.
استقبال از سرمایهگذاران فرهنگی
جمشیدی در پایان درباره بهرهبرداری از فضاهای جانبی تئاتر شهر گفت: از حضور هر سرمایهگذار و اسپانسری که هدفش تقویت فرهنگ و هنر باشد، استقبال میکنیم. در چند ماه آینده راهاندازی کامل حریم تئاتر شهر در اولویت اول ما قرار دارد و پس از آن، موضوع تأمین و تکمیل سیستم اطفای حریق دنبال خواهد شد.
انتهای پیام/