صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۸:۵۰ | ۲۲ / ۰۹ /۱۴۰۴
| |

هوش مصنوعی فرصت بی‌سابقه‌ای برای ارتقای آموزش حسابداری ایجاد کرد

معاون آموزش و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان گفت: توسعه هوش مصنوعی و ابزار‌های تحلیل داده، فرصت بی‌سابقه‌ای برای ارتقای کیفیت آموزش و مهارت‌های حرفه‌ای ایجاد کرده است
کد خبر : 1018685

به گزارش خبرنگار آنا، در راستای اجرای طرح ملی صدرا (صنعت، دانشگاه، راه اشتغال)، نهمین رویداد صدرا با عنوان هوش مصنوعی و چشم‌انداز حسابداری با هدف تبیین تازه‌ترین تحلیل‌ها و روند‌های نوین در حوزه حسابداری دیجیتال، قوانین مالیاتی و مهارت‌های خلق فرصت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان برگزار شد.

محمدجواد رضوانی معاون آموزش و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان در این رویداد اظهار کرد: توسعه هوش مصنوعی و ابزار‌های تحلیل داده، فرصت بی‌سابقه‌ای برای ارتقای کیفیت آموزش و مهارت‌های حرفه‌ای ایجاد کرده است و دانشگاه باید متناسب با این تحولات، برنامه‌های خود را بازنگری کند.

وی همچنین از راه‌اندازی برنامه‌های مهارتی و پژوهش‌محور در قالب طرح صدرا خبر داد و افزود: دانشگاه با ایجاد زیرساخت‌های فناورانه، آزمایشگاه‌های تخصصی و دوره‌های میان‌رشته‌ای، مسیر تربیت «حسابداران نسل نو» را هموار می‌کند. همکاری نزدیک دانشگاه با صنعت و نهاد‌های اجرایی، بخشی از راهبرد دانشگاه برای پیاده‌سازی مدل جامع آموزش مبتنی بر فناوری است.

معاون آموزش و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان با تأکید بر ضرورت انطباق آموزش حسابداری با تحولات فناوری، اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید نقش فعال‌تری در تربیت نیرو‌های متخصص برای دنیای دیجیتال ایفا کنند. استفاده از هوش مصنوعی، تحلیل داده و سامانه‌های هوشمند، آینده حرفه حسابداری را دگرگون کرده و نیازمند بازنگری در سرفصل‌های آموزشی و روش‌های مهارتی است.

رضوانی همچنین به اهمیت هم‌افزایی میان نهاد‌های علمی و صنعتی اشاره کرد و ادامه داد: ایجاد مسیر‌های مشترک برای پژوهش‌های کاربردی، می‌تواند روند گذار به حسابداری هوشمند را تسریع کند.

دانشگاه‌ها محیطی برای توسعه ایده‌های فناورانه در حوزه مالی

معاون دانشکده توسعه فناوری و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان نیز با اشاره به اینکه دانشگاه باید بستر اصلی شکل‌گیری نوآوری‌های مالی و فناورانه باشد، گفت: تلفیق آموزش حسابداری با علوم داده، کارآفرینی و هوش مصنوعی در دانشگاه می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای کارایی سازمان‌ها و ایجاد کسب‌وکار‌های مالی نوین شود.

علی فائض با بیان اینکه نقش دانشگاه در آینده حسابداری تنها آموزش نیست، تصریح کرد: طراحی الگو‌های جدید تصمیم‌سازی مالی، توسعه نرم‌افزار‌های بومی و ایجاد اکوسیستم نوآوری نیز از مأموریت‌های اصلی مراکز دانشگاهی محسوب می‌شود.هوش مصنوعی نه‌تنها فرآیند‌های حسابداری را ساده‌تر و دقیق‌تر می‌کند، بلکه می‌تواند الگو‌های جدیدی در تصمیم‌گیری مالی ایجاد کند.

لزوم همسوئی دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای با نیاز‌های بازار کار

مدیرکل اداره فنی و حرفه‌ای استان سمنان هم به نقش دانشگاه در ایجاد استاندارد‌های جدید مهارتی اشاره کرد و گفت: هم‌افزایی دانشگاه با بخش مهارت‌آموزی می‌تواند مسیر تربیت نیروی انسانی مجهز به فناوری‌های هوشمند را سرعت بخشد.

محمود فیض بیان کرد: مهارت‌های دیجیتال و ابزار‌های مبتنی بر هوش مصنوعی باید از طریق همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها به‌صورت نظام‌مند وارد چرخه آموزشی شوند.

وی، مهارت‌محوری را محور اساسی تحول در حوزه حسابداری دانست و تأکید کرد: دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای باید با نیاز‌های جدید بازار کار همسو شوند. مهارت‌های مرتبط با هوش مصنوعی، سامانه‌های مالی هوشمند و ابزار‌های دیجیتال، دیگر انتخابی نیستند بلکه ضرورت حرفه‌ای محسوب می‌شوند. سازمان فنی و حرفه‌ای آماده است دوره‌های مشترک مهارتی و فناورانه با دانشگاه طراحی و اجرا کند.

مدیرکل اداره فنی و حرفه‌ای استان سمنان این همکاری را پیش‌نیاز اصلی گذار حرفه حسابداری به فضای رقابتی و مبتنی بر داده دانست و تصریح کرد: تعامل سه‌جانبه دانشگاه، صنعت و نهاد‌های مهارت‌آموزی، پیش‌نیاز ایجاد یک اکوسیستم کارآمد برای تربیت نیروی متخصص است.

فناوری؛ بستر همکاری حسابداران و سازمان امور مالیاتی

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان با تأکید بر اینکه فناوری‌های هوشمند به‌سرعت در نظام مالیاتی کشور در حال توسعه است، گفت: دانشگاه‌ها نقش کلیدی در آماده‌سازی کارشناسان و حسابداران برای کار با این سامانه‌ها دارند. رشد تعامل میان دانشگاه و نظام مالیاتی می‌تواند به ارتقای کیفیت گزارش دهی مالی و کاهش خطا‌های فرایندی کمک کند.

علی حسین پور، دانشگاه را شریک اصلی سازمان امور مالیاتی در آموزش نیروی متخصص معرفی کرد و توضیح داد: تربیت کارشناسان مسلط به تحلیل داده و سامانه‌های مالیاتی هوشمند، بدون همراهی دانشگاه امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه فناوری‌های هوشمند به ارتقای دقت و شفافیت در نظام مالیاتی کمک کرده‌اند، بیان کرد: سازمان امور مالیاتی در حال توسعه سامانه‌های هوشمند برای پردازش داده‌ها و گذار از حسابداری سنتی به حسابداری هوشمند است.

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان نقش حسابداران در این اکوسیستم فناوری محور را مهم دانست و تأکید کرد: آشنایی حرفه‌ای با تحلیل داده و سیستم‌های یکپارچه مالیاتی، یکی از نیاز‌های جدی جامعه حسابداری محسوب می‌شود و کارشناسان مالی باید به ابزار‌های دیجیتال مسلط باشند تا بتوانند گزارش دهی دقیق‌تری ارائه دهند و در تعامل با سامانه‌های مالیاتی عملکرد مؤثرتری داشته باشند.

تحول دیجیتال در سایه تعامل پیوسته صنعت و دانشگاه

مدیر آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزادمهرگان هم با تشریح روند پیشرفت سیستم‌های هوشمند مالی در بخش خصوصی، گفت: شرکت‌های فعال در حوزه فناوری مالی نقش مهمی در پیاده‌سازی راهکار‌های نوین حسابداری دارند.

رؤیا جمالی منش نقش دانشگاه را در انتقال دانش نظری و تربیت نیروی انسانی کارآمد برای صنعت بسیار مهم توصیف کرد و با تأکید بر اهمیت همکاری میان صنعت و دانشگاه افزود: شرکت‌ها آماده‌اند تجربیات عملی و نیاز‌های واقعی بازار را به‌منظور تدوین و طراحی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی مبتنی بر نیاز‌های روز حوزه حسابداری و مالی در اختیار واحد‌های دانشگاهی قرار دهند تا نیروی‌های متخصص و ماهرمورد نیاز صنعت در محیط علمی دانشگاه تربیت شوند.

وی با تشریح نقش بخش خصوصی در توسعه فناوری‌های مالی عنوان کرد: نرم‌افزار‌های هوشمند و سامانه‌های تحلیل داده سهم مهمی در تغییر رویکرد سازمان‌ها نسبت به حسابداری دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر