صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۰۸:۵۴ | ۲۲ / ۰۹ /۱۴۰۴
| |
مجید قناد در گفت‌و‌گو با آنا

بخش بین‌الملل تئاتر کودک نباید ویترین چندروزه باشد/ جشنواره بدون استمرار، عقب‌گرد می‌کند

مجید قناد پیشکسوت عرصه تلویزیون و تئاتر کودک با انتقاد از محدود شدن جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به چند روز، خواستار تجمیع تجربه دبیران سی دوره این رویداد شد و تأکید کرد استمرار آموزش، ایجاد سالن‌های اختصاصی برای هنرمندان نوجوان و ارسال آثار جشنواره به شهرستان‌ها می‌تواند مسیر رشد تئاتر کودک و نوجوان را به‌صورت جدی تقویت کند.
کد خبر : 1018450

مجید قناد پیشکسوت نمایش های کودک و نوجوان و‌مجری شناخته شده تلویزیون در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با قدردانی از برگزارکنندگان مراسم بزرگداشت خود در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: من در برابر بزرگان این حرفه خودم را کوچک می‌دانم؛ چه آنان که امروز در بین ما نیستند و چه آنهایی که همچنان حضورشان مایه افتخار است. دست تک‌تکشان را می‌بوسم، چون آنها بودند که به من یاد دادند چگونه زندگی و کار کنم. ما همیشه باید نگاه‌مان به پشت سر باشد و فراموش نکنیم از کجا آموخته‌ایم. این بزرگداشت برای من احترام بزرگی است، اما مسئولیت را هم چند برابر میکند.

جشنواره باید شبیه دانشگاه باشد، نه یک نام

این کارگردان درباره جایگاه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در سی‌اُمین دوره برگزاری اظهار کرد:بهترین کار این است که خبرنگاران خودشان تحقیق کنند؛ با افرادی که در سال‌های مختلف حضور داشته‌اند گفت‌و‌گو کنند، مدارک موجود را بررسی و مقایسه کنند و بعد تحلیل کنند که هر دوره چه پیشرفتی داشته و چرا گاهی عقبگرد اتفاق افتاده است.

قناد با تأکید بر ماهیت آموزشی جشنواره افزود:جشنواره نباید فقط یک اسم باشد؛ باید مثل یک دانشگاه باشد که فعالیتش در طول سال ادامه‌دار و هدفمند است. ما هم از این جشنواره‌ها تأثیر گرفته‌ایم و هم دستاورد داشته‌ایم. قدیم‌تر‌ها برای تحقیق درباره تعزیه به شهر‌هایی مثل بوشهر، شیراز و خوزستان می‌رفتیم و نمونه‌ها را بررسی می‌کردیم. امروز اینترنت، گوگل و حتی هوش مصنوعی تحقیق را راحت‌تر کرده، اما اصلِ پژوهش هنوز اهمیت دارد.

چرا تجربه دبیران سی دوره کنار هم قرار نگیرد؟

او با طرح پیشنهادی مشخص گفت: چرا دبیران سی دوره جشنواره را کنار هم جمع نکنیم و از آنها نپرسیم برای سال آینده چه پیشنهادی دارند؟ هرکدام از این افراد، سی سال تجربه دارند. اگر نظر بدهند، جشنواره‌ای شکل می‌گیرد که نقص کمتر و نقطه قوت بیشتری خواهد داشت. این ظرفیت را نباید رها کرد.

بخش بین‌الملل؛ فرصتی برای یادگیری واقعی

قناد درباره بخش بین‌الملل جشنواره توضیح داد: گروه‌هایی که از استان‌ها و شهرستان‌ها می‌آیند باید بدانند همه این تلاش‌ها برای آنهاست تا بتوانند خودشان را نشان بدهند و تبادل فرهنگی داشته باشند. در شرایطی که مشکلات مختلف باعث شده حضور گروه‌های خارجی کمتر شود، همان چند گروهی هم که دعوت شده‌اند نتیجه زحمت دوستان در بخش بین‌الملل است.

او با اشاره به یکی از اجرا‌های خارجی افزود:نمایشی از ارمنستان دیدم که با وجود تفاوت زبانی، به‌دلیل حرکات ساده، موسیقی خوب و ریتم مناسب کاملاً قابل‌فهم بود و زیرنویس هم داشت. این ارتباطات باید بیشتر شود. چرا فقط در زمان جشنواره؟ اگر در طول سال رفت‌وآمد هنرمندان نوجوان ما با گروه‌های خارجی برقرار باشد، خودش یک کلاس درس واقعی است.

جشنواره نباید یک‌هفته‌ای تمام شود

قناد در پایان سخنانش بر ضرورت حمایت مداوم از هنرمندان نوجوان تأکید کرد و گفت: جشنواره نباید محدود به همان یک هفته باشد. کسانی که به جشنواره آمده‌اند، چه جایزه گرفته باشند و چه نه، باید حمایت شوند. باید بررسی کنیم در شهر و استان خود چه امکاناتی دارند. خیلی از بچه‌ها مجبورند در پارک، خانه یا مکان‌های موقت تمرین کنند.اگر سالن مخصوص خودشان داشته باشند، احساس غرور می‌کنند. لطفاً رهایشان نکنید. اداره کل هنر‌های نمایشی باید ببیند چگونه می‌تواند به این استعداد‌ها کمک کند. می‌شود اساتید را برای برگزاری ورکشاپ به شهر‌های مختلف فرستاد یا از طریق رسانه‌ها بسته‌های آموزشی ارائه داد.

تئاتر باید به دست همه بچه‌ها برسد

این هنرمند پیشکسوت در پایان گفت: اگر کسی نویسندگی را دوست دارد، کتاب‌ها و منابع لازم برایش ارسال شود؛ اگر به بازیگری علاقه دارد، بتواند نسخه ضبط‌شده نمایش‌ها را ببیند. باید به فکر بچه‌هایی هم باشیم که نتوانستند به جشنواره بیایند. چرا نمایش‌ها را ضبط نکنیم و برای شهرستان‌ها نفرستیم تا همه بچه‌ها بتوانند تئاتر ببینند؟ این کار کمک بزرگی به رشد تئاتر کودک و نوجوان در سراسر کشور می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: مجید قناد تئاتر
ارسال نظر