کودک دقیقترین تماشاگر تئاتر است/بزرگسالان باید جهان کودکان را جدی بگیرند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، امیر شیخ جبلی کارگردان و مدرس تئاتر در دهه اخیر تمرکز خود را بر تئاتر کودک و نوجوان گذاشته و بارها در جشنوارههای داخلی و بینالمللی موفقیت کسب کرده است. افزون بر این، او پژوهشگر تئاتر درمانی نیز هست و هماکنون بهعنوان مدرس دانشگاه و مدیر آموزشگاه هنرهای نمایشی سایه فعالیت میکند.
امیر شیخ جبلی کارگردان نمایش هیوا در جشنواره تئاتر کودک است مشروح گفت وگو با این هنرمند را در ادامه میخوانید:
شما بهعنوان برگزیده بخش کودک، چه رویکردی باعث موفقیتتان شد؟
تلاش کردیم «هیوا» فقط یک شخصیت قصهای نباشد، بلکه آینهای از کودک امروز باشد؛ کودکی که در جستوجوی هویت، شهامت و رؤیای خودش قدم برمیدارد.
رویکرد من همیشه جدی گرفتن تخیل و ذهن خلاق کودک بوده است؛ اینکه پیامهای انسانی و تربیتی را در قالبی فانتزی، لطیف و بیتحمیل منتقل کنیم؛ بهگمانم همین ترکیب تخیل، صداقت و احترام به ذهن جستوجوگر کودک باعث شد هیوا و دیگر آثارم بتوانند با کودکان ارتباطی حقیقی برقرار کنند.
درباره نمایش «هیوا» و شیوه اجرایی آن بگویید
«هیوا» نمایشی موزیکال در فضایی فانتزی است که ترکیبی از تئاتر صحنه و عروسکی دارد. کوشیدهایم دنیایی بسازیم میان واقعیت و خیال تا کودک با تخیل، چشم و گوش خود قصه را درک کند.
در اجرایی پرانرژی از تکنیکهای تئاتر فرم، موسیقی جذاب و ریتمهای بازیگوشانه استفاده شده تا تماشاگر از مسیر قصه لذت ببرد و با مفاهیم آن همراه شود.
نمایش برای گروه سنی ۴ سال به بالا مناسب است و حتی نوجوانان و بزرگسالان را هم جذب کرده است - مخاطبانی که هنوز با کودک درون و دنیای خیال در ارتباطاند.
چالشهای پشت صحنه تئاتر کودک چیست؟
تولید برای کودک مسئولیتی بسیار سنگین است. کودک تماشاگر سادهای نیست؛ صادقترین و دقیقترین مخاطب است و کوچکترین ضعف را میبیند. کیفیت تئاتر کودک نیازمند دقت و سرمایهگذاری ویژه است؛ ریتم باید دقیق، لباسها رنگی، اما راحت و ضدحساسیت، و موسیقی حرفهای و پرریتم باشد. حتی طراحی نور باید هوشمند و متناسب با تمرکز کودکان انجام شود.
بازیگری در این ژانر آسان نیست؛ بازیگر باید با انرژی بالا، بداههپردازی و واکنش به رفتار لحظهای کودکان آشنا باشد. بارها دیدهام بازیگر بزرگسال موفق در تئاتر عمومی، در صحنه کودک کم میآورد، چون این حوزه مهارتهای خاص خود را میطلبد.
هدف شما از اجرای «هیوا» چیست؟
نمایش «هیوا» بر اساس آلبوم موسیقی ساخته علیقلی و به سفارش حوزه هنری تولید شد. فیلمنامه با مشورت مرتضی اسدی مرام شکل گرفت تا پلی میان دنیای کودک امروز و میراث اسطورهای ایران باشد؛ الهام از داستان اپوش در شاهنامه.
میخواستیم کودکان با زبانی فانتزی با مفاهیم کهن ایرانی، چون نبرد روشنایی و تاریکی آشنا شوند. هیوا مانند قهرمانان شاهنامه میآموزد که شجاعت در شناختن خود و مهربانی است. در واقع پیام اصلی ما این است: هرکودک میتواند قهرمان قصه خود باشد. بزرگسالان نیز باید جهان کودکان را جدی بگیرند. هیوا تلاشی است برای پیوند میان تخیل امروز و میراث فرهنگی دیروز.
خلاصه داستان نمایش «هیوا» را هم اگر ممکن است توضیح بدهید
هیوا دختری خیالپرداز و جسور است که آرزو دارد کتابی بنویسد که خودش قهرمان آن باشد. او بهطور جادویی وارد دنیای کتابخانهاش میشود و همراه با کاغذهای مچالهشده برای نجات طبیعت از چنگ «اپوش» —دیو خشکسالی—قدم به سفری پر از دوستی، شجاعت و مهربانی میگذارد و مفهوم واقعی قهرمان بودن را میشناسد.
درباره تأثیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان هم نظرتان را بفرمایید
این جشنواره بسیار فراتر از یک رویداد سالانه است. بستری فراهم میکند تا آثار دیده شوند، شیوههای تازه خلق شود و نسل تازهای از تماشاگران و خالقان پرورش یابد. برای کودکان، مواجهه با هنر در بالاترین کیفیت فرصتی است که میتواند بر آینده فکری و فرهنگیشان اثر بگذارد.
سیاُمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با شعار «کودک امروز، روایت تازه، صحنه فردا» به دبیری آزاده انصاری از ۱۴ تا ۲۰ آذرماه ۱۴۰۴ با حضور گروههای نمایشی داخلی و خارجی در شهر همدان برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/