صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۲:۱۱ | ۱۷ / ۰۹ /۱۴۰۴
| |

متناسب‌سازی کامل مدارس و پوشش صددرصدی دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه اولویت قطعی است

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به افتتاح همزمان پروژه‌های عمرانی آموزشی، توانبخشی و تربیت‌بدنی در سراسر کشور اعلام کرد: ۳۱ پروژه به بهره‌برداری رسیده و ۷۵ پروژه در قالب ۴۹۴ کلاس درس در حال اجراست.
کد خبر : 1017186

به گزارش خبرنگار آنا، علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاح همزمان پروژه‌های عمرانی آموزشی، توانبخشی و تربیت‌بدنی و اعزام کاروان تجهیزات تخصصی آموزشی و توانبخشی که ۱۷ آذر در مرکز آموزش نیروی انسانی پیامبر اعظم (ص) برگزار شد، گفت: ورود به حوزه آموزش و پرورش استثنایی نعمتی الهی است و هرکس در این مسیر قدم بردارد مورد لطف خدا قرار می‌گیرد.

وی گفت: حوزه استثنایی جایگاهی است که انسان بدون دلیل و تصادفی وارد آن نمی‌شود و خداوند کسانی را که در این بخش خدمت می‌کنند دوست دارد. وی ضمن تبریک روز جهانی معلولان و قدردانی از برگزارکنندگان مراسم مشهد افزود که سیاست‌های تحولی آموزش و پرورش در آن نشست بیان شده بود و اکنون نیز برخی از آنها تکرار می‌شود.

کاظمی با تقدیر از قاسمی برای فراهم‌سازی مقدمات این برنامه و افتتاح پروژه‌های ملی گفت: امروز نام و توانمندی دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در منظر عموم قرار گرفته و این اتفاق ارزشمند است.

وی افزود: حضور مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس فرصت مهمی برای حمایت قانونی از توسعه امکانات این حوزه در استان‌ها و سراسر کشور است.

وی با اشاره به هم‌زمانی مراسم با ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر و نیز همدردی با سالار قاسمی به دلیل فقدان مادرش، گفت: حتی در زمان فقدان نیز باید مقام مادران گرامی داشته شود.

وزیر آموزش و پرورش با تشریح دستاورد‌های یک سال و اندی اخیر گفت: رصد دقیق عملکرد بخش‌های مختلف نشان می‌دهد اقدامات ارزشمندی انجام شده است.

وی افزود: سنجش بدو ورود دانش‌آموزان که همواره پس از عید و در اردیبهشت انجام می‌شد، اکنون از مهر آغاز شده و این اقدام از آزار و اذیت مردم جلوگیری کرده است.

کاظمی با اشاره به آمار پروژه‌های عمرانی گفت: براساس گزارش نوسازی مدارس، ۳۱ پروژه در سال جاری افتتاح شده که ۱۷ پروژه آن در همین مراسم به بهره‌برداری می‌رسد. وی افزود: ۷۵ پروژه در قالب ۴۹۴ کلاس درس در حال اجراست و همچنین ۵ سالن تربیت بدنی، ۵ مرکز جامع، ۳۲۶ زمین چمن و ۲۰۰ میلیارد تومان تجهیزات در حال تأمین و توزیع است و این حجم خدمات بی‌سابقه و ارزشمند محسوب می‌شود.

وی مرکز آموزشی افتتاح‌شده در این مراسم را نمونه‌ای از این دستاورد‌ها دانست.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: روشن‌ترین مصداق عدالت آموزشی توجه به آموزش و پرورش استثنایی است. وی گفت که تفاوت‌های فردی نباید موجب محدودیت شود و وظیفه دینی، انسانی، قانونی و حقوقی ماست که به این گروه توجه ویژه کنیم.

وی افزود: هیچ چیز فراتر از وظیفه نیست و نخستین تکلیف دستگاه تعلیم و تربیت رعایت حقوق آموزشی و توانبخشی دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه است.

کاظمی گفت: مهم‌ترین مسئولیت فعلی، متناسب‌سازی فضا و تجهیزات مدارس برای حضور این دانش‌آموزان در کنار دانش‌آموزان عادی است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: حضور یک دانش‌آموز دارای نیاز ویژه در مدرسه عادی خیر و برکت فراوانی برای همه دارد و دانش‌آموزان می‌توانند از یکدیگر چیز‌های ارزشمندی بیاموزند.

وی خاطرنشان کرد: طبق دستور وزارتخانه تمام مدارس جدید باید متناسب‌سازی شوند و مدارس موجود نیز در حال مناسب‌سازی‌اند. وی گفت اکنون حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ مدرسه در سراسر کشور در فرآیند مناسب‌سازی قرار دارند.

کاظمی افزود: بار‌ها تاکید کرده است که پوشش صد درصدی دانش‌آموزان استثنایی مهم‌ترین هدف است، زیرا خانواده‌های این دانش‌آموزان هزینه‌های سنگینی برای تحصیل، توانبخشی و نگهداری فرزندان خود متحمل می‌شوند.

وی از حمایت نمایندگان مجلس و دستگاه‌های مختلف قدردانی کرد و گفت: هزینه‌های ایاب‌وذهاب در بودجه پیش‌بینی شده و اجرای آن نیازمند کمک نمایندگان به‌ویژه مرادی است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: سیاست اصلی تقویت سازمان آموزش و پرورش استثنایی است و خدماتی که به یک دانش‌آموز با نیاز‌های ویژه ارائه می‌شود معادل پنج دانش‌آموز عادی هزینه دارد.

وی افزود: باید با نگاه انسانی و معنوی به این دانش‌آموزان خدمت کرد و این خدمت، پیش از هر چیز لطفی است که به خود انسان بازمی‌گردد.

کاظمی افزود: هیچ روزی نباید بدون توجه به دانش‌آموزان فقیر، ضعیف، مستعد و دارای نیاز‌های ویژه بگذرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مهم‌ترین بخش در کنار آموزش‌های پایه، توانبخشی و مهارت‌آموزی است و دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه استعداد‌های فراوانی دارند که باید کشف و تقویت شود.

کاظمی با اشاره به موفقیت‌های دانش‌آموزان دارای معلولیت در حوزه تحصیل، هنر و ورزش گفت: برخی از این افراد توانسته‌اند در رشته‌های سخت مانند پزشکی پذیرفته شوند و وزارتخانه با تمام توان از حق استخدام آنان دفاع خواهد کرد.

وی افزود: نمونه‌هایی از این موفقیت‌ها مانند استخدام یک فرد نابینا در خراسان نشان می‌دهد که توانمندی این دانش‌آموزان بالاتر از بسیاری از افراد عادی است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان استثنایی در حوزه‌های هنری و فرهنگی عملکرد بی‌نظیری دارند و در سطح ملی و بین‌المللی افتخارات بسیاری کسب کرده‌اند.

وی افزود: در حوزه ورزش نیز پرچم جمهوری اسلامی ایران را بر فراز قله‌های جهانی به اهتزاز درآورده‌اند.

کاظمی با تأکید بر نیاز به توسعه فضا‌های ورزشی گفت: نباید به ۱۷ زمین چمن اکتفا کرد و تمامی مدارس استثنایی کشور باید بهترین امکانات ورزشی را داشته باشند، زیرا شرایط این دانش‌آموزان با دیگران متفاوت است.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش با همکاری همه دستگاه‌ها و نمایندگان در مسیر توسعه خدمات آموزشی، توانبخشی و ورزشی پیش خواهد رفت و امیدوار است اتفاقات ارزشمندتری برای این حوزه رقم بخورد.

انتهای پیام/

ارسال نظر