صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۲۰:۰۲ | ۱۷ / ۰۹ /۱۴۰۴
| |

وقتی مکانیسم‌های بازی Octopath Traveler ۰ بازیکن را به تبهکار تبدیل می‌کنند

بازی Octopath Traveler ۰، در پسِ ظاهر هنری و پیکسل‌شده خود، از یک مکانیسم «نفوذ» (Influence) بی‌رحمانه بهره می‌برد که مدیریت منابع و بقای در بازی را به اجرای اعمال غیراخلاقی علیه شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPCs) گره می‌زند. این سیستم، بازیکنان را به سوی مجموعه‌ای از انتخاب‌های اخلاقی چالش‌برانگیز سوق می‌دهد؛ جایی که سرقت یا سوءاستفاده، به موثرترین روش برای پیشرفت تبدیل می‌شود.
کد خبر : 1017170

به گزارش Polygon تحلیل ساختار گیم‌پلی نشان می‌دهد که دشواری ناگهانی در نبرد‌های کلیدی و مبارزه با باس‌های الیت، اهمیت آیتم‌های حیاتی (مانند دارو‌های احیاکننده و تقویت‌کننده‌ها) را دوچندان می‌کند. با این حال، به دلیل قیمت بالای اقلام در فروشگاه‌ها و کمبود منابع موجود در محیط، سیستم نفوذ به مؤثرترین راه برای تأمین فوری منابع مورد نیاز تبدیل شده است. این سیستم، بر اساس سه معیار ثروت، شهرت و قدرت طراحی شده است.

تحلیل مکانیسم‌های سه‌گانه و پیامد‌های اخلاقی

۱. مسیر ثروت (Wealth)
NPC‌های تحت نفوذ ثروت امکان خرید و فروش با تخفیف را فراهم می‌کنند. این مسیر کمترین چالش اخلاقی را دارد و بیشتر بر مهارت چانه‌زنی کاراکتر متکی است.

۲. مسیر شهرت (Fame)
در این مسیر، کاراکتر اصلی می‌تواند از طریق گزینه «التماس» (Entreat)، از NPC‌ها آیتم دریافت کند. این مکانیسم نوعی سواستفاده از وضعیت سلبریتی کاراکتر اصلی تلقی می‌گردد؛ به‌طوری‌که NPC‌ها صرفاً به دلیل شهرت، آیتم‌های خود را واگذار می‌کنند. به عنوان مثال، این مکانیسم امکان تصاحب آیتم‌هایی مانند تمشک‌های کمیاب از یک دختربچه را صرفاً از طریق التماس فراهم می‌آورد.

۳. مسیر قدرت (Power)
مسیر قدرت (از طریق گزینه «مقابله» یا Contend) مستلزم آغاز یک نبرد اجباری با هدف تصاحب آیتم مورد نظر است. در این نبردها، بازیکن می‌تواند با استفاده از تیم کامل ۸ نفره خود، NPC‌های ضعیف را وادار به تسلیم کند.

نکته قابل توجه این است که این مکانیسم حتی کاراکتر‌های آسیب‌پذیر را نیز هدف قرار می‌دهد؛ به طور مثال، امکان مقابله و درگیری تمام عیار با یک پیرزن خانه‌دار برای تصاحب آیتمی مانند برس مو، وجود دارد. این درگیری‌ها اغلب با برتری عددی بازیکن (۸ در برابر ۱ یا ۳) همراه است و سیستم، پیروزی خشونت‌آمیز در چنین نبرد‌های خیابانی را بدون تنزل شهرت کاراکتر می‌پذیرد.

 پارادوکس طراحی و عدم وجود انتخاب اخلاقی
نکته نهایی این است که سیستم به ندرت برای اعمال خشونت‌آمیز عواقب جدی برای شهرت کاراکتر در نظر می‌گیرد و تنها در صورت شکست در نبرد است که امتیازات اعتباری بازیکن کاهش می‌یابد.

برخلاف نسخه‌های پیشین Octopath Traveler که انتخاب‌های «نجیب» و «تبهکار» را در اختیار بازیکن قرار می‌دادند، نسخه OT۰ اغلب مسیر‌های جایگزین شرافتمندانه را حذف کرده و بازیکن را مجبور می‌کند برای دستیابی به آیتم‌های حیاتی، از طریق یکی از مکانیسم‌های بحث‌برانگیز نفوذ اقدام کند. این طراحی، یک تضاد عمیق میان زیبایی بصری بازی و مکانیک‌های غیراخلاقی بقا ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: گیم بازی Octopath Travele
ارسال نظر