معاون وزیر علوم: ۵۳ ستاره پژوهش انتخاب شدند
به گزارش خبرگزاری آنا، سید مهدی ابطحی، سرپرست معاونت پژوهشی وزارت علوم، در نشست خبری هفته پژوهش که صبح امروز در معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: شمار هفته پژوهش و فناوری، سرمایهگذاری در تولید با پشتوانهٔ پژوهش و فناوری است.
وی افزود: بیست و ششمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فنبازار در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران از ۲۲ تا ۲۵ آذر، مراسم زنگ پژوهش دانشآموزی (۲۳ آذر)، جشنوارهٔ تجلیل از دانشآموزان پژوهنده در اردوگاه شهید باهنر تهران روز ۲۲ آذر از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر، نشست مشترک مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاهها، پژوهشگاهها و مراکز آموزش عالی با مدیران و معاونان پژوهشی وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی (سالن خلیج فارس در محل نمایشگاه، سالن همایش ایران روز ۲۴ آذر از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر)، بیست و ششمین جشنوارهٔ تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیدهٔ کشور (دانشگاه شهید بهشتی، مرکز همایشهای بینالمللی ابوریحان، ۲۵ آذر از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر) برگزار خواهد شد. جشنوارهٔ تجلیل از اندیشمندان و دانشمندان جوان (دانشگاه تهران، تالار علامه امینی، ۲۶ آذر، از ساعت ۱۴ تا ۲۰) و بیست و ششمین دورهٔ برگزاری هفتهٔ پژوهش و فناوری استانی همزمان در ۲۱ استان کشور از ۱۰ تا ۲۰ آذرماه خواهد بود.
ابطحی تأکید کرد: برقراری ارتباط مستمر بین مراکز علمی و فناوری از یک سو و مراکز اجرایی، تولیدی و صنعتی و مؤسسات تأمین مالی از سوی دیگر، از اهداف این نمایشگاه است. امید است بستری برای همکاریهای متقابل و دستیابی به منافع طرفین — که منافع ملی را به دنبال خواهد داشت — میسر گردد.
سرپرست معاونت پژوهشی وزارت علوم گفت: در این نمایشگاه مراسم رونمایی از طرحهای منتخب، برگزاری کارگاههای آموزشی و انتخاب غرفههای برتر را خواهیم داشت.
وی ادامه داد: معیارهای انتخاب طرحهای رونمایی عبارتند از: داشتن قابلیت تجاریسازی، میزان طراحی و ساخت محصول در داخل، ثبت فناوری در سامانهٔ سافا، سطح آمادگی فناوری (TRL)، قابلیت صادرات، جلوگیری از واردات محصول مشابه خارجی، دانشبنیان بودن، اخذ مجوزهای مورد نیاز و تعلق به حوزههای فناوریهای خاص.
سرپرست معاونت پژوهشی وزارت علوم دربارهٔ عناوین مهمترین رویدادهای نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فنبازار گفت: عنوان رویداد شامل تعداد فناوریهای ثبتشده در سامانهٔ ایرانتکهاب، تعداد فناوریهای ارزیابیشده از نظر TRL، تعداد دستاوردهای پژوهشی و فناوری منتخب رونماییشده، تعداد کارگاههای آموزشی برگزارشده و غرفههای برتر است.
تعداد دانش آموزان پژوهنده منتخب کشوری
وی ادامه داد: تعداد دانشآموزان پژوهندهٔ منتخب کشور به تفکیک دورهٔ تحصیلی عبارت است از: اول تا سوم ابتدایی ۲۱ نفر، چهارم تا ششم ابتدایی ۳۷ نفر، هفتم تا نهم ۵۷ نفر، دهم تا دوازدهم ۶۵ نفر و فنیوحرفهای ۲۰ نفر.
سرپرست معاونت پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: آمار پژوهشگران معرفیشده به تفکیک وابستگی در مراکز دانشگاهی ۲۸۶ نفر، مراکز پژوهشی ۲۷ نفر، دستگاههای اجرایی ۲۱ نفر و نهادهای غیردولتی ۶ نفر است که مجموعاً ۳۳۹ پژوهشگر را نشان میدهد.
ابطحی افزود: تعداد پژوهشگران و پژوهشگران جوان معرفیشده به تفکیک گروههای علمی شامل ۲۴۵ پژوهشگر و ۹۴ پژوهشگر جوان است که در مهندسی ۷۵ پژوهشگر و ۳۸ پژوهشگر جوان، علوم پایه ۵۸ پژوهشگر و ۲۰ پژوهشگر جوان، علوم انسانی ۵۷ پژوهشگر و ۲۶ پژوهشگر جوان، کشاورزی ۳۵ پژوهشگر و ۶ پژوهشگر جوان، دامپزشکی ۲ پژوهشگر و ۲ پژوهشگر جوان، هنر ۷ پژوهشگر و یک پژوهشگر جوان، و پزشکی ۸ پژوهشگر و یک پژوهشگر جوان اعلام شده است.
وی بیان کرد: آمار پژوهشگران منتخب به تفکیک جنسیت شامل ۴ پژوهشگر خانم، ۳۶ پژوهشگر آقا، یک پژوهشگر جوان خانم، ۱۱ پژوهشگر جوان آقا و یک پژوهشگر مهارتی آقا است که در مجموع ۵ نفر خانم و ۴۸ نفر آقا هستند.
ابطحی به چهار رکن اصلی برنامههای استانی هفتهٔ پژوهش اشاره کرد و گفت: ترویج عمومی و آگاهیبخشی با شاخصهای درهای باز دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی، اختصاص روز پژوهش در مدارس و حضور پژوهشگران در مدارس شهری و روستایی، رکن نخست است.
به گفتهٔ وی، رکن دوم، تقدیر از پیشگامان و الگوسازی است که تجلیل از پژوهشگران، فناوران و خیرین، تقدیر از مدیران و مسئولان فعال، فرمانداران، بخشداران و دهیاران، و همچنین تقدیر از کشاورزان، صنعتگران و زنان کارآفرین نمونه را در برمیگیرد.
سرپرست معاونت پژوهشی وزارت علوم تأکید کرد: رکن سوم، نمایش دستاوردها و ایجاد بازار ایده است که با عناوینی همچون نمایشگاههای دستاوردهای پژوهشی و فناوری بومی، جشنوارههای منطقهای مبتنی بر پتانسیلهای استانی و معرفی محصولات فناورانه و نوآوریهای استانی پیاده میشود.
ابطحی گفت: رکن چهارم، حل مسئله و تعامل علمی است که در آن سیمینارها و همایشهای تخصصی برای رفع چالشهای استانی، نشستهای ارتباط با صنعت دانشگاهها و دستگاههای اجرایی و برگزاری اتاقهای فکر و هماندیشی برگزار خواهد شد.
به گفتهٔ وی، شاخصهای ارزیابی و انتخاب استانهای برتر شامل شاخصهای کمی با وزن ۶۰ درصد و شاخصهای کیفی با وزن ۴۰ درصد است. تعداد طرحهای پژوهشی کاربردی پایانیافته، حجم اعتبارات جذبشده برای پژوهش و فناوری، تعداد تفاهمنامههای دانشگاه با صنعت و تعداد رویدادهای تخصصی برگزارشده، از جمله شاخصهای کمی هستند.
سرپرست معاونت پژوهشی وزارت علوم اضافه کرد: شاخصهای کیفی شامل نوآوری و اثرگذاری ملی و بینالمللی، میزان حل مسائل و چالشهای استانی، انطباق با شعار سال و سیاستهای کلان و کیفیت روششناختی پژوهشهاست.
ابطحی تأکید کرد: شاخصهای کمی (نمونه) در موارد جزئی شامل پژوهش کاربردی از قبیل تعداد طرحهای پژوهشی پایانیافته منطبق با نیاز استان و تعداد پایاننامههای مصوب کارشناسی ارشد و دکتری با حمایت استانداری است. تعامل و رویداد در معیار کمی شامل تعداد تفاهمنامههای دانشگاه با صنعت، تعداد نشستهای تخصصی، همایش و نمایشگاه برگزارشده است. ساختار و گستره هم دربرگیرنده تعداد دستگاههای اجرایی و دانشگاههای فعال در هفته پژوهش و تعداد گزارشهای تحلیلی و راهبردی تهیهشده است. منابع و خروجی شامل حجم اعتبارات جذبشده در حوزه پژوهش و فناوری و تعداد کتب تألیفی/ترجمه و تولید محصولات فناورانه است.
وی در ادامه به معیارهای کیفی اشاره کرد و افزود: نوآوری و اثرگذاری شامل انجام پژوهشهای نوآورانه در سطح ملی و بینالمللی و پژوهشهای مؤثر در حل مسائل ملموس استان است. انطباق با سیاستهای کلان شامل انطباق پژوهشها با شعار سال و سیاستهای دولت، افزایش کارآمدی عملکرد وزارتخانهها از طریق پژوهش است. فرایند و روش هم مواردی مانند رعایت اصول روششناسی علمی و استدلالهای محکم، مدیریت دانش و تجربهنگاری اقدامات موفق را شامل میشود. نتیجه نهایی هم تأثیر مستقیم بر توسعه متوازن منطقهای و عدالت آموزشی-پژوهشی است.
سرپرست معاونت پژوهشی وزارت علوم در پایان گفت: راهبرد آینده، شاخصهای اثرگذار و برنامههای آتی در استانها شامل احصای شاخصهای اثرگذار از قانون جهش تولید دانشبنیان در ارزیابی و انتخاب استانهای برگزیده در سال آینده، پیگیری اختصاص پایه تشویقی برای پژوهشگران استانی که در رفع چالشهای محلی و منطقهای اثرگذار بودهاند، تشکیل شبکه انتقال تجربه با محوریت استانهای پیشرو برای توانمندسازی سایر استانها، مأموریتمحور کردن دانشگاهها و مراکز پژوهش و فناوری استانی برای رفع چالشها و مشکلات محلی و منطقهای هر استان، تدوین بستههای حمایتی اختصاصی مالی، فنی و مشاورهای برای استانهای برگزیده، تعامل حداکثری برای پیوند بهتر و بیشتر مدیران ارشد استان با جامعه دانشگاهی و مراکز پژوهشی و فناوری، استفاده حداکثری از حمایت و توان خیرین در ساخت و تجهیز آزمایشگاههای مرکزی در دانشگاهها و مراکز پژوهشی و تعمیق ارتباط با بخش خصوصی و صنعت برای کاربردیتر شدن پژوهشهای استانی است.
انتهای پیام/