صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۵:۱۵ | ۱۱ / ۰۹ /۱۴۰۴
| |

نویز «صورتی» برای ایمنی خودرو‌های برقی طراحی شد

کارشناسان آکوستیک با طراحی نویز ویژه موسوم به «نویز صورتی» تلاش کردند، مشکل ایمنی خودرو‌های برقی را برطرف کنند. خودرو‌های برقی به دلیل استفاده از باتری و موتور الکتریکی، بدون صدای موتور‌های احتراقی حرکت می‌کنند و همین سکوت، خطرات پیش‌بینی‌نشده‌ای برای عابران پیاده ایجاد کرده است. 
کد خبر : 1015856

به گزارش خبرگزاری آنا؛ خودروسازان طبق مقررات موظف‌ هستند سامانه هشدار صوتی برای نزدیک‌شدن خودرو‌های برقی نصب کنند، اما انتخاب نوع صدا به عهده خود آنان گذاشته شده است. این آزادی عمل، فرصتی تازه برای پژوهشگران فراهم کرده تا به طراحی صدا‌های هدفمند و هشداردهنده بپردازند. 

دانشجوی کارشناسی ارشد «می سوزوکی» به همراه تیم خود در انجمن آکوستیک ژاپن این طرح تحقیقاتی را انجام دادند. آنان قصد داشتند صدایی طراحی کنند که صرفاً نویز تصادفی نباشد، بلکه نشانه‌ای روشن برای اطلاع‌رسانی حضور خودرو باشد. سوزوکی در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: «هدف ما طراحی صدا‌هایی بود که بر اساس واژه‌های تقلیدی (onomatopoeia) و تصویر ذهنی یک وسیله نقلیه آرام شکل گیرد.» 

جست‌وجوی صدای مناسب 

خودرو‌های برقی به دلیل حذف موتور‌های احتراقی و استفاده از سامانه‌های الکتریکی، سکوتی کامل در خیابان‌ها ایجاد می‌کنند. هدف پژوهشگران، طراحی محرک‌های صوتی بود که به‌طور طبیعی حضور و نزدیک‌شدن خودرو را منتقل کند. 

آرشیو و بسته‌ای از صدا‌ها با دو روش اصلی ساخته شد؛ نخست طراحی صدا‌هایی بر پایه واژه‌های تقلیدی مانند «هیس» که مفهوم خودرو آرام را بازتاب می‌دهد. دوم استفاده از نویز صورتی، صدایی فیلترشده با انرژی بیشتر در فرکانس‌های پایین تا ایمنی خودروهای برقی افزایش پیدا کند.

این مجموعه صدا‌ها در آزمایش‌های میدانی و استودیویی بررسی شد. داوطلبان هر صدا را بر اساس معیارهایی، چون «سهولت تشخیص» و «احساس فوریت» ارزیابی کردند. نتایج نشان داد برخی صدا‌ها در شرایط واقعی خیابان نیز کارآمد هستند و بر اساس بازخورد‌ها رتبه‌بندی شدند. 

نویز صورتی با فرکانس پایین 

بهترین نتیجه مربوط به نسخه‌ای خاص از نویز صورتی بود؛ صدایی با توزیع نامتوازن انرژی در طیف فرکانسی که در محیط‌های شلوغ کمتر تحت‌تأثیر صدا‌های پس‌زمینه قرار می‌گیرد. این ویژگی سبب شد خودرو‌های نزدیک‌شونده حتی در میان ترافیک یا عملیات عمرانی به‌وضوح شنیده شوند. 

سوزوکی توضیح داد: «دلیل انتخاب این صدا، وجود مؤلفه‌های قوی در فرکانس‌های پایین و شباهت آن به صدای حرکت خودرو‌های معمولی بود.» پژوهشگران قصد دارند این فناوری را به وسایل نقلیه سبک‌تر مانند دوچرخه‌های برقی و اسکوتر‌های الکتریکی نیز گسترش دهند. 

وی افزود: «از امسال تحقیقات ما بر طراحی صدا‌های هشدار برای وسایل نقلیه خرد (micromobility) متمرکز شده است. این حوزه تاکنون کمتر بررسی شده و می‌تواند در کاهش برخورد‌های ناخواسته با عابران و افراد کم‌بینا نقش مؤثر داشته باشد.» مرحله تازه این پژوهش برای ایمنی در خیابان‌های پرتراکم شهری اهمیت حیاتی خواهد داشت. 

تیم سوزوکی نتایج تحقیقات خود را در ششمین نشست مشترک انجمن آکوستیک آمریکا و ژاپن در هونولولو ارائه کرد. منابع رسانه‌ای در این خصوص توضیح دادند که یافته‌ها مسیر روشن و مبتنی بر داده برای خودروسازان فراهم می‌آورد تا طراحی صدا‌های هشدار خودرو‌های برقی را با رویکرد علمی و ایمن دنبال کنند. 

انتهای پیام/

ارسال نظر