صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۶:۵۷ | ۳۰ / ۰۸ /۱۴۰۴
| |
رئیس شورای بین‌المللی موزه‌ها در ایران:

فناوری‌های جدید پیشران تحول هنر در عصر ما هستند

رئیس شورای بین‌المللی موزه‌ها در ایران می‌گوید که فناوری‌های جدید در نقش موتور محرک تحول هنر ظاهر شده‌اند. به گفته احمد محیط‌طباطبایی برخلاف نگرانی‌های اولیه، هر فناوری تازه‌ علاوه بر اینکه هنرهای سنتی را از بین نبرده، بلکه به خلق مکاتب و شکل‌های هنری نوین انجامیده است.
کد خبر : 1013476

به گزارش خبرگزاری آنا؛ احمد محیط طباطبایی، رئیس شورای بین‌المللی موزه‌ها در ایران، امروز در رویداد «راویان کوچک جهان» در موزه ملی ارتباطات با اشاره به تأثیر فناوری بر هنر‌های سنتی بیان کرد: «در شرایطی که بشر در حال پیشرفت است و همیشه علوم و فنون و کشفیات باعث تغییر و تحولات بسیار بزرگی در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی می‌شوند، این تغییرات نتایج مثبتی به همراه دارد. تا قبل از اختراع دوربین عکاسی، تصور بر این بود که یک نقاش خوب، نقاشی است که آنچه که وجود دارد را به دقیق‌ترین شکل مصور کند. با ظهور دوربین عکاسی، این فکر پیش آمد که نقاشی چه خواهد شد، اما اتفاقاً نقاش پس از آن چیزی را تصویر کرد که دوربین عکاسی به چشم عادی نمی‌بیند.»

تحول هنر‌ها در مواجهه با فناوری‌های جدید

محیط طباطبایی با اشاره به مثال‌های دیگر افزود: «برای همین مکاتب بسیار مهمی در قرن ۱۸ و ۲۰ در عرصه نقاشی دنیا به وجود آمد و دوران طلایی و انقلابی پررونقی برای این هنر فراهم کرد. زمانی که سینما به وجود آمد و بعد از اینکه تلویزیون اختراع شد، عده‌ای می‌گفتند سینما چه خواهد شد؟ اما امروزه می‌بینیم که اتفاقاً به لحاظ هنری، هنر‌هایی مثل عکاسی، سینما و نقاشی در جایگاه اصلی خودشان بهتر و در شرایط عالی‌تری قرار گرفتند.»

تمبر؛ روایتگر تاریخ و هویت ملی

رئیس شورای بین‌المللی موزه‌ها در ایران به موضوع تمبر پرداخت و گفت: «ما اینجا درباره پست و ارتباطات صحبت می‌کنیم. این پدیده از دوره هخامنشیان تا به امروز در ایران وجود داشته و در دوران مدرن، ارزش‌های اقتصادی پیدا کرده و در مناسبات پستی و ارتباطات نقش مهمی ایفا می‌کند. تمبر‌های هر کشور، نشان‌دهنده نوع نگاه، فرهنگ، ویژگی‌های طبیعی، زیستی، تاریخی و سیاسی آن کشور است.»

تمبر‌های ایران؛ روایتگر تحولات جامعه

وی با اشاره به تمبر‌های تاریخی ایران ادامه داد: «در کشور ما در گذشته نه چندان دور، تمبر‌ها همچون سایه، مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را روایت می‌کنند. مثلاً وقتی راه‌آهن سراسری درست شده یا بازی‌های آسیایی برگزار شده، تمبر‌های مربوطه چاپ شده است. در مواردی هم شاهد تمبر‌هایی با شاخص‌های بسیار مهم هستیم که تفاوت‌های ما را با سایر کشور‌ها نشان می‌دهد.»

حافظه تاریخی؛ کلید حل مشکلات امروز

محیط طباطبایی با تأکید بر اهمیت حفظ میراث تاریخی گفت: «موزه‌ها در شرایط امروز، نگهبان و حافظ پدیده‌های تاریخی، هنری، طبیعی و اقتصادی هستند. این آثار به ما کمک می‌کنند مشکلات امروز جامعه را حل کنیم. از طریق مطالعه تاریخ است که می‌فهمیم دچار چه اشکالاتی در مدیریت آب و بسیاری از پدیده‌های کشور خود هستیم.»

تمبر در عصر دیجیتال؛ فرصت‌ها و چالش‌ها

وی در بخش دیگری از سخنانش به جایگاه تمبر در عصر دیجیتال پرداخت و گفت: «در دنیای امروز، مسائل اقتصادی و مناسبات پستی به شکل دیگری درآمده و شکل‌های الکترونیک جای آن را می‌گیرد، اما اتفاقاً اینجا تمبر می‌تواند جایگاه هنری و فرهنگی مهم‌تری ایفا کند و در خصلت فرهنگ هنری خودش جای بسیار درخشانی داشته باشد.»

هنر دیجیتال؛ تعریف جدیدی از خلاقیت

محیط طباطبایی با اشاره به هنر دیجیتال اظهار داشت: «وقتی از هنر دیجیتال صحبت می‌شود، تصور بر این است که یک امر مادی است، اما در واقع هنر دیجیتال خلق یک اثر در فضای دیجیتال است بدون اینکه ما به ازای مادی و ملموس در فضای عادی داشته باشد. یعنی هم در فضای خودش در فضای دیجیتال می‌تواند شکل بگیرد، طراحی شود، ارائه شود و از آن استفاده شود.»

جمعه‌بازار تمبر؛ نماد توسعه‌یافتگی فرهنگی

وی در پایان با اشاره به جمعه‌بازار تمبر گفت: «جمعه‌بازار تمبر که در پشت همین ساختمان تشکیل می‌شد، رابطه مستقیمی بین تمبر و بخشی از جامعه ایجاد کرده بود. یکی از نشانه‌های توسعه‌یافتگی، جایگاه تمبر در بین مردم، صاحبان و دولت است. وقتی تمبر فقط شکلی دکوراتیو پیدا کند، ما در قافله خودمان جا مانده‌ایم.»

انتهای پیام/

ارسال نظر