صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۰:۳۹ | ۱۰ / ۰۹ /۱۴۰۴
| |
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد

هوش مصنوعی به آموزش‌های مهارتی ورود کرد

معاون آموزشی دانشگاه ملی مهارت از آغاز تحولی نو در آموزش‌های مهارتی خبر داد و گفت: بازنگری مقطعی سرفصل‌ها، ادغام فناوری‌های نوینی، چون هوش مصنوعی و تفکیک دروس عملی از نظری، سه محور اصلی تحول آموزشی در این دانشگاه است که هدف آن تربیت فارغ‌التحصیلانی هماهنگ با نیاز‌های آینده صنعت خواهد بود.
کد خبر : 1010657

محمدرضا کلباسی مسجدشاهی، معاون آموزشی دانشگاه ملی مهارت، در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا، رویکرد جدید این دانشگاه را در قبال آموزش‌های مهارتی تشریح کرد و بازنگری سریع برنامه‌های درسی و افزایش ارتباط با بخش صنعت را قلب تپنده تحولات آموزشی دانست.

کلباسی مسجدشاهی با بیان اینکه ارتباط با صنعت یک ضرورت استراتژیک است، چرا که اغلب تجهیزات و فناوری‌های به روز در صنعت، چندین سال از تجهیزات آموزشی دانشگاه‌ها جلوتر است، اظهار کرد: صنعت یک پله جلوتر از دانشگاه حرکت می‌کند؛ ما باید برنامه صنعت و نیاز‌های آینده آنها را بدانیم تا بر اساس آن سرفصل‌های خود را تنظیم کنیم و خروجی ما به درد خودشان بخورد.

بازنگری سریع سرفصل‌ها و ورود هوش مصنوعی

معاون آموزشی دانشگاه ملی مهارت، حساسیت این معاونت بر به‌روز بودن برنامه‌ها را مورد تأکید قرار داد و اعلام کرد: تلا‌ش ما بر این است که بازنگری دوره‌ای دروس کاردانی حداکثر هر سه سال و دروس کارشناسی حداکثر هر پنج سال یک بار انجام شود.

وی همچنین بر لزوم ادغام فناوری‌های نوین در آموزش‌ها تأکید کرد و گفت: سیاست ما حرکت به سمت دوره‌های جدیدتر و تکنولوژی‌های نوین مانند هوش مصنوعی است و درصد مشخصی از هر فصل آموزشی باید به هوش مصنوعی اختصاص یابد تا ذهنیت دانشجو با آینده هماهنگ شود.

تفکیک دروس نظری و عملی برای افزایش مهارت‌آموزی

کلباسی یکی از چالش‌های مهم مطرح شده را، نگاه سنتی به دروس مشترک نظری و عملی دانست و با اشاره به اینکه دروس عملی معمولاً به نفع دروس نظری دیده نمی‌شوند، از اجرای طرحی برای تفکیک این دروس خبر داد و افزود: اگر درسی سه واحد است، مثلاً دو واحد نظری و یک واحد عملی، ما این واحد عملی را جدا می‌کنیم و آن را تبدیل به یک درس مستقل کارگاهی می‌کنیم. استادی که این درس را بر عهده می‌گیرد، ۱۶ جلسه مستقیماً در کارگاه و واحد مهارت‌آموزی، آموزش عملی خواهد داد، اگر این اتفاق بیوفتد، می‌توانیم متوجه شویم که دانشجو مهارت محور شده است.

معاون آموزشی دانشگاه ملی مهارت افزود: با وجود پیشرفت هوش مصنوعی در تولید محتوای نظری، چالش‌های مهارتی نظیر کار با دستگاه‌ها و نصب قطعات، تنها از طریق تجربه عملی قابل یادگیری است. تلاش ما این است که توان دانشجو را بیشتر به سمت مسائل مهارتی بکشیم؛ چرا که هوش مصنوعی فعلا نمی‌تواند مهارت را نشان دهد.

او در پایان ابراز امیدواری کرد که با این رویکرد، فارغ‌التحصیلان آینده دانشگاه بتوانند نیاز‌های به‌روز بخش صنعت را پوشش دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر