صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۳:۵۰ | ۱۴ / ۰۸ /۱۴۰۴
| |
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت:

ابتدا باید ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور برقی شود

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت معتقد است ابتدا باید ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور برقی شود. «مسعود مسیح‌طهرانی» می‌گوید اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی بیش‌ترین تأثیر را در کاهش آلودگی و هزینه‌های عملیاتی دارند، برای همین باید برقی‌سازی آن‌ها در اولویت کشور قرار گیرد.
کد خبر : 1009737

به گزارش خبرگزاری آنا؛ عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت امروز در رویداد «حرکت هوشمند در آینده متصل و خودران» که در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه فناوری نانو برگزار شد، توسعه خودرو‌های برقی و چالش‌های فنی و سیاست‌گذاری مربوط به آن را محور سخنان خود قرار داد و بر ضرورت حرکت بازارمحور و بومی‌سازی فناوری‌های کلیدی تأکید کرد.

وضعیت فعلی و نقش ایران در زنجیره ارزش جهانی

طهرانی به سابقه فعالیت‌های تحقیقاتی و پروژه‌های صنعتی در زمینه خودرو‌های برقی اشاره کرد و گفت که ایران در بسیاری از رشته‌ها تجربه دارد، اما هنوز در زنجیره تولید جهانی بیشتر نقش واردکننده و مونتاژکننده قطعات کلیدی مانند باتری و موتور‌ها را ایفا می‌کند. او افزود که فاصله نسبت به کشور‌های پیشرفته در حوزه فناوری و صنعتی‌سازی قطعات اساسی همچنان مشهود است.

وی افزود: تجربه جهانی و ظرفیت‌های داخلی، هر دو نشان می‌دهند که حرکت به سمت خودکفایی در بخش باتری و موتور نیازمند سرمایه‌گذاری بلندمدت و تمرکز بر تحقیق و توسعه است.

روند بازار و فرصت‌های رشد

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت به رشد سریع بازار جهانی خودرو‌های برقی اشاره کرد و گفت که پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش بیش از ۲۵ درصدی فروش تا سال ۲۰۲۵ است. وی اظهار داشت که سهم اتوبوس‌های برقی در حوزه حمل‌ونقل شهری در برخی کشور‌ها به حدود ۵۰ درصد رسیده و انتظار می‌رود در پنج سال آینده این میزان به ۷۰ تا ۷۵ درصد افزایش یابد.

او تاکید می‌کند: افزایش سهم وسایل نقلیه برقی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی موجب کاهش هزینه‌های بهره‌برداری می‌شود و می‌تواند نقش مؤثری در کاهش آلودگی شهری و بهبود بهره‌وری ایفا کند.

سیاست‌گذاری منطقی و ضرورت پرهیز از دستورالعمل‌های تحمیلی

طهرانی بر لزوم اتخاذ سیاست‌های منطقی و مبتنی بر بازار تأکید کرد و بیان داشت که سیاست‌های بخشنامه‌ای و تحمیلی معمولا نتیجه‌بخش نیستند. او نمونه‌هایی از کشور‌هایی را یادآور شد که با رویکرد‌های هوشمندانه و سازگار با بازار توانسته‌اند سهم بازار خود را افزایش دهند، حتی بدون داشتن فناوری برتر.

این استاد دانشگاه خاطرنشان می‌کند: تمرکز بر طراحی و کالیبراسیون بومی خودروها، به نظر طهرانی راهی است که می‌تواند نیاز‌های محلی را بهتر پاسخ دهد و از تکرار خطا‌های وارداتی جلوگیری کند.

چالش‌های فنی؛ باتری‌ها، گرمایش و مصرف انرژی

وی درباره اهمیت باتری‌ها به‌عنوان قلب تپنده خودرو‌های برقی سخن گفت و افزود که فناوری‌های مختلف باتری نظیر NMC و فسفات آهن هر یک مزایا و معایبی دارند. او اشاره کرد که باتری‌های فسفات آهن از منظر ایمنی و هزینه مزیت‌هایی دارند، ولی نوع لیتیومی ظرفیت پیمایش بالاتری ارائه می‌دهد و ریسک‌های ترمال بیشتری دارد.

به گفته او نمونه‌های میدانی نشان می‌دهند که مصرف بالای انرژی سامانه‌های گرمایش و تهویه در شرایط زمستانی یکی از مسائل عملیاتی مهم در خودرو‌های برقی و اتوبوس‌هاست و لازم است طراحی‌ها و کالیبراسیون محلی این نیاز‌ها را پوشش دهد.

زیرساخت شارژ و توزیع شبکه

طهرانی اینطور ادامه داد که تاکنون بیش از ۱۲۰ ایستگاه شارژ در کشور نصب شده و برخی از این ایستگاه‌ها دارای چند نازل شارژ هستند. او خاطرنشان کرد که در حال حاضر حدود ۱۹ درصد از برق مصرفی کشور از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌شود که این نسبت در توسعه حمل‌ونقل برقی اهمیت دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت اضافه می‌کند: تحقق برنامه‌های توسعه شبکه شارژ نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، اولویت‌بخشی به حمل‌ونقل عمومی و استفاده از انرژی‌های پاک در زنجیره تأمین برق است.

اولویت‌دهی به حمل‌ونقل عمومی و برنامه‌های عملیاتی

طهرانی تأکید کرد که سیاست‌گذاری باید ابتدا معطوف به توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی برقی شود تا از اثرگذاری بهینه منابع و کاهش آلودگی شهری اطمینان حاصل گردد. او اشاره کرد که برنامه‌ها حاکی از ورود هزاران تاکسی برقی و تعداد قابل‌توجهی خودرو شخصی برقی در سال‌های آتی است، ولی اجرای این برنامه‌ها با چالش‌هایی مانند تأخیر‌ها و پیامد‌های بیرونی مواجه است.

وی می‌افزاید: ایجاد زیرساخت مناسب برای ناوگان عمومی و تسهیل سیاست‌های مالی و حمایتی می‌تواند به شتاب‌بخشی این فرآیند کمک کند.

تأمین مواد اولیه و جایگاه چین در بازار باتری

این استاد دانشگاه همچنین می‌گوید: چین نقش تعیین‌کننده‌ای در کنترل منابع مورد نیاز برای تولید باتری خودروهای برقی و سرمایه‌گذاری در معادن دارد و این موضوع می‌تواند بر توان تولیدی و هزینه‌های جهانی تأثیر بگذارد. او افزود که حضور سرمایه‌گذاری‌های خارجی در معادن و زنجیره تأمین مواد اولیه یکی از عوامل تعیین‌کننده در رقابت‌پذیری صنعتی است.

به گفته او پژوهش و تلاش برای ایجاد زنجیره تأمین ملی و منطقه‌ای از جمله راه‌حل‌هایی است که می‌تواند بخشی از آسیب‌پذیری کشور را کاهش دهد.

فناوری‌های تکمیلی؛ شارژ هوشمند و سیستم‌های مدیریتی

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در ادامه به روند‌های فنی مانند فست‌شارژ و کاربرد‌های هوش مصنوعی در مدیریت شارژ و سیستم‌های بینایی نیز اشاره کرد و گفت که این فناوری‌ها می‌توانند هزینه‌ها را کاهش و کارایی را افزایش دهند. او افزود که بهره‌گیری از سامانه‌های هوشمند مدیریتی برای بهینه‌سازی سیکل‌های شارژ و عمر باتری از اولویت‌های تحقیق و توسعه است.

وی اضافه می‌کند: توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری و استانداردسازی پروتکل‌های شارژ، بخشی از زیرساخت نرم برای پشتیبانی از شبکه فیزیکی شارژ است.

طهرانی در پایان سخنان خود بر اهمیت اتخاذ سیاست‌های واقع‌گرایانه، تقویت تولید داخلی و حمایت هدفمند از شرکت‌های کوچک و متوسط برای بومی‌سازی فناوری‌ها تأکید کرد. وی اظهار داشت که تنها از این طریق می‌توان جایگاه رقابتی در بازار جهانی کسب کرد و از مزایای اقتصادی و زیست‌محیطی خودرو‌های برقی بهره‌مند شد.

همکاری میان دانشگاه، صنعت و دولت و برنامه‌ریزی بلندمدت راهی است که به گفته او می‌تواند ایران را در مسیر توسعه حمل‌ونقل برقی قرار دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر